Gondolkodtatok már azon, milyen lehet homályban, vagy akár teljes sötétségben élni?
Amikor a látványélmény teljes hiányában a hallás és tapintás révén kell tájékozódni, tapasztalni és tanulni?
A Duna TV Divat és Dizájn stábjával nemrég a Vakok és Gyengénlátók Egyesületének Hermina úti központájban jártam. Orr Péter 2017-ben formatervezési díjat nyert alkotását, a Tactilis játékot tesztelték a gyerekek; erről készítettünk riportot a tévéműsorba.
A Tactilis játékok olyan innovatív fejlesztő memóriajáték készletek, amelyek látássérültek és látók számára egyenlő esélyt teremtenek a közös játékhoz, tanuláshoz és kapcsolatteremtéshez. Különlegessége, hogy a gyerekek így nemcsak a különböző képességeiket fejlesztik, de az együtt töltött idő egymás elfogadását és az integrációt is segíti.
Péterrel egy másik forgatáson, műhelysorozatunk készítésekor, a MOME-n találkoztunk. 2015-ben itt szerzett diplomát fémművesség szakon, jelenleg pedig itt tanít. A játék ötlete egy egyetemi feladatra vezethető vissza.
“Célom egy olyan innovatív játék tervezése volt, amely lehetőséget nyújt látó és látássérült emberek számára a közös játékra. A játszó felek részére az ekvivalens játékfeltételek megteremtése mellett nagy hangsúlyt fektettem a tevékenységen keresztüli tanulási, fejlődési és szórakozási lehetőségek kiaknázására. A közös játékban az egyenértékűség megtapasztalása, a könnyed kapcsolatteremtés élménye mindkét fél számára jó alapot nyújthat egy inkluzív társadalomba történő integrációra.”
A tárgyak a klasszikus memóriajátéknak a hangos/plasztikus adaptációi. A tervezési folyamat alatt, a készülő modelleket a célközönség tesztelte, így az alapanyagok, színek, méretek és formák kiválasztásában ezeknek a „kísérleteknek” az eredményei szolgáltak alapul.
A tervezés és tesztelés során a Vakok Állami Intézetének és a Gyengénlátók Általános Iskolájának diákjai, tanárai és munkatársai voltak az alkotó segítségére.
Jelenleg két készlet áll gyártás előtt: az egyik az olvasás és írás tanulását és gyakorlását elősegítő készlet, a Braille és a Latin ábécé betűivel. A másik egy hangos-elektronikus változat, amely esetében hangokat kell felismerni és párosítani egymással, és a tervek szerint környezetünk megismerésében, illetve a zeneoktatásban játszhat fontos szerepet.
További képek a játékokról: Orr Máté