Bezárás

Keresés

Bezárás

PERCEPTUAL THINKERS – Új márka, különleges ruházat

Vanyovszki Mária

Ruházatunk nem egyszerűen funkcionális tényező. Testünk érintkezik az anyagokkal, reagál rá, miközben egy külső burkot képezve kommunikálunk is vele magunkról másoknak, sőt magunknak is.

Amikor kedden a Bálnában beszélgettünk páran a Perceptual Thinkers (PT) kollekciójának bemutatóján, hamar kiderült, hogy az autisták igényeit figyelembe vevő márka szempontjaiban a hétköznapi emberek nagy többsége is örömmel találja meg a saját igényeinek megfelelő ruhadarabot. Mindannyiunknak megvannak ugyanis a magunk rigolyái, hogy milyen anyag, milyen szín, milyen zseb, milyen varrás, milyen gomb stb. az, amit szeretünk, vagy éppen utálunk.

Ezért is különösen fontos az a párbeszéd, amit a PT tervezői indítottak el a Design Hét Budapest különálló rendezvényeként, a Hygge Központban bemutatott kollekcióval, hiszen egyszerre irányítják rá figyelmünket a másképp élőkkel való hasonlóságainkra és különbözőségeinkre.
 
 
 
A márka termékei az autizmussal élők különleges érzékelési és öltözködési szokásaiból táplálkoznak, melyek megismerhetővé vállnak minden ember számára a ruhákon keresztül. A ruha összekapcsol, megérint, kommunikál. Az öltözködés képes arra, hogy reflektáljon viselőjére, segítse hogy egyedi igényeihez kapcsolódjon, legyen az ember akár autizmussal élő vagy hétköznapi. A márka a két világ összekapcsolásával a hasonlóságokat mutatja be az érdeklődők számára.
 
 

A PT célja még a felelős és tudatos vásárlás terjesztése, hogy egy vásárlási döntés előtt a közönség tájékozódjon a brand céljairól, működéséről és értékrendjéről. Így lehetővé válik a szimpatikus értékrendű márkák támogatása, melyek például környezettudatos anyagokat használnak vagy megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató kivitelezőkkel dolgoznak.
 
 

Szalkai Dániel PT néven készítette el diplomamunkáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező MA szakán 2014-ben, mely 6 db különböző öltözékből állt. A termékek különleges megoldásai és vizuális hatása nagy érdeklődést- és elismerést generált. A Magyar Formatervezési Tanács 2015-ben diák kategóriában Szalkai Dániel munkáját találta a legjobbnak, valamint 2016-ban a Highlights of Hungary keretein belül a 2015-ös év legjobb projektjei közé választotta a szakmai zsűri, és az Instyle magazin különdíjjal jutalmazta. 2017-ben ez a projekt kelt új életre a Miskolci Autista Alapítvány támogatásával. A jelenlegi csapatban Dániel két alkotótársával dolgozik együtt: Merényi Zita divat- és textiltervezővel (Provo-CU T, OpenUp) valamint Szász Eszter design- és brand managerrel (Maacraft).
 
 
A kiegészült csapattal azon dolgoznak, hogy megvalósítsák a PT-ben rejlő lehetőségeket és közös célokat.

Az SS’18 kollekciót a taktilitás inspirálta. Az autista emberek hétköznapjaiban a taktilis érzékelés nagyon fontos szerepet tölt be. Érintés során sokkal erősebb, intenzívebb impulzus éri őket, mint a tipikus embereket, mely egyaránt lehet pozitív és negatív töltetű érzés. Ez az érzékelési forma nagy hangsúlyt kap az öltözködésükben is, hiszen az alapján választják ki napi viseletüket, hogy miben érzik jól magukat, ezt befolyásolhatják a színek, az esetleges ábrák illetve a textil alapanyaga és struktúrája. A PT tervezői a SS’18-as kollekcióban olyan anyag használatot illetve formai megoldásokat kerestek, melyek reagálnak erre a jelenségre. Különleges kísérletek- és design megoldások segítségével olyan darabok születtek, amelyek segíthetik, vagy éppen színesíthetik a tipikus és az autista emberek öltözködési szokásait, így mindennapjait.
 

Fontos szempont volt, hogy az öltözékek viselése, minél kényelmesebb és finomabb érzetet nyújtson. Ennek megfelelően bizonyos darabokon például külső varrást használtak, más esetben pedig az anyag minősége, vagy a szabás egyedisége biztosítja a viselés könnyedségét. A színek visszafogottsága és tónusa az autizmussal élők igényei szerint lett kialakítva. Tehát semleges, pasztellszínek jellemzik a kollekció darabjait; tudatosan kerülve az élénk és kontrasztos színharmóniákat. Erősen jelen vannak a kék, szürke és bézs variációk. Ezek a színek jól illeszkednek a következő időszak színtrendjeihez, egyben pedig tavaszias könnyedséget kölcsönöznek a kollekciónak.
 

A termékek mintakollekcióként funkcionálnak és a PT projekt szellemiségét hivatottak bemutatni, azonban az öltözékek a tavaszi – nyári időszakra lettek dedikálva, ennek megfelelően viseli a SS’18 nevet. Az anyagok kiválasztásánál a tervezők törekedtek arra, hogy jó minőségű – természetes hatású – és viselője számára kényelmes érzetet nyújtó matériákat válasszanak. Több esetben megjelenik a len, vagy olyan vászon anyagok, melyek könnyed hatásúak. Ilyen szempontok mentén alkalmaztak velúr felületeket, illetve finomabb bőröket is. Megjelenik még a nyomott technológia, amelyet az alapdaraboknál ; t–shirt, shirt alkalmaztak. Ezek funkciója leginkább kommunikációs jellegű, vagyis a PT arculatának leghangsúlyosabb eleme – a nyilas szimbólum – jelenik meg a pólókon. Így hirdetve a márka szellemiségét, népszerűsítve azt a vásárlók körében. A kollekcióhoz készült grafikai jeleket, vagyis a felhasznált szimbólumokat a de_form stúdió tervezte meg a márka felkérésére .

http://pthinkers.com



Hasonló bejegyzések