A ’90-es évek divatipara egy olyan korszak volt, amely máig visszhangzik a popkultúrában. Ekkor született meg a szupermodell mint globális jelenség: azok a nők, akik nem csupán ruhákat viseltek, hanem márkává váltak, akiket mindenki ismert, és akik milliókat mozgattak meg pusztán azzal, hogy megjelentek egy kifutón vagy egy magazin címlapján. A korszak szupermodelljei túlmutattak a divaton – ők voltak a popkultúra rockcsillagai.
A szupermodell mint ikon – hogyan született meg a jelenség?
A ’90-es években a divatipar egyre inkább összefonódott a médiával, a reklámokkal és a popzenével. A márkák megértették, hogy egy ismert arc többet ér, mint bármilyen kampányszlogen. A szupermodellek nem csupán modellek voltak, hanem sztárok: interjúkat adtak, talkshow-kban szerepeltek, filmekben tűntek fel, saját márkákat indítottak.
A korszak egyik legjellemzőbb mondata Linda Evangelistától származik:
„Nem kelünk fel 10 000 dollár alatt.”
Ez a kijelentés jól mutatja, milyen státuszra emelkedtek ezek a nők – szerepük túlmutatott a modellkedésen; ők voltak a glamúr, a siker, a kifinomultság szimbólumai.
A korszak meghatározó szupermodelljei
Naomi Campbell – Az „éjfekete párduc”
Naomi Campbell energiája, erőteljes jelenléte és ikonikus kifutómozgása legendássá tette. Ő volt az első fekete modell, aki több vezető magazin címlapjára is felkerült, és áttörte az iparág etnikai korlátait. A ’90-es években a világ egyik legkeresettebb modellje volt.
Cindy Crawford – A szépség anyajeggyel
Cindy az „amerikai álom” megtestesítője volt. Jellegzetes szépségpöttyével és természetes, sportos eleganciájával vált nemzetközi sztárrá. Reklámarca volt a Pepsi ikonikus kampányának, vezetett fitneszvideókat, és saját műsort is kapott az MTV-n.
Linda Evangelista – A kaméleon
Linda Evangelista a divatfotósok kedvence volt, mert képes volt teljesen átalakulni minden fotózásra. Híres mondata és sűrű hajszínváltásai a korszak jelképei lettek. Karl Lagerfeld szerint „minden idők egyik legnagyobb modellje”.
Vogue Italia - March 1993 Linda Evangelista by Steven Meisel
Christy Turlington – A kifinomult múzsa
Christy Turlington eleganciáját és finom vonásait gyakran hasonlították klasszikus szobrokhoz. A Calvin Klein Eternity kampánya révén vált halhatatlanná. A ’90-es évek egyik legnépszerűbb címlaparca volt.
Christy Turlington by Patrick Demarchelier
Claudia Schiffer – A német szupercsillag
Claudia Schiffer Marilyn Monroe modernkori hasonmásaként robbant be, és a Guess reklámkampányaival vált világszerte ismertté. A korszak egyik legjobban fizetett modellje volt, több száz magazin címlapján szerepelt.
Kate Moss – A grunge lázadó
A szupermodell-korszak második hullámát Kate Moss indította el, aki teljesen eltért az addigi, Amazon-szerű szépségideáltól. 170 cm-es magasságával és törékeny alakjával egy új trendet teremtett: a „heroin chic” korszakát. A Calvin Klein kampányai máig meghatározóak.
Kate Moss by Sante D'Orazio
Miért volt különleges ez a korszak?
1. A média robbanása
A ’90-es évek volt a divatkorszak MTV-je: videóklipek, magazinok, televíziós műsorok tettek sztárokat a modellekből.
2. A kifutók show-műsorrá váltak
A divatbemutatók látványossággá alakultak, a tervezők (Versace, Mugler, Gaultier) pedig színházat vittek a kifutóra. A modellek neveire ugyanúgy kíváncsiak voltak, mint a ruhákra.
3. A márkák személyiségei lettek
A szupermodellek nemcsak ruhákat adtak el, hanem életérzést. Egy reklám Linda Evangelistával vagy Cindy Crawforddal garantált siker volt.
A szupermodellek hatása a popkultúrára
A korszak ikonikus pillanatai:
George Michael „Freedom! ’90” videója, amelyben csak szupermodellek szerepeltek.
A Versace 1991-es bemutatója, ahol a modellek együtt vonultak végig a kifutón – ez máig a divattörténet egyik legemlékezetesebb jelenete.
A magazinok aranykora: a Vogue, az Elle, a Harper’s Bazaar minden címlapja eseményszámba ment.
A ’90-es évek szupermodelljei olyan kulturális lenyomatot hagytak, amelyet azóta sem sikerült igazán megismételni.
Örökségük ma is él
Bár a divatipar ma másképp működik – a közösségi média-influencerek és a gyors divat korában – a ’90-es évek szupermodell-jelei máig etalont jelentenek.
2020–2024 között számos márka újra őket hívta vissza kampányaiba, és a magazinok is gyakran nosztalgiáznak ezzel a korszakba. Sőt, a 2023-ban megjelent dokumentumfilm-sorozat (The Super Models) újra reflektorfénybe helyezte őket.