Az Artista márka több mint 25 éves működése óta úgy képes a folyamatos megújulásra, hogy ruhái mégis azonnal felismerhetőek. Öltözékeik összeállításában mindig van egy erős művészi attitűd, mely azonban soha nem megy a viselhetőség rovására.
Idei, őszi-téli kollekciójuk egy erdélyi roma, csángó és székely gyűjtésen alapult, ami ugyanakkor csak egyfajta „leheletnyi” ihletést adott az öltözékeknek. Azaz nem feltétlenül konkrét ruhadarabokat vagy mintákat, sokkal inkább szokásokat és filozófiákat vettek át. Így például a romáktól azt a praktikumot, amilyen ügyesen keverik a sportos, városi, utcai öltözék darabjait a saját népviseletük pliszészoknyáival és a színes, printelt, nyomott, virágmotívumos ruhákkal. A székely viseletből a nagyon szigorú, mégis szép, rendszerezett, rétegezett látványt emelték be.
Az anyagválasztásnál határozottan férfias és kifejezetten nőies karakterű anyagokat vegyítettek, ezzel utalva ezeknek a vidékeknek és kultúráknak arra a szokására, hogy a nők a saját öltözékükre simán fölkapják a férj zakóját vagy kabátját, vagy hogy ezeket a darabokat újraszabják és újrahasznosítják.
Az
Artista úgy alkotta meg a kollekció nőies formáit, hogy közben a sok rétegződést nemcsak az anyagok váltakozásával érték el, hanem a nadrág-szoknya, nadrág-ruha együttes viseletével is, mely szintén jellemző erre a vidéki kultúrára.
A pliszírozott anyag, illetve a rakott is hangsúlyos elem, amivel azonban a tervezőcsapat a márkától megszokott szabászati bravúrokkal játszott. Bár van egy-két teljes ruha, vagy szoknya, vagy éppen övként használt sál, de sokkal jellemzőbb az egy-egy meglepő részletben való megjelenés: ruhaujj, rátét, vagy éppen egy-egy színes betoldás formájában. A roma kultúra ihletéséből érkezett virágos mintázatok is elvétve jelennek meg teljes öltözékek formájában, sokkal inkább egy-egy ilyen feltűnő részletként elhelyezve.
A ruhákhoz a márka
Delacier ékszereit társította.
Képeink: Peter Jordanoff
___________
Összes képünk a divatbemutatóról: