Bezárás

Keresés

Bezárás

« Vissza

Kell Önnek egyáltalán coach? És ha igen, mi alapján válasszon?

A coaching kiváló lehetőség arra, hogy kihozzuk önmagunkból a legjobbat a munkánkban, a magánéletben, a szakmai és emberi kapcsolatainkban. Ez akkor működik, ha a coachingot jól használjuk. Sajnos vannak tapasztalatok, amikor a coaching hasztalan, vagy akár ártalmas is lehet.
 

Mire jó a coaching?

 
A coaching fejleszt. Képességeket, személyiséget, kommunikációt, rezilienciát. Elmélyíti az önismeretet, új rálátást nyújt az adottságainkra és a lehetőségeinkre. Eszközöket és motivációt ad a változtatási tervekhez, fejleszti a kommunikációs és a viselkedési repertoárt.
 

A coaching egy fejlesztő folyamat, aminek a célja, hogy az ügyfél jobban érezze magát, eredményesebb legyen, a céjlait megfogalmazza és sikeresen elérje.


A coach kifejezés a sportból (coach=edző) került át előbb az üzleti, majd a magánéleti fejlesztésbe.
Izgalmas nyelvtörténeti érdekesség, hogy a szó kialakulásának a magyarországi Kocshoz is köze van az Oxford Languages Dictionary etimológiája szerint (kocsi szekér - coche - coach). Ennek alapján visszavezethetjük benne azt az értelmezést is, hogy a coach egyfajta gyorsítóként támogatja ügyfele útját.
 
Ahogy a sportban az edző, a coaching során a coach a „pálya szélén állva” külső perspektívából rálátva támogatja a „versenyzőjét”, hogy a legjobbat kihozza magából.

A célt együtt tűzik ki a folyamat elején, majd az adottságokat, a vágyakat és a lehetőségeket figyelembe véve folyamatosan alakítják, mikor mire érdemes „edzeni” a cél elérésének érdekében.
Cél nélkül nincs coaching, és a lényegi munkát (a teljesítményt és a változást) a versenyző/az ügyfél hozza. Ha a futó vagy úszó nem edz a terv szerint, azaz az ügyfél nem végzi el a vállalásait, a legjobb edző erőfeszítése is feleslegessé válik.
 

A sikeres coachinghoz ezért elengedhetetlen az elhatározás, az elköteleződés és a motiváció.


Aki elköteleződés nélkül megy coachingra, és a coachtól várja a kész megoldásokat, az csak az idejét tölti és a pénzét költi.
 

Mire nem jó a coaching?

Traumák, hosszú ideje fenálló, komoly pszichológiai problémák, betegségek kezelésére nem alkalmas a coaching.
A hangját gyakran felemelő vezető változtathat a kommunikációján coachinggal is, de a kifejezetten agresszív, verekedő munkatársnak terápiás szakemberhez érdemes fordulnia. Az enyhén szorongó munkatárs egy coach folyamatban tanulhat új eszközöket a nehéz helyzetek kezelésére, de egy depressziós vagy pánikrohamos kollégának szintén terápiás segítségért érdemes fordulni.
A választást mindig az adott probléma és cél intenzitása, jellege határozza meg. Ezért fontos, hogy amikor coachhoz megyünk, az első alkalom egyik felet sem kötelezi folytatásra.
Előfordul ugyanakkor, hogy valaki coach-hoz és pszichológushoz is jár. Nekem többször volt olyan ügyfelem, aki a napi ügyeiben és a jövőre vonatkozó, változtatási terveivel hozzám járt, a mély lelki problémáinak feldolgozásával pedig pszichológushoz.
A jó coach tudja a határait, és az első alkalom után mondhatja azt, hogy ez nem az ő kompetenciája, és ajánl maga helyett másik szakembert.
 

Mitől jó egy coach, és hogyan tudja az ügyfél eldönteni, hogy neki jó lesz-e?

1. Emberi hitelesség

A hitelesség alatt itt nem a felsorolt referenciák listáját értem, hanem azt, hogy a coach mennyit dolgozott és dolgozik magán. Egy jó coachnak kötelező az önismereti munka és a mentálhigiéné, a saját pszichológiai jóllétének az ápolása és karbantartása. Ha egy coach alkalmon az ügyfél úgy érzi, hogy ő hallgatja meg a coach-ot és szinte már ő ad tanácsot, ideje váltani.

2. Rezonancia

Az első találkozás fontos tapasztalata, hogy a két személy között meglegyen a kémia: hogy rezonáljanak egymással. Ha már első alkalommal nem szimpatikus egy szakember, nincs értelme várni, hogy majd jobb lesz. Az ügyfélnek érdemes a megérzéseire figyelnie, és ha valakivel nem rezonál, nyíltan elmondani a tapasztalatot, kifizetni és váltani.
 
 
 

3. Kiről szól a coaching?

A coaching mindig az ügyfélről szól és nem a coachról. Olyan szakembert érdemes keresni, aki az ügyféllel foglalkozik és nem magával. Az ilyen coachok nem azzal győznek meg, hogy mi minden áll mögöttük, hanem azzal, ahogyan beszélnek, amilyen a kisugárzásuk, ahogyan figyelnek. A jó coach nem megmondásokkal akarja „terelni és irányítani" az ügyfelet, hanem kérdésekkel és kreatív eszköztárral segíti, hogy másképp lásson rá a dolgaira. Új rutinokat, motivációt alkotnak, ezzel támogatva a változtatási szándékokat, a fejlődést.
Fontos az arány. Amelyik coach sokat beszél és meg akarja mondani a tutit, az inkább tanácsadó. Persze azzal sincs gond, ha az ügyfél jelzi, hogy tanácsot szeretne konkrét ügyekben, amikben a coachnak szakmai tapasztalata van. Fontos, hogy meglegyen ebben is a konszenzus.

4. Mit használ, hányat használ?

Bőven találhatunk coachokat, akik újabb és újabb módszertanokat tanulnak, és a weboldalukon is hosszasan listázzák ezeket a végzettségeket.
Természetesen az egy jó dolog, ha egy coach nyitott a tanulásra és képzi magát. Van azonban ennek egy olyan túlzó verziója, ami egyrészt jele lehet az adott személy önértékelési dilemmáinak, másrészt a sok módszer között elvész a „gyermek", azaz az ügyfél.
Az ideális coachnak van egy jól bejáratott módszertana, amit kiszínesít egyéb technikákkal.

5. Tapasztalat versus tudás

A legjobb coachok azokból lesznek, akik eleget tanulnak, tapasztalnak és a végén megértik, hogy a coach nem tanácsadó, hanem inkább edző.
Amikor egy több évtizedes vezetői tapasztalattal rendelkező coach állandóan át akarja adni a saját tapasztalatait és tanácsait, azt válasszuk inkább mentornak és kapcsolati tőkének. Az ügyfél egyéni fejlődéséhez ő keveset fog hozzátenni. Erre keressünk inkább olyan tapasztalattal rendelkező coachot, aki tudja és alkalmazza, hogyan támogathatja „edzői" minőségben ügyfele fejlődését és sikereit.

6. Szakmai hitelesség

Egyéni igény szerint változik, kinek mi számít szakmailag hitelesnek.
Van akinek a többdiplomás, harmincéves vezetői tapasztalattal és kiváló referenciákkal rendelkező ötvenes úr lesz az igazi.
De ha valaki pályát váltó művész, anyaság mellett vállalkozó nő, vagy szupersztár szeretne lenni, akkor annak másmilyen coachhoz érdemes járnia.
Röviden, ahogy a két személy közötti kémiánál írtam, úgy itt is egyéni igény az, hogy kinek ki a hiteles. Az a coach, aki bejött a másik kollégának, nem biztos, hogy Önnek is hatékony lesz.
Ugyanígy ha valaki képtelen vagy egy nővel, vagy egy férfival fejlődni, akkor válassza a számára szimpatikus nemet. Céltól és változtatási szándékoktól is függhet, hogy nőhöz, vagy férfihoz járjunk, mivel a két nem más szerepeket és értékeket képviselhet.
_______
Amennyiben további kérdései vannak a coachinggal kapcsolatosan, írja meg az alábbi címemre, 48 órán belül válaszolok:
maria.vanyovszki@gmail.com
 
Vanyovszki Mária
Coach & Kommunikációs szakértő
https://www.vanyovszkimaria.hu/


 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló bejegyzések