Bezárás

Keresés

Bezárás

"Five skins of grief - ANGER" - A gyászfeldolgozás szakaszait megjelenítő öltözékkollekció

Vanyovszki Mária

Több mint tíz éve gyönyörködhetünk azokban a sajátos látványú, e világon túli designokat idéző, bőrből készült tárgyakban, amikkel Berecz Vanda időről-időre meglepi követőit. A hazai kreatív iparban egyedülálló hozzáértéssel ötvözi a művészien kivitelezett, mély gondolatiságot közvetítő designtárgyalkotást a funkcionalitással is. Nemcsak művészi objektjeivel varázsol el rendszeresen, táskákban és cipőkben is felejthetetlent alkot. Az utóbbi évek konceptuális és artisztikus munkái között legutóbb a »Nemlétező fajok eredete« projektet és a gyászra reflektáló öltözéksor első darabját mutatta be nagy sikerrel.

A képen látható piros „kabát” a közösségi média felüleken való megjelenésekor a divatra legkevésbé sem fogékony nézelődőt is azonnal és mélyen beszippantotta.


A hatás nem véletlen, hiszen az ANGER / HARAG címet viselő munka az életünk során mindannyiunkat mélyen érintő lelki folyamatokat jelenít meg a design és az öltözék eszközein keresztül.


A debütáló darab felvezetője szerint ez a „kabát” a gyászfeldolgozás szakaszait megjelenítő öltözékkollekció első darabja.

Az alábbiakban Vanda szavaival mutatjuk be a projektet:

„A gyász minden ember élete során megjelenő, természetes állapot, melyet egy hirtelen beállt változás, az élet addigi megszokott rendjének felborulása vált ki. Az önmagunkról és a világról alkotott kép ilyenkor fokozottan alakul át egy-egy haláleset, szeretett személy elvesztése, szakítás, idegen országba költözés, vagy egyéb veszteségélmény nyomán. A gyász folyamata nem más, mint a megváltozott valósághoz való alkalmazkodás, amelyben állandó, fokozott érzelmi terhelésnek vagyunk kitéve.

Elisabeth Kübler-Ross a hetvenes években írt tanulmánymunkájában a gyászfeldolgozás öt különböző stádiumát írta le, ezek a következők: tagadás, harag, alkudozás, depresszió és elfogadás. Az egyes szakaszok nem lineáris sorrendben követik egymást, gyakran eltérő intenzitással visszatérnek, és időtartamuk is különböző hosszúságú lehet. A gyász lefolyása minden esetben egyedi: a felmerülő érzésekre adott reakciók, megküzdési stratégiák, és a gyászoló érzelmi háttere is meghatározzák a feldolgozás szintjeit.

Az általam létrehozott öltözékkollekció a gyászfolyamat különböző érzelmi állapotainak leképezése.
 
 


A munkafolyamat egyfajta terápiás jelentőséggel is bír...

Ahogyan a gyászoló apránként próbálja újra összeilleszteni a darabjaira hullott valóságot, úgy épülnek fel a testet beborító burkok is ezernyi apróra vágott bőrdarab összevarrása során. A lassú, precíz folyamatokban való elmélyülés segít az időt strukturálni, az elkészült tárgyak pedig segítenek a fájdalmat kívül helyezni, és a gyász szakaszait lezárni. A bőrdarabokból összeálló mintázat egyéni, személyes jellegű, ahogyan a lélekben végbemenő változások bonyolult rendszere is.
 
 
Az alapanyagként szolgáló sertésbőr a műhelyemben évek óta halmozódó, szabászati hulladék anyag, amelyet eddig sem felhasználni, sem kidobni nem tudtam. Hasznosításuk a művészeti koncepcióm része: egyszerre jelképezi a régi, felesleges dolgokhoz való ragaszkodást, a tökéletlenség esztétikájához való vonzódást, és a kognitív újrakeretezés képességét.”
 

Harag, 2023
sertésbőr szabászati hulladék kézi szabás, kézi és gépi varrás
 
Címkék: Vanda BereczGrief



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló bejegyzések