Bezárás

Keresés

Bezárás

„Az ember úgy hoz létre valamit, hogy az a valóságban előtte nem is létezett” – Szidor N. Gábor

Gábor maga a profizmus, a tökéletes alkotótárs, akinél a szárnyaló kreatív attitűdhöz mérnöki precizitás és igényesség társul. Jó érzékkel látja meg a helyszínekben lévő lehetőségeket, így az előre eltervezett anyaghoz olyan pluszokat improvizál, mellyel a végeredmény még jobb lesz, mint ahogy elképzeltük.
 
A kérdéseket Gábor írásban kapta és válaszolta meg.

Meséld el, mikor találkoztál az asalon.hu oldallal, és milyen volt a közös munka?
Az első találkozás személyesen Máriával történt, egy igencsak szűk körű Vajda Alexandra divatbemutatón egy Andrássy úti lakásban, ahol éppen forgatni voltam. Alexandra aktuális kollekciójáról és Nerpel Nikolettáról készítettem egy portréanyagot, aki említette, hogy épp az asalon.hu portálra csinálja a képeket, és be is mutatott minket egymásnak.

A friss ismeretség kapcsán néztem utána annak, hogy miről is szól ez az oldal, és csak idő kérdése volt, hogy létrejöjjön valamilyen együttműködés, hiszen később több eseményen is találkoztunk, és jól látszottak a lehetséges kapcsolódási pontok. Aztán végül meg is valósult néhány igazán barátságos és családias hangulatú forgatás, melyek során lényegében Máriával kettesben látogattunk meg különböző tervezőket az ő titkos műhelyeikben.

És amikor úgy alakul, hogy több kreatív és pozitív személyiség találkozik, abból általában jó dolgok sülnek ki…

Az asalon.hu mellett mivel foglalkozol?
Lassan négy éve dolgozom a saját kis kreatív tartalomgyártó stúdiómban, ahol PR filmeket, reklámspotokat, videoklipeket és más online videós tartalmakat is készítek.
Emellett mindig is éreztem indíttatást arra, hogy újszerű vagy általam újszerűnek gondolt koncepciók mentén saját projektekbe kezdjek. Úgyhogy öt évvel ezelőtt egy barátommal indítottam el az első online „vállalkozásunkat”, egy budapesti életmód magazint, majd később egy önálló videósorozatot, amelyben különböző kreatív szakmák feltörekvő fiataljait mutattam be. Jelenleg, immár lassan két éve a 360 fokos és VR tartalmak világában kalandozok, 360 fokos fotósként és tartalomgyártóként. Sőt, ebben a témában épp első saját kiállításomra készülök egy olyan portfólióval, ahol ezt az innovatív technológiát a hagyományos értelemben vett fotóművészettel próbálom ötvözni.
 
 
Milyen jellegű videóanyagokat készítesz?
Sokszor a cégek csak egy alapkoncepcióval keresnek meg, rám bízva a teljes alkotói folyamatot, a forgatókönyvírástól kezdve a fizikai megvalósításig, míg más esetekben már kész koncepciókkal állítanak új kihívások elé. A dolog szépsége épp a változatosságában rejlik.
Nagyon gyakoriak az olyan jellegű reklámvideók, amelyek már nem a hagyományos értelemben vett tévéreklámként, hanem online felületre, tartalommarketing szemlélettel készülnek el: ezek lehetnek PR videók, vírusvideók, vagy épp egy-egy megrendelő YouTube csatornájára készített, nagyobb lélegzetvételű anyagok. De van olyan márka, akiknek már két-három éve készítek videó blogot, egy-két havonta megjelenő epizódokkal. Sőt forgattam már szintén YouTube-ra szánt beszélgetős műsort is.
Egy kicsit másfajta koncepciót jelentenek a videóklipek, ahol egy kész szerkezetre, zenei „alapra” dolgozik az ember. Itt a film hangi része már készen van, így elsősorban a képi megoldásokra kell koncentrálnom, de sok esetben épp ez a műfaj adja a legnagyobb teret a kísérletezésnek is.

Hogyan alakult, hogy pont a videóban, a mozgóképben mélyültél el ennyire?
Amikor elindítottam a stúdiómat, a vizuális területen nagyjából egyensúlyban volt a fotós, filmes és grafikai vonal: több márkának csak fotóztam, másoknak plakátokat és egyéb kommunikációs anyagokat terveztem, míg megint másoknak mozgóképes tartalmakat gyártottam. Aztán idővel úgy alakult, hogy végleg ebbe az irányba billent a mérleg. Bár vicces, hogy vannak olyan partnereim, akiknek a mai napig fotózom, és talán nem is tudják, hogy mozgóképpel is foglalkozom.
De a lényeg, hogy szeretek rendszerben és koncepciókban gondolkodni, és talán a filmezés az, ahol számomra leginkább összeér minden, ha üzenetről, látványvilágról és történetről van szó. 

Élvezem azt az alkotói folyamatot, ahogy már papíron összeáll egy forgatókönyv vagy snittlista, majd abból testet ölt és végül mások számára is láthatóvá válik valami.

 
Mit szeretsz a legjobban a forgatásokban?
Talán meglepő, de ebben a munkában nem mindig jut rá idő, hogy kiélvezze az ember az adott pillanatot, annyi mindenre kell figyelni, és olyan koncentrációval kell dolgozni.
Ám számomra mindenképpen az a dolog szépsége, hogy változatos helyszíneken, sokszor akár egészen extrém körülmények között, sokféle emberrel alkothatunk közösen valamit. Forgattam már autó nyitott csomagtartójában ülve, repülőgépen, hajón, koncerteken és fesztiválokon, olyan helyszíneken, ahova egyébként nem is jutottam volna be.
 
 
Melyik projektedre vagy a legbüszkébb? Illetve mi eddig az abszolút kedvenc?
Azt hiszem, hogy annál, hogy az ember megörökít valami létezőt, néha csak az lehet izgalmasabb, hogyha úgy hoz létre valamit, hogy az a valóságban előtte nem is létezett. Annak idején két videoklipet is forgattam, nagyjából fél éven belül, melyekben kiemelkedő szerepet kaptak a különböző filmes trükkök, digitális technikák, és a munka legnagyobb részét nem is a felvétel, hanem az azt megelőző és azt követő folyamat jelentette.
Az első ilyen alkalom volt, amikor Koncz Zsuzsa Vadvilág című lemezének címadó dalához készítettem videóklipet. Itt maga a forgatás nagyjából két napot vett igénybe, míg a munka javát az előkészületek és az utómunka tette ki. A kész anyagot elnézve a nézőknek talán már teljesen magától értetődő minden, ami képernyőn történik, de sok szempontból talán ez volt a legösszetettebb anyag, amit addig csináltam – és nagyon élveztem.
 
Képek: Nerpel Nikoletta 

Aztán pár hónappal később forgattuk Koncz Zsuzsa gitárosának, Maróthy Zoltánnak a szóló klipjét is. Akkor green box-os technikával, 3D modellezéssel és egyéb eszközökkel egy saját kis misztikus univerzummá állt össze minden, egy komplex és a legapróbb részletekig átgondolt koncepció alapján. Ez az anyag is nagy kedvencem volt már az előkészületek, a forgatás és az utómunka során is, de talán mivel a Vadvilág projekt volt előbb, mégiscsak arra vagyok a legbüszkébb, hogy akkor azt úgy sikerült összehozni. Persze, aztán az is fontos mérföldkő volt, amikor Koncz Zsuzsa Papp László Arénában rögzített koncert DVD-jét raktam össze: azt hiszem, az volt az első alkalom, amikor fizikailag is kézzel fogható kiadvány formájában jelent meg egy általam készített anyag, rajta a nevemmel.

Az asalon.hu-val közös forgatások közül melyik volt a kedvenc témád?
Nem tudom, hogy az általam hype-olt 360 fokos technikának vagy a helyszínnek, esetleg a különleges divatbemutatónak köszönhető-e a dolog, vagy netán-tán mindennek így egyszerre, de a Műjégpályán forgatott „Kulissza Különkiadás” jutott elsőre eszembe.
A Sentiments Couture ruhákat jégtáncosok mutatták be, és a show előtti készülődés és rohanás közepette, az öltözőben kellett megszólítanunk az interjúalanyokat, miközben a 360 fokos kamera elől semmi nem maradhatott rejtve: az mindent látott. Aztán újabb fejtörést okozott a kamera elhelyezése odakint is, hogy a jégen elég közel kerüljön a szereplőkhöz, de a sajtóeseményen megjelent többi fotóst és operatőrt még ne zavarja.
Bár a korábbi, tervezőknél forgatott kisfilmeket is nagyon szerettem, ennél az epizódnál elkapott az újdonság varázsa, hogy technikailag egy egészen új formátumban és egy kihívásokkal teli környezetben forgathatunk egyfajta magazinműsort, ami alapvetően egy klasszikusnak tekinthető műsortípus. És talán nem is csak önmagában a téma, hanem a formátum adta kihívások teszik számomra még emlékezetesebbé a dolgot.

Mivel foglalkozol a szabadidődben?
Szabadidőmben is foglalkozom tartalomgyártással. Fejembe vettem, hogy felépítem Magyarország (és tudtommal a világ) első átfogó 360 fokos csatornáját, rajta 360 fokos tartalmakkal és a témához kapcsolódó oktatóvideókkal. Ez az irány ráadásul pont jól összeegyeztethető a másik hobbimmal, az utazással is, ugyanis az utazásaim során is tudok forgatni - úgymond két legyet ütve egy csapásra.
Emellett körülbelül egy éve tettem le a vitorlás jogosítványomat, amivel viszonylag nagyobb, akár 10-12 fős hajókat is vezethetek Európa-szerte. Sajnos külföldi vizekre még nem jutottam el, de a Balatonon így is nagyon szeretek hajózni. Rám jellemző módon, persze, ezt sem teljesen öncélúan: a későbbiekben szeretnék majd kreatív fotózásokat és forgatásokat is kivinni a vízre.

Mik a céljaid?
Szakmai téren szeretném, ha időről időre izgalmas és új kihívásokat jelentő ötletekkel találnának meg engem, vagy ha úgy alakul, akár saját projektjeimre koncentrálva, azokkal is szép eredményeket érnék el. Célom, hogy minél nagyobb hangsúlyt kapjanak a portfóliómban a 360 fokos, VR vagy más módon újszerű megoldások is, illetve a jövő évtől a különleges Balatoni fotózások és forgatások is beinduljanak.
Ám addig még előttem áll egy kifejezetten mozgalmas időszak. Télen megnyílik az első fotókiállításom, ami az első 360 fokos fotókiállítás Magyarországon, ha nem egész Európában. Szeretném, hogy a kiállítás egyhónapos időtartama után a képek minél több helyre eljussanak itt Budapesten, illetve a városon kívül, más országrészekbe is.
 

Milyen vágyott témáid, projektjeid vannak?
Már egy ideje fel-felmerül egy-egy játékfilm lehetősége, amibe szívesen belekóstolnék. Ám ha már játékfilm, akkor még jobban szeretném, ha sikerülne leforgatni az első magyar 360 fokos játékfilmet. Első körben egy 30-40 perces kisfilmet tervezek, amit forgószékekkel felszerelt nézőtéren, színháztermekben és mozikban „vetítenénk”: a nézők VR szemüveggel és fejhallgatóval a fejükön, forgószékekben ülve és mozogva tudnának körbenézni a filmben. Ez forgatókönyvírói, rendezői szempontból is nagy kihívás lenne, és a színészek számára is egy egészen újfajta élmény.
Emellett szeretnék egy saját gyártású műsorsorozatot is készíteni akár online felületre, akár televízióba, balatoni vitorlás hajó fedélzetén forgatva zenészekkel, tervezőkkel és különböző kreatív szakmák képviselőivel. Ezzel kapcsolatban egy nagyon jól kidolgozott műsortervem is van, de a részletek egyelőre félig-meddig még titkosak! 

Milyen ismert személlyel dolgoznál együtt szívesen?
Ebben a szakmában szinte elkerülhetetlen, hogy az ember valamilyen szinten ismert emberekkel találkozzon és dolgozzon. Ilyen téren én kifejezetten nehéz helyzetben vagyok, mert nem követem a bulvárhíreket, és többnyire csak azokat a „hírességeket” ismerem, akikkel személyesen is ismerjük egymást. Nagyon ritka a kivétel. Úgyhogy többször voltam olyan helyzetben, hogy egy közös munka után tudtam csak meg, hogy ki is az, akivel együtt dolgoztunk…
Mindenesetre, azok közül, akikhez eddig már volt szerencsém, bárkivel szívesen dolgoznék újra, és mivel nem hiszek az előítéleteknek, nyitott vagyok minden olyan új együttműködésre is, ahol az illető az ismertségén túl valamilyen valódi értéket is hozzá tud adni a produkcióhoz.

Miért szeretsz az asalon.hu-val együttműködni?
Úgy gondolom, hogy sok esetben a kisebb csapat a jobb. Természetesen, ez projekt-függő, de egy ilyen portál esetében, mint az asalon.hu, ahol a cikkeken és a képes-videós tartalmakon keresztül Mária ennyire személyesen szólítja meg a követőit, maga a helyzet is azt kívánja, hogy a háttérmunkák se alakuljanak másképp.
Számomra ez különösen fontos, hiszen amellett, hogy egy felvétel minden esetben komoly odafigyelést és kiemelt koncentrációt igényel, egyáltalán nem mellékes, hogy milyen hangulatban zajlik a munka. És a vidám hangulat mellett ezeken a forgatásokon sok spontán ötlet is felmerül, amik még változatosabbá teszik a dolgot.

Készül az asalon.shop. Mivel bíztatnád a tervezőket, márkákat, miért érdemes az asalon.hu online piacteréhez csatlakozni?

Szerintem ez egy egyedülálló, és kiemelkedően fontos kezdeményezés, hogy különböző alkotók munkái ilyen formában kapcsolódni tudjanak. Ráadásul ez a kisebb és nagyobb márkák számára is érdekes helyzetet teremt, hiszen az egyes termékcsoportokban már nem feltétlenül a márkanevek, hanem maguk a termékek adják majd el önmagukat. Szerintem ez lehetőséget ad az izgalmas, új ötleteknek is, hiszen a felületen a vásárló elsősorban a látottak alapján dönt majd, míg a minőséget már maga a portál garantálja.

Azonban emellett, ami talán még fontosabb, hogy az asalon.hu oldal követőinek nagy része már elkötelezett abban az irányban, hogy magyar tervezők termékeit részesíti előnyben. Ez minden tervezőnek és márkának csak a javára válhat, hogyha egy ilyen jól célzott csatornán keresztül jut el a potenciális vásárlóihoz. 

Azok az emberek pedig, akik eddig nyitottak voltak rá, hogy magyar márkák kínálatából vásároljanak, most lehet, hogy még lelkesebben választják ezeket a termékeket a tömegtermékekkel szemben, hiszen sokkal könnyebben rátalálnak ezekre a különleges darabokra.

___________
https://www.facebook.com/wearevr360/ 



Hasonló hírek