Iris Apfel, az egykori textilipari vállalkozó, majd enteriőrtervezőből divatikonná avanzsált életművész 2024. március 1-jén egy másik „stílusdimenzióba” távozott. Valószínűleg oda, vissza, ahonnan hozzánk érkezett… Önmagában az a tény, hogy valaki 102 évet él örömben, élvezetben, az egész világ elismerő szeretetében, mutatja, hogy valamit nagyon jól csinált.
Iris Barrel néven született a New York-i Queensben 1921. augusztus 29-én. Apjának, Samuel Barrelnek üveg- és tükörüzlete volt, míg orosz származású anyja, Sadye egy divatbutikot vezetett. Zsidó származású szüleivel és nagyszüleivel egy farmon éltek, ahonnan a kis Iris gyakran metrózott be a városba, hogy felfedezze Manhattant. Hamar beleszeretett Greenwich Village-be.
Már gyermekkorától kezdve a város régiségboltjait járta, ahol antikvitásokat vásárolt, s ezekkel alapozta meg a világ minden tájáról származó bizsu- és ékszergyűjteményét.
A New York Egyetemen művészettörténetet tanult, majd a Wisconsin Egyetem művészeti iskolájába járt.
Fiatalon többek között a Women's Wear Daily című lapnál dolgozott, ahol heti 15 dollárt keresett. Emellett Elinor Johnson belsőépítész mellett gyakornokoskodott, akivel eladásra szánt lakásokat alakítottak át. Ez az időszak is rendesen csiszolta a fiatal lány ritka tárgyak beszerzéséhez való tehetségét. Robert Goodman illusztrátor asszisztense is volt.
Férjével, Carl Apfellel 1948. február 22-én házasodtak össze. Két évvel később, 1950-ben elindították az Old World Weavers textilipari céget, amelyet 1992-es nyugdíjba vonulásukig vezettek együtt.
A 17., 18. és 19. századi szövetreprodukciókra specializálódtak. Az üzlet révén rengeteget utaztak, bejárták a világot. Évente kétszer Európába is eljöttek, hogy olyan textíliákat keressenek, amelyeket az Egyesült Államokban nem tudtak beszerezni. New York-i bemutatótermük a 115 East 57th Street-en volt Manhattanben.
Pályafutása során Iris Apfel számos dizájn-restaurációs projektben vett részt, többek között kilenc elnöknek is dolgozott a Fehér Házban: Truman, Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan és Clinton.
A Fehér Ház megbízásait az Old World Weaver ügyfelei között a legkönnyebbnek találta, mivel általában csak azt akarták megismételni, ami korábban is az adott helyen volt.
Utazásaik során Iris Apfel gyakran vásárolt magának is különleges, nem nyugati, kézműves ruhadarabokat, amit ügyfelei előkelő partijain viselt. A divatéletben való meghatározó szerepét ezek a megjelenések készíthették elő.
A fashion szcénába való berobbanását a Metropolitan Múzeumban tartott kiállításától számítják. Ő volt az első nem divattervező, akinek öltözék és kiegészítő gyűjteményét e nagy múltú intézményben kiállításra érdemesnek találták. A tárlat annyira sikeres volt, hogy több városba tovább vitték.
Az azóta eltelt évtizedben számos emlékezetes együttműködést és megjelenést köszönhetünk neki (Barbie, M.A.C., Macy's, stb.).
Hatása nem csupán a divat és a design területére korlátozódik, hanem egy olyan életfilozófiát ölel fel, ami az egyéniség, az önkifejezés és a saját egyediség elfogadása körül forog.
Merész hozzáállása és elszánt magabiztossága világszerte rezonál a közönséggel, ami őt az önkifejezés és az autenticitás szimbólumává teszi.
Mit adott nekünk Iris Apfel?
1. A stílusnak semmi köze a pénzhez és a márkás cuccokhoz.
„A legstílusosabb emberek, akiket valaha láttam, Nápolyban éltek közvetlenül a második világháború után. Nagyon kopottasak voltak, de olyan lendülettel rakták össze magukat, mintha virágot tettek volna egy szakadt öltöny gomblyukába." - mesélte az
Allure-nek adott 2015-ös interjújában.
2. Az öltözködés játék és vicc.
A védjegyévé vált, hatalmas szemüvegkeret eredetéről így mesélt ugyanebben az interjúban:
„Egy napon a bolhapiacra látogatva találtam meg ezeket a nagy peremű szemüvegeket, és azt gondoltam, istenem, milyen elegánsak, és megvettem őket. Eleinte lencsék nélkül hordtam őket, csak úgy, mert azt gondoltam, viccesek. Mindenki nagyra értékelte őket, ezért amikor elérkezett az idő, hogy szemüveget viseljek, beletettem a lencséket. Az emberek megkérdezték, miért ilyen nagyok, és én csak annyit válaszoltam: »hogy lássalak titeket.« És ennyi volt az egész."
3. A kreativitás boldoggá tesz.
A szintén védjegyévé vált kiegészítők és brossok története egészen gyerekkorára vezethető vissza, amikor rendszeresen bejárt Greenwich Village-be. És bár pénze nem volt, a kincseket már akkor is boldogan kereste. Az első brossára hónapokig gyűjtötte a pénzt, mire összejött 65 cent, amire sikerült is lealkudni a bross árát. 11 éves volt ekkor. Az ikonikus első darabot halála napjáig megőrizte.
4. A stílusos öltözködés titka a vakmerőség és a kísérletezés
„Mi a különbség egy átlag és egy egyedi stílus között? A nézőpont. Merni másnak lenni, mint az átlag, kísérletezni. Ha beleesel az átlagosságba, lehet bármilyen kedves a megjelenésed, nem fognak emlékezni rád. Maradj a változásban, önmagad keretei között.” - szól a stílusokon bölcsessége
5. A méltóságteljes öregedés titka: ne féljünk tőle! Élvezzük az idő múlását és foglaljuk el magunkat olyan dolgokkal, amiket élvezünk.
„Az időskor miatt aggódni a biztos halál; elfoglaltnak kell lenned és aktívnak kell maradnod. Lehet, hogy rosszul érzem magam egészen addig, amíg valaki azt mondja, »Menjünk el a bolhapiacra.« Amint megérkezünk, olyan vagyok, mintha tinédzser lennék - senki sem tud velem lépést tartani. Nem lehet érdekes az ember, ha nem érdekli semmi.” - mesélte ugyanabban az Allure interjúban.
6. Nem baj, ha valaki nem a legjobb külső adottságokkal születik, ha a kapott adottságait meri egyre jobban vállalni és prezentálni.
Tíz évvel ezelőtt, a 92. szülnapjára megjelent, róla készült dokumentumfilmben mondta:
„Nem vagyok szép. És soha nem is leszek szép, de ez nem számít. Van valami sokkal jobb. Van stílusom."
7. Nem a rengeteg arcápolási rutintól és szépészeti beavatkozásoktól leszünk emlékezetesek, hanem önmagunk elfogadásától.
Ugyanabban az interjúban mesélte, hogy így 90 fölött sincs semmi arcápolási rutinja, egy egyszerű hidratáló krémet és persze látványos rúzst használ. Ez utóbbi - a nagy keretes szemüvegek mellett - szintén védjegyévé vált, amiről így vallott: „Kedvencem a vörös narancsos árnyalata vagy egy sokkoló pink. A átlátszó rúzst nem bírom, és a legtöbb matt rúzs sem elég súlyos. A M.A.C. nagyon jó volt, amikor velük dolgoztam, mert engedték, hogy több súlyos ajakrúzs színt készítsek."
8. Az öltözködésben nincs olyan, hogy túl sok.
A divattippre, mely szerint indulás előtt nézzünk a tükörbe, és vegyünk le egy kiegészítőt, így reagált: „Nem értek vele egyet. Én azt mondom, vegyél fel még egyet. A megfelelő egyensúly megtalálása nem egy intellektuális folyamat - azt a zsigereimben érzem. Néha három láncra van szükségem, néha négyre. Hiába tetszik valami másoknak, ha én nem érzem jól magam benne, akkor az nekem nem lesz jó.”
9. Mindegy hány éves vagy, nem kell semmilyen írott vagy íratlan szabálynak megfelelni. Öltözz és viselkedj úgy, ahogy jólesik.
Erre Iris Apfel egész élete példa. 67 évet töltöttek a férjével boldogságban. Gyermekük nem született. Rengeteget utaztak és tapasztaltak. A nyugdíjba vonulása után nem tűnt el, hanem akkor kezdett csak kitűnni igazán. Számtalan izgalmas együttműködésben vett részt. Az egész világ ismeri, tiszteli és szereti.
Sikeres üzleti életének és többszínű karrierjének köszönhetően Iris Apfel becsült, nettó vagyona 22 és 25 millió dollár között van. Mindannyiunkra hagyott öröksége felbecsülhetetlen.
______