Bezárás

Keresés

Bezárás

Egy divatmisszió kulisszatitkai – A Konsanszky brand műhelyében jártunk

Vanyovszki Mária

Van a magyar piacon pár olyan márka, melyeknek a munkássága hosszú évek óta példaértékű. Új sorozatom első darabjában Konsanszky Dóráékhoz látogattunk el egy kötetlen beszélgetésre. Tavaly januári hír volt, hogy a Széchenyi Tőkealap 160 millió forintot fektetett a Konsanszky Kft.-be. Kíváncsi voltam, mi történt a csapattal azóta, mekkora változást hozott ez a márka életében, és hogyan hat mindez Dóra kreatív energiára.
 
Nagyon tetszik az új helyszín (I. kerület, Aladár u. 17.). Ez is a változás része gondolom, hisz korábban a Károly körúton voltatok.
Igen! A Károly körúton volt a showroom, az első kerületben pedig a műhely, ami – bár nem volt nagyon messze egymástól - hosszú távon nem működtethető. Az a jó irány, ha együtt van a mintázás, a tervezés, az irodai munka, sőt még ugye maga a bemutatóterem is, ahol tudjuk fogadni az embereket. Még nem lett teljesen a márka igényeire szabva a belső dizájn, de minden mobilizálható, így ha van egy eseményünk, át tudjuk rendezni.
 
Milyen eseményre gondolsz?
Sample sale-eket szoktunk tartani, ill. végső leárazásokat. Ilyenkor egyedi kedvezményt tudunk adni, nem beszélve arról, hogy a szakembereink át tudják alakítani helyben a ruhát a vevő igényeire szabva. Bevenni, kiengedni, felhajtani, leengedni. Bármit! Nem mindenkinek van konfekció mérete, és ahhoz itt tudunk a legjobban igazodni. Itt olyan modelleket is sokan felvesznek, amit egy divatüzletben eszükbe nem jutna. Fesztelenebbé és nyitottabbá válnak a hölgyek, hogy változtassanak külsejükön, kicsit másképp öltözködjenek. Onnantól kezdve, hogy valaki ennek megérezte az ízét, utána már szerintem máshova nem is megy vásárolni.
 
A fast fashion ellentéteként a slow fashion, ill. a slow shopping élményét teremtitek meg?
Ha a timingot kérdezed, valóban. Több óra is eltelik egy vendéggel. Mert ez annyira személyre szabott, és ezt máshol, egy bevásárlóközpontban, vagy egy belvárosi fast fashion üzletben nem tudja megkapni.

Továbbá aki áldoz egy ilyen termékre, rájön, hogy mennyire időtálló. Ezek nem szezonális öltözékek. Ezért dolgozom nemes anyagokkal is, mosható hernyóselyemmel, mosható bőrrel, pamuttal. Fontosnak tartom továbbá, hogy a mi darabjaink komfortos viseletet biztosítsanak. Már rég nem szeretünk feszengeni a ruháinkban. Mindemellett mi hiszünk abban, hogy természetes anyagokban jobb lenni, mint műszálasban, így alapból egy magasabb árról indulunk, mint a főleg műszálakkal dolgozó fast fashion. Ide kapcsolódik a már említett mosható bőr is, egy olyan innovatív anyag, ami szabadabbá, kreatívabbá tette a tervezés lehetőségét is. Mert már nemcsak bőrdzsekit tudunk csinálni, amit el kell vinni a tisztítóba, hanem olyan darabokat is, ami nincs kibélelve, és simán kimosod az otthonodban. Tudunk belőle szoknyát, ruhát, inget, topot, nadrágot, shortot, tulajdonképpen bármit készíteni. Igyekszünk mindig arra is fókuszálni és abban segíteni a vásárlóinkat, hogy az alkatuknak megfelelően ajánljunk ruhákat. Az összes kollekció darabjait úgy lehet variálni, hogy van benne slim fit és baggy nadrág, ill. boxie és soft felső is. Pl. ha egy nőnek nincs tökéletes alakja, de például nagyon szép lába van, akkor fel tud venni egy slim fit nadrágot egy bővebb szabású felsővel.
 
 
Hogy áll össze az értékesítés aránya itthon és külföldön?
70%-30%. A 30% az itthoni. Olyan is a márkának az identitása, hisz ezt az edgy, alternatív vonalat választottuk.
 
 
 
Azt művészet eladni, amikor te teremted meg a piacot azzal, hogy oktatsz is vele. Pl. ez esetben öltözködési kultúrát. Én egyébként a Konsanszky márkában mindig ezt a fajta missziót láttam, hogy két lépéssel előtte jártál a nemzetközi trendeknek is.
Ez nehéz is, de a legjobb kihívás. Tartani kell a fókuszt a márka víziójának hiteles közvetítésén. De a megújulás, az egyedi ötletek generálása és megvalósítása elengedhetetlen szezonról-szezonra, hogy kiemelkedjünk a versenyben.
 
 
A Széchenyi Tőkealap mellett Tus-Dzsurbán Ágnes a tulajdonostársad. Hogyan találtatok egymásra?
Ágnes üzent a Linkedin-en, hogy szeretne velem találkozni. De akkoriban ritkán néztem az ottani üzeneteimet; szerintem már le is mondott rólam, amikor végre válaszoltam neki.

Én akkor már nagyon régóta kerestem Magyarország legtehetségesebb tervezőjét – szól ki Ágnes a belső irodából.
 
 

Sokat beszélgettünk, vizsgáltuk, hogy mit lehetne csinálni. Előbb egy angyal befektetésben gondolkodott, de rájöttünk, hogy az nem biztos, hogy elég lenne. Merjünk nagyot gondolni! És így jött, hogy keressünk befektetőt. Ágnes akkor már rendelkezett ilyen tapasztalatokkal.
 
Tervezőként mekkora változás volt ez neked? Mennyire lettek új terheid és mennyire szabadultál fel, ahogy a csapat alakult körülötted?
Felszabadulás ebben a tekintetben nem mondható el, hisz nemcsak mint tervező, de mint tulajdonos is benne vagyok a cégben. Mások a paritások. Az átmeneti időszakot nehéz egy ilyen start up cégnél megvalósítani, hiszen a smart megoldásokat várják el mindenhol, és amíg ezt várják, ilyen polihisztorok kellenek, mint nálunk is a cégben. A polihisztort idézőjelben értem. Olyan kommunikatív, rugalmas, széles látókörű emberekre van szükség, akik nem ijednek meg a kihívásoktól és nem hátrálnak meg, ha egy nap akár ötször megváltozik a menetrend. A vizualitás, egy határozott művészi látásmód is elengedhetetlen.
 
 
 
Az itthoni piacot hogy érzitek? Más tervezőkkel van-e kommunikáció, tapasztalatcsere?
Mi igyekszünk mindenkivel nagyon jó viszonyt ápolni, de jelenleg nincs egy igazi, szakmai, összetartó fórum. Ezért lenne fontos egy igazán jól működő fashion council is olyan befolyásoló erejű szakemberekkel, akik értik és tesznek a design kultúráért. Állami vagy egyéb finanszírozásból külföldi kiállításokra, ill. ügynökségekhez kijuttatni az olyan márkákat, akik már valamit felmutattak, akik méltón képviselik az országot.
 
Ti önerőből most is kint vagytok mindenhol, ahol csak lehet.
Igen, de a fashion értékesítés lényege, hogy egy sales agency-n keresztül jutsz el a nemzetközi buyerekhez főként. Mert amíg egy kiállításon – ahová nem sales agencyn keresztül jutunk el - három-négy szakmai érdeklődő nézi meg a standunkat, a sales agencyk által szervezetteken célzottan azokkal a buyerekkel találkozunk, akik a mi szegmensünkben garantáltan vásárolnak, és azokat az üzleteket, üzletláncokat képviselik az egész világon, ahol mi akarunk eladni.
A stabil gyártói háttér, a hihetetlen magas minőség, a kreativitás, a kiállításon való megjelenés csak a belépő, az alap. És utána kell hozzátenni a többit. Ezeknek az ügynökségeknek nagyon komoly díjaik vannak. Ehhez jön még a rengeteg szállítmányozási költség. Ez komoly befektető nélkül nem tud működni.
 
 
Te nagyon sokáig családi vállalkozásként működtetted a brand-et. Akkor is olyan kollekcióid voltak, olyan anyagok, és olyan minőségben, hogy nem az jutott eszembe, hogy ki finanszírozta elő, és miből lehetett ezt így megcsinálni.
Nagyon komoly kitartás kell hozzá, az biztos.
 
USE Unused megszűnéséről mi a véleménye a Konsanszky márkának?
Sajnáljuk! Senki nem örül egy ilyen történetnek, hiszen egyfajta visszafejlődést is mutat abban a folyamatban, amiért dolgozunk nap mint nap, mi is, te is.
 
Ennek apropóján több nem szakmai oldal is foglalkozott a divat témával, és nagyon pesszimistán nyilatkoztak a magyar divat- és könnyűiparról.
Én nem gondolnám amúgy, hogy ők (USE Unused csapat) teljesen kiszállnának a divatból. A habitusuk is olyan, hogy majd kitalálnak valami újat! (Közben jelent meg a hír, hogy Tóth András és Godena-Juhász Attila a veszteséges koncepciót elengedve egy nemzetközi cég kezdeti 3 millió eurós befektetésével, új név alatt, teljesen új üzleti modellel folytatja a munkát – szerk.)

A pesszimista beszédmódba mi nem megyünk bele, mert akkor nem csinálnánk. Ők sem voltak pesszimisták, hisz befektetőkkel még hamarabb elkezdték ilyen volumenben, mint mi. Hittek benne.

Aki nem hisz benne, nem mozgatja a divatot. Csak azt lehet jól csinálni, amit szenvedéllyel akar az ember. Hivatásod a hobbid. Te is azért tudsz ilyen magvas cikkeket írni, mert szereted és minőségi tartalommal látod el.
 
 
 
Ez is egy misszió valahol, mint a te kollekcióid. Minden darabod, az anyagválasztással, a dizájnnal. Azok a formák, azok a szabászati megoldások, amiket négy-öt évvel ezelőtt csináltatok, most jelennek meg más tervezőknél vagy akár fast fashion-ben. Honnan jön neked ez a tudás?
 
Nyilván nagyon sokat számít az, hogy hol tanultál, merre jártál a világban, mennyire vagy magaddal szemben maximalista, mennyire nézel utána a dolgoknak. Vannak továbbá az adottságok, meg az a szorgalom, amit hozzáteszel.

Meg én abban hiszek, hogy az a tervező akinek más szakmákhoz is van affinitása, tud produktívabban alkotni. Itt gondolok például arra, hogy van egy műszaki oldalam, más aspektusban látok meg dolgokat. Többen mondták már, akik közelebbről ismernek, hogy azért ilyen strukturáltak a ruháim, mert van benne egy ábrázoló geometriai tudás. De nagyon sok minden egyéb is van, ami a tervezőt inspirálhatja a munkájában. Nagyon sok hatás ér. Zene, színház, művészetek, környezet, szociális tér…

Dórának fantasztikus a zenei ízelése. Az új kollekciót is egy egyedi zenei élmény inspirálta, a Portico Quartet dallamai. - fűzi hozzá Theodora, a márka marketing menedzsere. - A 2018-as tavaszi-nyári kollekciónak ugyanakkor van még egy különlegessége: művészeti kódolás vagy kódolt művészet.

Azaz egy bináris kódot lehet majd olvasni a ruháknak az elrejtett vagy el nem rejtett részletein, mely a márka nevét fedi.
 
__________________
A showroomban készült képek: Páczai Tamás
Konsanszky Dóra potré: Barna Bálint 
Mercedes-Benz Fashion Week képek: Holecz Endre
 
 



Hasonló hírek