Legutóbb időszámításunk, Covid előtt jártam a bécsi divathéten, így igazán ideje volt újra visszanézni, mik az ottani trendek, és mi az, amivel a magyar kreatív szakma ki fog tűnni. Mert abban biztos voltam, hogy a meghívót küldő hazai SLANG SLANG márka remekelni fog, de hogy szakmailag is ennyire kiemelkedjen a többiek közül, bevallom, nem gondoltam.
A tervező Láng Szonjával valamikor 2013-ban találkoztam először. Már akkor feltűnt az elhivatottsága, páratlan technikai tudása és haladó piaci jelenléte. Webshopja volt, euróban vezette az árakat, tartós, praktikus anyagokkal dolgozott, és a mindennapokra tervezte darabjait, hogy a vásárlói azokat strapás körülmények között is bátran és komfortosan viselhessék.
A női szerepek változásaival a saját márka építését pár évig csendesebben tolta, de akkor sem tétlenkedett. Neves hazai márkák és divatházak táján tűnt fel; szakértelmét és kreativitását jó erőkkel tudta kamatoztatni a street-wear stílustól az alkalmi öltözékekig többféle irányban.
Mindeközben jótékonysági együttműködéseknek is dolgozott; a UNICEF aukciójára készült punk babája simán kiüti a pink Barbikat is a nyeregből.
Az együttműködések nagy mesterévé váló alkotó autók iránti vonzalma is evidens egy ideje, kampányaiban rendszeresen jelentek meg old timerek és kortárs dübörgők. Legutóbbi kollaborációjától akkor lett hangos a média, amikor a Mercedes-Benz Magyarország partnereként az autógyártás során megmaradó anyagokból bemutatta első termékeit. Ennek az együttműködésnek a darabjait is láthattuk Bécsben, a MQ VIENNA FASHION WEEK eseményén.
„A SLANGSLANG márka igyekezett mindig az aktuális, de fenntartható trendet meglovagolni. Kulcsszavunk az „upcycling” és küldetésünknek tekintjük a minél több újrahasznosított alapanyag használatát. Hiszünk a fenntartható, lassú de kreatív divat körforgásában, melyet a környezettudatos vásárló ural.”
Aktuális kollaborációs kollekciójuk női, férfi és unisex ruhadarabokat, valamint kiegészítőket tartalmaz, ebben a „Back2bag” márka a partnerük.
“Rengeteg nem használt, selejtes autóipari hulladék, mint légzsák, autóülés, kárpit vár az ipari megsemmisítésre. Mi inkább megmentjük őket, valamint a környezetet a szükségtelen szennyezéstől, és új életet adunk nekik egyedi táskák, sapkás, dzsekik formájában.”
A kifutón látott fullos kollekció másik karakteres eleme a különleges nyomatok, amikre a tervezőt 17. századi órák ihlették. Egy kiállításon bűvölték el a belső szerkezetek, melyek printekké formálva köszönnek vissza az öltözékek anyagain.
A digitális technológiákban is gyakorlott alkotó nemcsak ezek elkészítésében, de a vrituális világban is otthon van. A bécsi kifutó első SLANG SLANG modelljei sem valóságos karakterek voltak, hanem ilyen általa megalkotott fiúk és lányok, teljes profizmussal megvalósított élethű mozgással.
Szonja egész alkotói attitűdjére jellemző ez a mérnöki precizitás és a technikai érdeklődés, ami nemcsak a munkái minőségében jelenik meg, hanem a kampányagainak a kettősségében is.
Ahogy pár sorral fentebb írtam, a 17. századi órák működése mellett az autók dizájnja és mechanikája is elbűvöli a tervezőt, így ez a tematika a legutóbbi kollekció fotózásából sem maradhatott ki. Miközben az öltözéksor tele van uniszex darabokkal, a kampányképeken a modell Maria a karakterében visszaköszönő maszkulin erővel együtt is bomba nőies kontraszttal pózolja körül az autókat.
A felvonultatott darabok további különlegessége a minőségi munkán és az újrahasznosítás bravúrjain túl, hogy ezek a formák céges arculatra szabhatóak. A sikeres kollaborációk folytatásaként ugyanis a SLANG SLANG elsődleges tevékenysége a vállalati együttműködés.
„Napjainkban a legtöbb cégvezető azon az állásponton van, hogy a munkatársak megjelenése egy fontos marketing eszköz, amely már az első pillanatban erőteljesen befolyásolja a vállalatról kialakuló képet. Mindezek mellett lényeges szempontunk, hogy ne csak az első benyomás legyen pozitív, hanem a munkatársak is a legjobb választásnak érezzék a munkaruhájukat.”
Szonja csapata a tervezéstől a kivitelezésen át egészen a logisztikáig mindenre megoldást tud nyújtani az ügyfeleknek. Az általuk biztosított, háromdimenziós technológián alapuló látványtervezés felgyorsítja a gyártást megelőző folyamatokat, kiiktat felesleges bemintázásokat, a megrendelő könnyebben, objektívebben tudja kiválasztani a számára legmegfelelőbb irányvonalat anélkül, hogy felesleges mintakollekciók legyártásra kerülnének.
A gyártás kizárólag magyar varrodákban történik, és a felhasznált anyagoknál nagy figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Portfóliójukban rengeteg újrahasznosított anyaggal dolgoznak, ill. ezzel kapcsolatos megoldásokban is nagy tapasztalatuk van.
Az MQ VIENNA FASHION WEEK egyik legtanulságosabb gegje volt, amikor az egyik SLANG SLANG modell a kezében tartott két kiegészítőből a nézők közé dobta a „fehéret”, amit teljesen véletlenül, fél kézzel videózva, másik fél kézzel mindenki fölé kinyúlva én kaptam el. Legalább 8 percig forgattam a kezembe került tárgyat, mire rájöttem, hogy az egyik alapanyaguk, egy légzsák került a birtokomba.
És ebből készít Szonja például olyan dzsekit, mint ami a srácon van...
________
Kampányképek:
photo: Boer Máté
mua: Beck Rita
Maria Sparkling Models
Kifutós képek:
Thomas Lerch, MQVFW22