Bezárás

Keresés

Bezárás

Egy magyar szemüvegdinasztia születése - Thinwood SzemüvegSzabóság

Vanyovszki Mária

A szemüveg ma már nem ciki, és nem három típusból lehet választani, mint húsz-harminc évvel ezelőtt. Rendkívül széles a paletta a minták, a formák, az anyagok és a színek kavalkádjában. Európa lakosságának 60-65%-ának van szüksége látásjavító eszközre. Ez egy akkora piac, ami első számú divatkiegészítővé is teszi a szemüveget – vallják a Thinwood SzemüvegSzabóság tulajdonosai, Kis Arnold és Kis-Varga Zsófia.
 

A Thinwood születése

 
A magyar vállalkozás ötlete 10 évvel ezelőtt fogant meg Arnold fejében, aki ma úgy emlékszik vissza, hogy nagy energiája lévén elkezdett pár projektet, és a szemüveg lett az, amit tovább is vitt.

„Kinéztem magamnak egy Tom Ford napszemüveget, amiről kiderült, hogy női is, meg kicsi is, így inkább megcsináltam magamnak, de rettenetesen állt” - idézi fel nevetve a kezdeteket. „Viszont ha már egyet meg tudtam csinálni, elkezdtem többet készíteni. Klasszikus fával és napszemüveggel indultam, ami az évek alatt folyamatosan alakult, finomodott; mára többféle alapanyaggal dolgozunk és 90%-ban optikai kereteket adunk el látásvizsgálattal együtt.”

Arnold közgazdász, a szemüvegkészítéshez kapcsolódó tevékenységeket autodidakta módon, menet közben tanulta meg, ill. kísérletezte ki hozzá a saját folyamatait. Azok a pillekönnyű keretek, amiket ma a Thinwood alatt forgalmaznak, az eltelt évek fejlesztői munkájának eredményei.
 

A családi vállalkozás alakulása


Az időközben hat főre bővült csapatban a gyártásért mostanra édesanyja felel: minden egyedi keret az ő keze munkája. Mint kiderül, Ilona 56-57 évesen módosított karriert. Amikor a családban unoka született, szeretett volna vele minél több időt együtt tölteni. Arnoldnak pedig épp kellett a segítség, egy megbízható személy, aki rugalmas munkaidőben készíti a szemüvegeket, és összehangolták ezeket igényeket.

Zsófi, Arnold felesége előbb a családba házasodott be 2019-ben, egy évvel később csatlakozott a vállalkozáshoz is, így indult a „szemüvegdinasztia”.

A házaspár még az egyetemen találkozott, a mesterképzésen. Zsófi mosolyogva emlékszik vissza Arnold egyik prezentációjára, amin már a szemüveg témát taglalta.

„Később, amikor elkezdtünk randizni, folyamatosan beszélt a szemüvegekről, én meg erre úgy reagáltam, hogy persze, ez nagyon kedves, jól kitalálta, hihető is volt, de felejtsük el már azt a prezit, a való világ azért kicsit más. És akkor derült ki számomra, hogy ez létezik. Elsőre nem is hittem el, hogy ő tényleg a két kezével készít szemüvegeket.” - avat be a részletekbe.
 
 
Zsófi maga is szemüveges, és úgy nőtt fel, hogy ha kell egy új szemüveg, bemegy az optikába, kiválaszt egyet a készletből, és nem gondolt bele, hogy ezt így is gyárthatják.
 
„Amikor az első randik egyikén a konyhában zajlott a főzés, a folyosón meg működött a CNC, akkor azért már rájöttél, hogy ez a valóság.” - fűzi hozzá nevetve Arnold.
 

És akkor kinyílt a nagyvilág...


2018-tól Arnold elkezdett nemzetközi kiállításokra járni. Zsófi akkor még egy multinacionális vállalatnál dolgozott. Időnként Arnold után utazott, besegített a pakolásba, az eladásba és élvezte, hogy kiszakadhat a szürkébb, monotonabb irodai életből ebbe a színes, kreatív világba. Egyik ilyen kiállításról, Münchenből jöttek épp vissza, amikor Arnold felvetette, mi lenne, ha Zsófi besegítene a vállalkozásba. Arnold látta, hogy a multiknál bevált szemléletmódok és rendszerek a vállalkozásba átültetve hatékonyabb megoldásokat eredményezhetnek, amivel versenyelőnyt tudnak kovácsolni.
 
 
Zsófi ekkor key account managerként dolgozott egy édesipari vállalatnál, rendszeresen látogatta a munkáltatója partnereit. A közös munkát azzal kezdték, hogy egy-egy ilyen útra Zsófi magával vitt egy bőrönd szemüveget is, és amikor végzett a céges partnernél, ellátogatott egy-két optikába.

Ezt egyfajta tesztidőnek is szánták, hogy lássák, hogyan tudnak együtt dolgozni.
 
„Mert teljesen más az, hogy valakivel együtt élsz, mint az, amikor együtt is dolgoztok. Másképp létezünk a munkában, mint a magánéletben” - meséli Zsófi.

Az együttműködés bevált. A szerepeket azóta hatékonyan osztották meg egymás között: Arnoldé a beszerzés, gyártás, tervezés és minden ehhez kapcsolódó szervezés, Zsófié az értékesítés, a marketing, a kommunikáció, ill. közben kitanulta a látszerész mesterséget is.

Zsófi személete egészen új perspektívákat hozott be Arnold addigi stratégiájába:
„Amikor kikísérleteztem ezt az alapanyagot, egy pasi márkának szántam, három egyszerű alapszínnel. Úgy gondoltam, ez egy technikai termék, amikkel a pasikat 99%-ban le is tudjuk fedni. Ez azonban kevés egy márka életben maradásához. Zsófinak a csatlakozása leginkább ott mutatkozott meg, ahogy teljesen újragondoltatta velünk a koncepciót. Az alapanyag és a technikai vonal a vevő számára kevésbé érdekes, neki az számít, milyen formájú és színű szemüveg van rajta. Ekkor mondta Zsófi, hogy fókuszáljunk a nőkre és készítsünk színes, mintás dolgokat.” - idézi fel Arnold.
 

A SzemüvegSzabóság születése


Az elmúlt két év sikere bizonyítja, hogy Zsófi koncepciója beigazolódott. Miközben a Thinwood keretei légiesen könnyűek, teljesen személyre szabva készítik el a fej egyedi méretei és igényei szerint a kívánt forma és szín kombinációt. Magyarországon sehol nem kínálnak hasonló szolgáltatást, és ennyire precíz igényekre szabás egész Európában sincs. Minden vevővel külön foglalkoznak és milliméterre pontosan megalkotják azt, ami neki a legjobb.

„Ezért is hívjuk szabóságnak, mivel a híres olasz szabók mintájára hoztuk létre azt a folyamatot, amelynek során teljesen egyedi, személyre szabott, kényelmes szemüvegkeretet készítünk bárkinek. Mert amit a boltok, az optikák polcain látsz, nem ad ilyen élményt. Én magam is utáltam a szemüvegem hordani, mert egy idő után mindig nyomott. Mióta a Thinwoodokat hordom olyan, mintha nem lenne rajtam semmi.” - meséli Zsófi.

2021 áprilisában nyitották meg az első showroomot egy egészségközpontban, ahol kisebb költséggel ki tudták próbálni, van-e erre igény. A jelenlegi belvárosi showroomba időpontra érkeznek a vevők, ahol a helyszínen lézergéppel kivágott sablonokkal tudják tesztelni a variációkat. A vásárlókkal szinte baráti kapcsolatok alakulnak ki. Az emberek én-időként élik meg a szolgáltatást, a termék pedig addiktív: aki egyet vesz, hamarosan vágyik a következőre más színben, formában.

Bármilyen mintát és motívumot meg tudnak valósítani, és mivel kis példányszámmal dolgoznak, könnyen tudnak együttműködni más alkotókkal, tervezőkkel, képzőművészekkel. Ez fenntarthatósági szempontból is fontos, hiszen mindig annyi készül, ami gazdára talál. Az alapanyaguk is fenntartható erdőgazdálkodásból származik, Finnországból.

Termékeik jelenleg ötven-hatvan külföldi és húsz hazai optikában is elérhetőek. Rövid távú terveik között szerepel egy nagyobb fővárosi bolt nyitása, hosszú távon pedig Milánóban és Bécsben is szeretnék megnyitni az Eyewear Tailoring egyedülálló szolgáltatását nyújtó boltot.

Sikerük titkát abban látják, ahogy párként és üzlettársként egyre jobban ismerik és támogatják egymást. Arnold szerint egy családi vállalkozásnál elengedhetetlen, hogy akik együtt dolgoznak, tisztában legyenek magukkal, az elvárásaikkal, a céljaikkal. Zsófi vallja, hogy a sikeres működéshez szükséges a transzparens kommunikáció is. Személyes tapasztalatuk, hogy érdemes tisztán ütköztetni az eltérő szempontokat, hiszen a legjobb megoldás abból születik, amikor ezeket egybe gyúrják.
 

 
Az interjú eredetileg a Képmás magazin 2023. májusi számába készült. A Thinwood azóta megnyitotta budai, utcafronti üzletét a Keleti Károly utcában, a szemüvegkeret paletta pedig új, Acryl keretekkel bővült. 

 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek