A Várkert Bazár kiállítói előterének egyik felét szinte teljes mértékben a Clique Design Stúdió tagjai uralták: Alma Abonyi táskái, DELACIER kiegészítői és a Mandragora design cipők. Divathetet felidéző sorozatunkban ezúttal őket kérdeztük tapasztalataikról, élményeikről.
Hogyan kerültetek be a válogatásba?
Dóri (Delacier): Igazság szerint mindannyian külön-külön intéztük a jelentkezést. Én személyesen beszéltem az egyik szervezővel, hogy van-e rá mód, hogy kiállítóként helyet kapjon a márka. Mivel még üres volt pár hely,
Nórinak a Mandragora tervezőjének is szóltam, hogy ha van kedve, mindenképp jelentkezzen.
Alma ekkor már benne volt a kiállítói csapatban.
Alma (Alma Abonyi): Igen, én már az ezt megelőző években is mutattam be kollekciókat a fashion weeken. Gondolom ez is közrejátszott, hogy felmerült a nevem idén is.
Dóri: Mindenképp nagyon szuper, hogy a Clique márkáinak ötven százaléka ilyen kiemelt szereplője lehetett az idei divathétnek! (A Clique-ben található még: #jkaposistyle, Between és Illuxtrat. - szerk.)
Mit vártok egy ilyen megjelenéstől?
Alma: Pénz, siker, csillogás! (nevet)
Nóra: A márkaismertség növelése és pozitív brand image alakítása a fő célja egy ilyen jellegű megjelenésnek.
Dóri: Kapcsolatépítés szempontjából is mindenképpen kiváló esemény, hiszen a három nap alatt itt mindenki megfordul, aki a divattal valamilyen viszonyt ápol. A fő esemény helyszínén prezentálva a márkát rengeteg ember látja, megpróbálja, megjegyzi. Azt hiszem mindannyian azért vagyunk ott, hogy népszerűsítsük a brandünket, a vásárlói bázist pedig szélesítsük.
A darabok kiállításánál ilyenkor mik az elsődleges szempontok?
Dóri: Ez jó kérdés. Az elsődleges mindenképp az, hogy esztétikusan tálaljuk a termékeket. Jól áttekinthető legyen, és mindenképp könnyedén fel tudják próbálni.
Alma: Nálam az elsődleges szempont, hogy mit szeretnék kommunikálni. A tavaly őszinél sokkal inkább az új modelleken volt a hangsúly. Most egy hangulatot szerettem volna átadni, így inkább installáció jelleggel terveztem a megjelenést. Kevesebb tárgy, de azt erős kontextusba helyezve. Még sütiket is sütöttem, ugye.
Nóra: Főként ikonikus és látványos darabokat válogattam össze a kiállításra, melyek hitelesen tudják képviselni a Mandragora márka karakterét.
Milyen kollekciót hoztatok el az eseményre?
Nóra: A legújabb tavaszi-nyári kollekció modelljeit hoztam el a kiállításra, valamint a korábbi kollekcióból a legnépszerűbb cipőket.
Dóri: Először debütált szélesebb közönség előtt a PARALLEL UNIVERSE kollekciónk, amely megidézi a jeges antarktiszi tájakat, az óceánok mélykék birodalmát, de gondolatban elrepít minket a sivatagi dűnék világába is.
Alma: A legújabb Nine kollekcióból adtam egy kis ízelítőt, ami az EAT ME fantázia nevet viseli. A héten debütál a kampányanyag, jövő hét pénteken pedig a Clique Design Studióban csapunk egy kis bulit Dórival karöltve. Erre az eseményre külön terveztünk egy limitált szériás közös ékszert is.
Kezd hagyománya lenni a hazai fashion weeknek. Mik a tapasztalatok a korábbi évekhez képest? Változik, bővül szerintetek a látogatói kör?
Nóra: Nekem ez volt az első részvételem kiállítóként a fashion weeken, úgyhogy nincs összehasonlítási alapom.
Dóri: Nekem sincs igazán viszonyítási alapom. Egyszer vettem részt másfél évvel ezelőtt, amikor még szét volt szabdalva a város különböző pontjaira. Alma szerintem többet tud mondani.
Alma: Ilyenkor én mindig transzban vagyok. Nehéz objektíven megítélnem a helyzetet, mármint ami a látogatói kört érinti.
Milyen arányban kerülnek/kerültek ki innen új követők, akár vásárlók?
Dóri: Ezt ilyen rövid távlatban még nehéz megbecsülni, hisz alig egy hónapja volt az esemény, és ez kevés ahhoz, hogy következtetéseket vonjunk le. Nyilván annál sikeresebbnek mondható egy rendezvény, minél több új vásárlót tud bevonzani. Végeredményben ez dönti el, hogy megéri-e jelen lenni.
Nóra: Az esemény során számos új érdeklődővel ismerkedtem meg, akik többnyire megkerestek külön is. Ezek a személyes kapcsolatok nagyon fontosak számomra, mert szeretem megismerni a vásárlók történeteit és igényeit. Az a tapasztalatom, hogy az ilyen jellegű vásárlók sok esetben törzsvásárlók lesznek, mert sokkal több mindent tudnak meg a márkáról és a termékről a beszélgetés során, mint egy internetes felületen, ezáltal a kötődés is sokkal erősebb lesz, mint akár egy webshopos rendeléskor.
Alma: Az ilyen események alapvetően márkaépítés szempontjából a fontosak számomra is. Megjelenéseket, új követőket és természetesen új vásárlókat is be tud vonzani. De ezt abszolút csak hosszabb távlatból lehet mérni. Most is keresnek még meg úgy emberek, hogy anno az Iparművészeti Múzeumban látták a munkáimat.
A helyszín mennyire felelt meg az igényeiteknek? A befektetett költség és energia megtérült?
Nóra: A helyszín kifogástalan volt. A megtérülés nem számszerűsíthető, a hosszú távú márka építés terén volt jelentősége.
Dóri: A Várkert Bazár egy igényes és jó adottságokkal rendelkező helyszín. A kiállítói tér is szuperül érvényesült, viszont a pop-up store lokációja, ill. az, hogy ennyire távol rakták a rendezvény helyszínétől, nem volt túl jó választás, mert a kommunikációban is nagyon pici szelet jutott ennek hirdetésére. Nyilván minden tervezőnek az a legfontosabb, hogy már a rendezvény ideje alatt is megfelelő mértékű eladás történjen.
Alma: Én is nagyon szeretem a Várkert Bazár tereit, ám kiállítóként kevésbé érzem megfelelőnek. Eléggé sötét, és szerintem a standok megvilágítása ott még sosem sikerült tökéletesen.
Amúgy nagyon tetszett az a megközelítés, ami az elmúlt időszakban volt, hogy mindig máshol rendezték meg a fashion weeket. Ez szerintem rendkívül színesíti az eseményt és gazdagítja az élményt. A befektetett költség és energia megtérülése is hosszabb távból igazolható vissza. De alapvetően azt gondolom, hogy megtérül. Nézd, most például ennek kapcsán interjúzunk mi is.
Konkrét értékesítési lehetőséggel élnétek a jövőben?
Alma: Igen, abszolút!
Dóri: Mindenképpen. Ez lenne a legfontosabb.
Nóra: Az én esetem speciális ilyen téren, ugyanis minden modellből méretsort kellene vinnem és egy próbára alkalmas térre lenne szükségem, ha értékesíteni szeretnék. Ezért sokkal inkább el tudom képzelni azt, hogy bemutató darabokat állítok ki és az esemény helyszínén lévő üzletbe irányítom a vásárlókat, ahol megfelelőek a körülmények.
Milyen fejlesztéseket javasolnátok a következő alkalomra?
Alma: Az igazán átgondolandó dolog pont a fentebb kérdezett értékesítési pont. Alapvetően volt rá lehetőségünk, de nem volt megfelelő a pop-up store lokációja, ill. ha már ott volt, sokkal jobban kellett volna hirdetni. De az eredeti terv szerint a Várkert mellett lett volna, a most újranyílt, csodás casino épületben. Nyilván nem a szervezők hibája, hogy mégsem sikerült oda vinni, de az azért eszméletlen jó lett volna...
Dóra: Másik opcióként azt javasolnám, hogy a kiállító tervezők ne csak kiállíthassanak, hanem ők maguk értékesíthessenek is a rendezvény ideje alatt, hiszen mint tudjuk azok, akik ott a pultnál beleszeretnek egy-egy termékbe, nem biztos, hogy később megkeresnek, ha ott nem tudják megvásárolni azonnal. Igencsak nagy a lemorzsolódás lehetősége. Alapvetően sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az értékesítési lehetőségre.
Nóra: Az esemény részeként lehetne egy prezentáció is, amikor a kiállítók is bemutatják az új kollekcióikat. Ezáltal egyrészt nagyobb figyelmet kapnának a rendezvény keretén belül, másrészt egy prezentáció alkalmával jobban megismerhetnék a vendégek a márkát, illetve a tervezőt.
A pop-up store szerintem is mindenképp az esemény helyszínén kellene, hogy legyen, mert sokan szerettek volna azonnal próbálni és vásárolni, amire a kiállító térben nem volt lehetőség.
__________
A képek a divathéten készültek.