A Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia által megrendezett 16. Governors Awards gála hivatalosan is megnyitotta az idei díjátadószezont. A vendéglista valóban parádés volt – kár, hogy ugyanez már nem minden vörös szőnyeges megjelenésről mondható el.
Az évente megrendezett gálán többek között Tom Cruise megkapta a méltán megérdemelt életműdíjat.
Idén nemcsak a szakmai elismerésekért folyt a verseny: az A-listás sztárok érezhetően a vörös szőnyegen is bizonyítani akartak. Volt, akinek ez látványosan sikerült, és volt, aki messze elmaradt a várakozásaimtól. Most sorra veszem, kik mentek át a rostán, kik nyűgöztek le, és kik okoztak teljes divatkatasztrófát.
A dress code-ot a nagy többségnek sikerült „tökéletesen” figyelmen kívül hagyni, annak ellenére, hogy egyértelműen a formal evening wear – vagyis a vörös szőnyegre szabott elegancia: a nőknek estélyi ruha, a férfiaknak szmoking.
Ahogy operába sem megyünk farmerben (!) és kivénhedt pulóverben, úgy a vörös szőnyegre sem ajánlott lógó kardigánban pózolgatni. Nem viccelek: valóban megtörtént.
Ami a férfi öltözékeket illeti: az insomniám ellenére Csipkerózsikaként tudnék aludni a következő gáláig, remélve, hogy akkor valami újjal elő tudnak rukkolni.
Voltak a férfiaknál is komoly mellélövések, de őszintén? Nem rabolnám az időt fekete szmokingokkal és rosszul szabott nadrágokkal.
Az igazi dráma még mindig a nőknél zajlik, úgyhogy térjünk is át rájuk.

Jennifer Lopez
Jennifer Lopeztől nem áll távol a drama queen megjelenés: dívaként pompázott mélyen dekoltált, art deco ihletésű Tamara Ralph ruhájában.
A ruha látványos anyagkontrasztokra épült: a mélyfekete bársony textúráját világos mokka árnyalatú szaténnal ellensúlyozta a tervező. Mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik: a hosszú, fekete bársonykesztyűre felhúzott Chopard gyöngy- és gyémántgyűrű, hozzáillő fülbevalóval idézte a klasszikus hollywoodi glamourt. A kissé kócos, oldalra fésült konty tökéletes harmóniát alkotott a ruhával.

Dakota Johnson
Dakota Johnson októbertől vált a Valentino nagykövetévé, és novemberben már debütált is az olasz márka kampányában. Így nem volt kérdés, hogy a gálára is Valentinóban jelenjen meg. A lágy, hideg tónusú, kicsit „víztükör” hatású szín remekül működik a bőrtónusával, szem- és hajszínével. Ugyanakkor a ruha fodros, ráncolt kialakítása azt a hatást kelti, mintha a kutya szájából tépték volna ki – ami egy ilyen kreációnál igen fájdalmas látvány.
A karaktere elbírja az erőteljesebb, drámaibb lookokat.

Gwyneth Paltrow
Itt mire gondolhatott a költő? A „kevesebb néha több” elve itt már átcsúszik az igénytelenségbe. Ez a zsákruhára emlékeztető darab kétségtelenül kényelmesebbnek tűnik, mint Jennifer Lopez fűzős estélyi ruhája, de ettől még nem válik előnyössé. A zsebek a ruha két oldalán tovább szélesítik a sziluettet, ami ebben a formában kifejezetten esetlen hatást kelt. Előnyösebb lett volna Gwyneth Paltrow színtípusához illő világos árnyalat, amely frissítené a megjelenését. Hiába a díszítés, még az sem segít az összképen: a sötét tónus inkább sápadttá és fáradttá teszi az arcát.
Őszintén: érthetetlen, hogy itt mi volt a koncepció.

Jennifer Lawrence

Jennifer Lawrence
Jennifer Lawrence görög istennőként tündökölt. A ruha maga a minimalista mennyország. Az aszimmetrikusan szabott, elefántcsontszínű Dior-ruha izgalmasan játszik a fodrokkal és az anyag esésével. Külön plusz pont, hogy felvette a kedvenc bokaláncát és lábujjgyűrűjét is – ezzel tökéletesen belevitte az egyéniségét. (Sajnos ezeken a képeken nem látszik.)
A ruha hibátlanul omlik végig rajta, a felsliccelt rész pedig egyszerre letisztult és kellően izgalmas megoldás.
Egyszerű, de nagyszerű.

Sydney Sweeney
Sydney Sweeney a 21. század Marilyn Monroeját idézi. Tökéletes homokóra alak, hatalmas keblek, szőke, glamúros loknik. Az alakját remekül hangsúlyozza a sellő fazonú, enyhén uszályos szabás, a strasszokkal kirakott, pántnélküli Miu Miu ruha pedig igazi luxushatást kelt.
A róla készült képekre ránézve is érződik a szexuális kisugárzás, úgy, hogy közben egyáltalán nem kelt közönséges benyomást. Bár Marilyn óta tudjuk, hogy „a gyémánt a nők legjobb barátja”, ő most mégis visszafogott maradt: a ruháját csupán két Dena Kemp gyémántgyűrűvel és egy pár csillogó fülbevalóval hangsúlyozta.

Mia Goth
A Netflix idei sikerfilmje, a Frankenstein színésznője, Mia Goth egy izgalmas Dior-szettben tette tiszteletét. A ruha egyszerre hozza az innovációt és a luxust: egészen biztos vagyok benne, hogy senki máson nem mutatna ilyen pompásan ez a kék szatén, avantgárd kreáció. Ehhez az összhatáshoz kell az a fajta elvontság, karakter, dinamika és egy csöpp melankólia, amit Mia természetesen hordoz. A hófehér bőréhez, hideg szépségéhez és sötét hajához a kék tónus tökéletesen illeszkedik – drámai, mégsem erőltetett.
Meg vagyok győződve róla, hogy a ruha két oldalán lévő hurkok másokon értelmezhetetlenek lennének, de rajta működnek. Stylistként talán egy statement nyakláncot tettem volna hozzá, de a letisztult, középen elválasztott frizura így is szinte éteri hatást kelt.

Ariana Grande

Ariana Grande
A Wicked musical sztárja, Ariana Grande vintage Dior ruhája valódi mestermű: minden részlete mesebeli, és tökéletesen illeszkedik ahhoz a Glinda-energiához, amelyet a filmben hoz. A halványrózsaszín anyagot rubinok és topázok díszítik, a struktúrált drapéria pedig olyan, mintha egy cukrászműhely habos-habos desszertje lenne.
A ruha tényleg elképesztő, viszont egyetlen stylingdöntés teljesen szétszedi az összhatást: a púderrózsaszín tónus – amely a sminkjében is visszaköszön – egyszerűen borzalmasan áll neki. A jeges árnyalat élesen ütközik a bőrével és a szemszínével, így a megjelenése mosott, fáradt és fakó lesz.
Őszintén? Tényleg kellene neki egy színtanácsadás, mert ez a színvilág nem az övé. A boss bitch korszakában a hosszú barna haja és barna szeme sokkal harmonikusabb összhatást adott: karakteres, erős, vibráló. A hideg árnyalatok most csak elveszik az ikonikus kisugárzását.

Kate Hudson

Kate Hudson
Kate Hudson az eseményre egy egyedi készítésű, jégzöld, art deco ihletésű, selyem Valentino-ruhában érkezett. Az aprólékosan díszített kivágások a ruha ujján önmagukban lélegzetelállítók, de az összhatás sajnos mégis egy olcsó, 2000-es évekbeli báli ruhára emlékeztet. A legnagyobb probléma a szabással van: a selyem eleve nehéz anyag, és itt ez nagyon nem sikerült.
A mellrész furcsán, amorfan húzódik, nincs benne tartás vagy struktúra. A csípőnél lévő ráncolás szétdarabolja az egyébként gyönyörű alakját – ahelyett, hogy finoman karcsúsítana vagy egységesen vezetné lefelé a tekintetet, blokkokra esik szét a ruha.
Mintha három külön darabot illesztettek volna össze logika nélkül.
Egyedül a styling menti meg: a hollywoodi loknis bob frizura összhangban van a ruhával, és a Mateo New York ékszerekkel együtt ad némi mentőövet. De az ujj, az anyag és a szabás így sem áll össze – sem stílusban, sem technikában.
A gála megmutatta a divat kettősségét: a tökéletesen eltalált szettek mellett ott voltak a félresiklott próbálkozások is. Egy biztos: a vörös szőnyeg továbbra is a legőszintébb tükre annak, ki érti igazán a saját stílusát – és ki az, aki még keresi.
___
A cikk szerzője Székely Sári, stylist, aki munkáiban a személyes stílus, a színek és a testarányok harmóniáját tartja szem előtt. Egyéni tanácsadásai és alkalmi megbízásai – divat- és reklám fotózások, mindennapi és különleges események megjelenései – ugyanazzal a figyelemmel és érzékenységgel születnek, mint írásai.
Elérhetőségei:
Képek: Academy of Motion Picture Arts & Sciences by PhotoShelter