Bezárás

Keresés

Bezárás

Klasszikus és polgárpukkasztó az haute couture 2021. tavasz-nyár kifutóin

Vanyovszki Mária

Az őszi divathetek hibrid show-i után, amikor egymást váltották a publikus kifutók, a digitális tartalmak és a kettő közötti átmenetet képező bemutatók, az Haute Couture divathetét egy-két apró mozzanattól eltekintve teljesen digitalizálták. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy csak a bemutatott ruhák lennének káprázatosak, a helyszínválasztásban, a környezet kialakításában is versengtek a divatházak.
 

A szakma kreatív szárnyalását továbbra sem korlátozzák a járványhelyzet okozta zárt kapuk.

Armani Privé 

Kezdjük is mindjárt az Armanival, ahol a digitális show első perceit kifejezetten az építészeti környezet prezentálásának szentelték. A Palazzo Orsiniben bemutatott új kollekció tisztelgés az olasz kézművesség kiválóságai előtt. „A couture a divattörténelemből gyökerezik. A kreativitás és a szabászati kézimunka csúcspontja egy olyan világ, ami csak kevesek számára elérhető. Az internet demokratikusságának köszönhetően ma már mindenki számára az első sorban tudunk helyet kínálni.” - fűzte hozzá Giorgio Armani.
A kollekcióban az Armani-féle klasszikus elegancia az ellentétek egyensúlyában találkozik a káprázattal. A modellek érzelemmentes vonulását felváltja a szinte már színészi arcjátékot is idéző, újfajta pózolás a kameráknak.
 



AZ Factory

Albert Elbaz, a nemzetközi divatvilág különleges figurája saját márkával tért vissza. A Silicon Valley ihlette kollekció alapvetése egy olyan okos ruhatár, melyben a nők klasszikus igényű darabjait ötvözi különböző technikai és formai újításokkal. A minden alkatra formázott kis fekete, a hegyesorrú sneaker, a jógaöltözékből pillanatok alatt Zoom meeting szetté avanzsáló kiegészítők, az alkalminak kinéző, de sportolásra is tökéletes, színes ruhák, az időjárás viszontagságait kezelő okos öltözékek, a social distancing-re reflektáló színes bolondságok, és még sorolhatnám. Kíváncsian várom a piac reakcióját és a folytatást.
 
 


Valentino

Az elme, mely kigondol és a kéz, mely megalkot…

 
A római Palazzo Colonnában tartott bemutató varázslatosan ötvözi a couture, a hordhatóság és a viselhetetlen platformú cipők révén a pornó bitch motívumát. Pierpaolo Piccioli az időbeliség gondolatát kutatva a Code Temporal nevet adta az öltözéksornak. A fogalom meghatározása érdekében egyfajta kreatív párbeszédre hívta be Robert Del Naja brit művészt. A flitterekkel és neon színekkel tarkított öltözéksor bravúrosban ötvözi a minimalizmust a történelmi korszakokat ídéző ragyogással. A look-ok alatt megjelenő öltözékleírások nemcsak a vásárlót segítik a választásban, de ráirányítják a figyelmet a couture darabok mögötti áldozatos, kreatív munkára. A dolgozók előtti tisztelgésként így vált a zárókép a fehérköpenyes, maszkos munkatársakra.
 


CHANEL

Az Anton Corbijn rendezte show-film hangulatát úgy alakították, mintha egy családi ünnepségen lennénk. A divatház nagykövetei (Marion Cotillard, Pénélope Cruz, Vanessa Paradis, Lily-Rose Depp) előtt felvonuló modellek virágból font árkádok között sétálnak. A Virginie Viard által megálmodott kollekció látványos, változatos darabjai egy szabad, romantikus világot keltenek életre, amit a fehér lovon bevonuló menyasszony alakja tesz igazán klasszikussá.
 



 

Giambattista Valli

Valentino mellett a másik nagy kedvencem a Giambattista Valli filmje és kollekciója. A hatalmas méreteket szépséges anyagokban megjelenítő kollekció darabjait úgy társítja a kisfilm az ihlető épületekkel, hogy a legegyszerűbb vágási technikával csak odailleszti a ruha képei mellé.

“Go big or stay home” 

Ahogy egy a Vogue USA csapatával folytatott Zoom beszélgetés során a párizsi designer megfogalmazta, ha már kimozdulunk, mutassuk meg magunkat nagyban. Rengeteg fodor, sevillai szoknyák és vattacukor hatású ruhák, mindezt a 60-as évek Benedetta Barzini és Marisa Berenson stílusát is idézve egy sztártáncos kíséretében mutatják be a modellek. A káprázatos fej és arcdíszek kavalkádja a kísérőzenével úgy hat, mintha egy hangnélküli, modern operaházi produkciót szemlélne a néző.



 

DIOR

Matteo Garrone olasz rendező kamerái előtt ezúttal a Tarot kártya képeiben elevenedik meg a DIOR divatház couture kollekciója. A Sammezzano kastélyban forgatott film tisztelgés az alapító, Monsieur Dior egykori szenvedélye előtt is. A kártya látványos alakjait megidéző ruhák és történetek között csipkék, kézzel festett részletek és látványos hímzések kelnek életre Pietro Ruffo illusztrációi előtt. 
 

FENDI
A harmadik nagy kedvenc volt a Fendi show-ja a maga különleges tükörtermével, ami a márkanév kezdőbetűjét, az F-et üvegszobákban megalkotva egyfajta labirintussá áll össze. Az első részként aposztrofált bemutató hatalmas sztárokat vonultat fel: Demi Moore, Kate Moss, Christy Turlington. A látszólag sokféle inspirációból merítő öltözéksor a Bernini márványainak vizuális nyelvétől Virgina Woolf időutazó és a nemeket összemosó Orlando regényéig tart. A show egyedülálló utazás a brit Bloomsburytól a római Galleria Borgheseig.
 


Iris van Herpen

Iris van Herpen legújabb „Roots of Rebirth” című kollekciója a divatháztól megszokott mesteri módon ötvözi a csúcstechnológiát a couture kézműves mesterségével.
Az éteriként és transzcendentálisként is illetett öltözékek sora az emberi test és a természeti világ kapcsolatának különleges arculatát tárja elénk. A gombaspórák és gombafonalak varázslatos működésének ihletésében értelmezik újra az emberi létezést és vele a második bőrünkként viselt öltözékeket. Üveg-organza, 3D hímzések, lézervágott mintázatok valószerűtlen színárnyalatokban kelnek életre és mozognak egy egészen földöntúli minőségben.
 



Schiaparelli

A 2021-es tavaszi-nyári kollekció apropóján Daniel Roseberry azon tűnődött el, mi is az a couture és minek kell lennie. Az amerikai tervező által vezetett divatház az alapítója, Elsa Schiaparelli által vállaltakkal összhangban a mindennapok ruhatárának híve, amely hangsúlyozza a testet, anélkül hogy bármikor korlátozná. Új értelmezést kapott az 1938-ban tervezett csuklyás fátyol és az aláírásos lakat is. A testépítős, sixpack-es formai megjelenítéséket kevésbé szépnek, inkább csak érdekesnek gondolom.



 

Julie de Libran

Egy év otthonba zártság tapasztalatának ihletésében készült a Julie de Libran filmje, a couture jegyében megelevenítve a francia divatélet olyan neveit, mint az Eres fehérneműmárka, a Charvet és a Goossens.
 
A könnyed ruhatárat Camille Rowe modell kelti életre.
 
 
_______
Nyitókép: Valentino  



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek