Bezárás

Keresés

Bezárás

Chiara Ferragni botránya után Olaszország új törvényi szabályozással szigorít

Dr. Kiss Dóra Bernadett

Az olasz kormány szigorítja az influencerek adománygyűjtésének szabályait, reagálva Chiara Ferragni megtévesztő adománygyűjtési kampányára. A törvény célja a fogyasztók védelme és a transzparencia biztosítása.
 
Az olasz kormány az év elején egy törvényjavaslatot fogadott el, amely szerint a jótékonysági kampányt folytató influencerek és vállalatok súlyos jogkövetkezményekre számíthatnak, ha kampánytevékenységük során az átláthatóság követelménye sérül.
 
A törvényjavaslat hátterében a neves influencer, Chiara Ferragni jótékonysági kampánya ellen tavaly év végén indult versenyfelügyeleti eljárás áll. 
 
Chiara Ferragni világhírű, olasz divatblogger, influencer, tervező és vállalkozó, 2009-ben vált ismertté "The Blonde Salad" blogjával. Választékos stílusával és jelentős közösségi médiabeli befolyásával az egyik legnevesebb személyiséggé vált a divatiparban. Számos divatmárkával működött együtt, saját márkát indított, és hatalmas követőtáborral rendelkezik az Instagramon. Időről időre belekóstol más üzletágakba, neve különféle szponzori megállapodásokban és együttműködésekben jelenik meg.
 
A Balocco élelmiszeripari vállalattal kollaborálva tavaly, az ünnepek előtt dobták piacra azokat a limitált kiadású, a jellegzetes Chiara Ferragni márka motívumaival ellátott rózsaszín pandoro (olasz ünnepi édesség) termékeket, melyeknek a megvásárlásával a fogyasztók egy torinói gyermekkórházat támogathattak.
 
 

Az olasz versenyhivatal megállapította, hogy a kampány állítása nem volt valós. A bevételből befolyt összegből a kórház nem részesült. Az ünnepi édességet gyártó vállalat jóval a termék piacra dobása előtt fizetett a kórháznak egy meghatározott összeget. 
 

Ferragni cégeinek bevétele az édességek eladásából egyébként több mint egymillió euróval emelkedett.


A történtek nyomán az illetékes miniszter bejelentette, hogy az új törvényjavaslat értelmében a gyártóknak és forgalmazóknak egyértelműen fel kellene tüntetniük a termékcsomagolásokon, hogy jótékonysági kampány esetén a termékeladásból befolyt összegnek hány százaléka, és az adomány milyen módon jut el az érintett címzetthez. Ezenkívül, a gyártóknak és forgalmazóknak még a termék piacra kerülését megelőzően tájékoztatniuk kellene a versenyhivatalt a tervezett kampány részleteiről. A javaslat szerint a vállalatoknak jótékonysági kampány esetén a befolyt összeg felét kellene jótékonysági célra fordítaniuk. A miniszter végezetül azt is hozzátette, hogy a javaslat magas, 5.000 és 50.000 euró közötti bírság kiszabását helyezte kilátásba a kötelezettségek be nem tartása esetén.


A Ferragni-ügy rávilágított annak szükségességre, hogy az influencerek és vállalatok nagyobb átláthatóságot biztosítsanak jótékonysági célú kereskedelmi tevékenységük során.

 
Ferragni, aki évi 8 millió dolláros üzleti birodalmat épített ki, és több márkával is jövedelmező reklámszerződéseket kötött, állítja, hogy mindig jóhiszeműen járt el, a kampány során elkövetett kommunikációs hibákért pedig bocsánatot kért, bejelentve, hogy 1 millió eurót adományoz a torinói gyermekkórháznak.

A gesztus ellenére sem sikerült Ferragninak helyreállítani a jó hírnevét. Az elmúlt időszakban számos szponzort és követőt vesztett el. A Safilo szemüveggyártó cég a botrány miatt bontotta fel Ferragnival kötött szerződését. Szintén a negatív visszhang miatt a Coca-Cola úgy döntött, hogy a 2023 decemberében Ferragnival elkészített reklámkampányt végül nem indítja el.

Az eset nemcsak Olaszországra, hanem a globális piacra is hatással lehet, rámutatva az influencer marketing és a jótékonysági kampányok összekapcsolásának kihívásaira és szükséges szabályozásaira. Matteo De Angelis, a római Luiss Egyetem marketingprofesszora szerint a szigorúbb szabályok növelhetik a jótékonysági kampányok hitelességét, de a közösségi média ellenőrzése továbbra is kihívást jelent. Az új szabályozás egyensúlyt igyekszik teremteni a vállalatok és influencerek felelősségteljes magatartása, valamint a fogyasztók védelme között.
 
_____
A jogi érdekességek sorozat szerzője Dr. Kiss Dóra Bernadett ügyvéd, az Oppeinheim ügyvédi iroda munkatársa, védjegyjog, szellemi alkotások joga, informatikai, média- és hírközlési jog témák szakértője.
 
Linkedin: linkedin.com/in/dora-bernadett-kiss
Web: oppenheimlegal.com
________________
Nyitóképen: Chiara Ferragni

 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek