Miközben én szombaton egy helyi gardróbvásáron értékeltem már megint újra azt, ahogy a ruháinkkal bánunk, a világ másik végén filmes sztárjaink az újra nyitó Golden Globes-ra készültek.
A
tegnapi férfi sor elkészítésénél még kevésbé voltak fenntartásaim. Sőt. A férfi ruházat pár száz évvel ezelőtti egyszerűsödésének köszönhetően feltételezhetően sokkal kisebb ökológiai lábnyommal terheli a bolygót, mint a női divat ruhahalmozása.
Az, hogy a férfiak többsége a
Golden Globes-on is az
egyen, fekete-fehér szettet favorizálta, jó eséllyel jelzi, hogy ezeket az öltözékeket, ha nem is ugyanazok a sztárok, de más férfiak még nagy szeretettel fogják viselni. Ahogy a
Friends-ben láthattuk, amikor
Chandler a korábban
James Bondot megformáló
Pierce Brosnan vörös szőnyeges szettjében boldogan vette feleségül Monica-t.
Sajnos a női oldal gálaviselete köztudottan egyszeri alkalmakra készül, és az ilyen kaliberű ruháknál nemcsak az indokolatlan utángyártást promotálja, de a sztárt utánozni vágyó vásárló is jó eséllyel egyszer fogja felvenni a méregdrágán megvásárolt példányt.
És bár példaértékűek azok a sztárok, akik vintage ruhát viseltek/kölcsönöztek, reklámértékükből adódóan nem feltétlenül azt érik el vele, hogy az őket utánzó nők is régi ruháikban menjenek elegáns eseményekre. A stílust fogják lemásolni, vagy a divatháztól a vintage-ből ihletődött, vadi új darabot lerendelni.
Az lehet itt egy nagy lépés majd, amikor az új termelése helyett egyre több márka tér át a kölcsönzésre és a kreatív átalakításra.
Viselni mindezzel együtt valamit kell, és egy díjátadó eseményen a ragyogás és a különlegesség is elvárt. Így jelen szelekciómat a bevezetőben előadott fenntartások után annak alapján is rakom össze, kit mennyire éreztem a szettjében önazonosnak.
A női sort azzal a gondolattal nyitom, amivel
a férfi sort zártam:
Egy nő öltözékét is az teszi még izgalmasabbá, amikor ott ragyog mellette egy másik nő, vagy egy férfi.
A nyitóképen elkapott pillanat tanúsága szerint Michelle Yeoh és Naomi Watts briliáns kiegészítői voltak egymásnak.
Michelle Yeoh a WWD-nek nyilatkozta, hogy az öltözködést az ember részének, fontos kommunikációs erőnek tekinti:
"Ez egy kiterjesztése annak, ahogyan érzel, és amit mondani akarsz… Azt hiszem, ez egyfajta tisztelet is a rajongóim, a közönségem felé, mert ők ezt akarják. Ilyenkor a glamouré a főszerep, miért ne szórakozhatnánk vele?"
Narancsvörös Bottega Veneta estélyijéhez jól társult Naomi Watts Fendi Couture ezüst ruhája, ami a friss házasként vörös szőnyegen vonuló színésznő jeggyűrűjéhez is kiválóan passzolt.
Naomi Watts és férje, Billy Crudup
A díjazotakkal folytatom.
Dráma kategóriában a legjobb női főszerepért járó elismerést megkapó Lily Gladstone elbűvölő jelenség, bármit is viseljen. Kívánom, hogy sokszor láthassuk még őt vásznon és vörös szőnyegen egyaránt.
Lily Gladstone
A
Megfojtott virágokért kapott díjának különösen nagy jelentősége van annak az 50 évnek a távlatából, ahol 1973-ban
Sacheen Littlefeather-t még kifütyölték az Oscar gála vendégei. Ő volt az a fiatal nő, akit Marlon Brando maga helyett küldött a gála színpadára, hogy a legjobb színésznek járó díj átvétele helyett vele hívja fel a figyelmet az amerikai őslakosok akkori hollywoodi, problémás megjelenítésére. A nagy színész bojkottja az indián polgárjogi aktivistával képviseltetve történelmi jelentőségű tett volt, és egyik elindítója annak a folyamatnak, ahol még mindig sok teendő vár az amerikai társadalomra.
Lily Gladstone méretre készült Valentino ruhája a fekete-fehér játékával bravúrosan hozza kétpólusú világunk végleteit, és szép is volt benne. Mégis, ha egy helyi, kevésbé nagy nevű alkotó indián öltözékekből ihletődött munkáját viselte volna, a reprezentáció, amit oly fontosnak tart, még nagyobbat szólhatott volna.
Vígjáték vagy musical kategóriában
Emma Stone kapta a legjobb színésznőnek járó díjat a
Szegény párák-ban nyújtott alakításáért. A magyar mozikban is hamarosan látható filmet azért is várom nagyon, mivel a látványos jelmezek készítői között magyar
alkotók is vannak.
Emma Stone
A Golden Globes-on viselt Louis Vuitton ruha is szép, de valahogy az összhatástól nem vagyok elájulva. Annyiszor láttuk már az utóbbi években a nude ruhát, hogy ez a rózsákkal diszített, elől nyitott, mélyen dekoltált, újraételmezett, méretre készített verzió sem tudja feledtetni azt, hogy mi lesz a ruhák sorsa...
Ugyanebben a kategóriában a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet) kapta. A 37 éves színésznő életében nagy pillanat volt nemcsak a jelölés, majd aztán a díj, hanem a Rodarte megkeresése is, hogy ruhát készítsen neki.
Egy ilyen designer - sztár együttműködés lényege, hogy a divatház hatalmas marketing potenciált lát a megjelenésben. A Rodarte bevállalós stílusához mindenképpen illik a színesbőrű, nem huszonéves és nem ötven kilós alkatú színésznő. Ha alkatelemző divatszakembereket megkérdeznénk, milyen formát javasolnak a hölgyre, nem biztos, hogy erre szavaztak volna. A ruhaválasztásban ugyanakkor a szabadság és az önazonosság a két jelszavam, és Da’Vine Joy Randolph határozottan zseniálisan érezte magát ebben a ruhában, amihez természetesen az elnyert díj is nagyban hozzájárulhatott.
A legjobb eredeti dal kategóriában Billie Eilish és fivére, Finneas vihette el megérdemelten a díjat a Barbie számára írt What Was I Made For -ért.
Billie Ellish rendkívül fiatalon lett megkerülhetetlen szereplője most már nemcsak a zenei, hanem a filmiparnak is. Elképzelni sem tudjuk, hogy az amúgy is hullámzó mentális állapotokat generáló életkorban mit jelenthet ekkora nagy, nemzetközi sikerrel együtt élni.
Vörös szőnyeges megjelenéseivel ennek megfelelően nemcsak lázad, visszatérő geg művésze is a glamouros csillogásnak.
Idén sem volt ez másképp. Öltözékének összeállításához ezúttal a latin-amerikai férfi ruha tervező Willy Chavarria-tól választott. A túlméretezett fekete blézerhez vintage hatású, felhajtott, kék-fehér csíkos inget, egy szülinapról megőrzött masnit és bokáig érő, nadrágnak tűnő szoknyát viselt. A vintage Mary Jane-t egy éve vette egy charity shopban, amire erősen hangsúlyos rózsaszín zoknival hívte fel még jobban a figyelmet.
Ez a leszarom tekintet azért rengeteg álmatlan éjszakát sejtet.
Drámasorozat kategóriában a legjobb női főszereplő díját Sarah Snook kapta (Utódlás). Láttam egy listát, ahol Selena Gomez mellett a legrosszabbul öltözött sztárok között szerepeltették.
Nekem kifejezetten bejön ez a Prabal Gurung választás, főleg hogy ezzel amerikai, kortárs alkotót támogatott a színésznő. (A Szingapúrban született nepáli-amerikai divattervező, Prabal Gurung 2009-ben debütált a New York-i divathéten.)
Sarah backstage öröméhez a szintén feketékben ragyogó Elizabeth Banks és Dua Lipa voltak a társak.
Elizabeth Banks, Sarah Snook and Dua Lipa backstage
Ha már Selena Gomez szóba került, én nagyon bírom, ahogy a Gyilkos a házban főszerepéért jelölt színésznő úgy mindig a gömbölyded vonalaival játszik. Ez a custom made Giorgio Armani Privé ruha a maga szoborszerűsűgével festői magaslatokba emeli ezt a játékot.
Selena Gomez vörös ragyogását Florence Pugh-val közös képe is emelte, akinek a frizuráját első ránézésre madártollat imitáló fejdísznek hittem.
Selena Gomez és Florence Pugh
Az önazonosságával debütálásától kezdve mindannyiunk számára inspiráló Florence Pugh ruháját a Valentino divatház készítette, frizuráját pedig - a források szerint - műhajjal formázták ilyen különlegesre.
Selena Gomeznél már csak Natalie Portman állt neki jobban, akivel közösen léptek a díjátadó mikrofon mögé.
Florence Pugh és Natalie Portman
Natalie Portman évek óta együttműködik a Dior-ral, a mostani, Monet festményt idéző, különleges alkotást is a divatház készítette.
A többszörös Golden Globe díjas brit színésznő Insta storyja szerint a virágmotívumokkal díszített empire fazonú nagyestélyijében Rosamund Pike csipke ruhájával sikerült összeakadnia. A Saltburn-ben játszott szerepéért jelölt színésznő szintén DIor-t viselt, a 2019-es őszi-téli kollekció egyik darabját. Az arcát is takaró különleges fejdíszét Philip Treacy készítette.
A fejdísz és kalap annyira merésznek számít, hogy még az ilyen eseményeken is elvétve találkozhatunk vele. Mint kiderült, Rosamund Pike viseletét is egy baleset ihlette. A színésznő egy rövid interjúban szólta el magát, hogy az arca sérült nem sokkal korábban, ezért kérte, hogy a Golden Globe estjére erre valami ügyes fashion megoldást találjanak ki. Az összhatás annyira jó lett, hogy akár a Saltburn-ben megformázott szerepére is öltözhetett volna.
A mackóban nyújtott alakításáért díjat nyert Ayo Edebiri übercuki ebben a Prada ruhában, és nem a ruhának köszönhetően, hanem a saját egyéniségének. Tulajdonképpen bármit ráadhattak volna, de a Prada is tutira akart menni. Régi, dörzsölt divatházként zseniálisan ráéreztek arra, ki fogja kapni az elismerést. Vagy tudták...
A minisorozat vagy antológiasorozat kategóriában díjat nyert Ali Wong-nál pont az ellenkezőjét érzem. Az általa viselt Haute Couture darab is egy Dior, de ez nem annyira látszik rajta.
Ugyanebben a kategóriában a legjobb női mellékszereplő díját Elizabeth Debicki vitte el A koronában nyújtott alakításáért. A Diana hercegnő karakterét megformáló, Golden Globe elismerést most először bezsebelő színésznő fennségesen festett ebben a Dior Couture alkotásban, a díjazottak közül talán ő a kedvencem.
Mindenesetre a Dior biztosra ment, jól megszórta a Golden Globe idei hölgy jelöltjeit az utóbbi pár szezon couture darabjaival.
Folyt. köv.
_________