Bezárás

Keresés

Bezárás

Művészet, tudomány, szórakozás, business - Kinek miről szól a fashion week?

Vanyovszki Mária

Az emberi működés évezredek óta meghatározó jelensége az öltözködés, mégis indokolatlanul sok negatív konnotációt társítanak hozzá. Ez alól a divathetek eseménye sem kivétel: „páváskodó emberek gyülekezete”, „felszínes társaság rongyrázása” és még sorolhatnám a hasonló megjegyzéseket, melyek jó ízlésű, intelligens körökből ugyanúgy érkeznek, mint a témától lényegesen távolabb álló csoportoktól. A hétvégi fashion weekről készülő beszámolóm erre való reflektálással azt próbálja meg bemutatni, hogy miről is szól a fashion week azoknak, akik aktív résztvevői.

A Magyar Divat & Design Ügynökség idén 12. alkalommal rendezte meg a Budapest Central European Fashion Week eseményeit. Az aug. 28-ával indult side eventek után, szept. 2-3. között a Millenáris adott otthont a divathét fő programjainak, ami a sajtónak küldött adatok szerint több mint 2500 látogatót vonzott.
A két nap alatt közel 40 márka mutatta be legújabb darabjait, köztük – a BCEFW eddigi történetében a legmagasabb számban – 14 régiós tervező mutatkozott be Ukrajnából, Lengyelországból, Csehországból, Szerbiából, Szlovákiából és Romániából.

Helyszín
A Nemzeti Táncszínház épületébe szervezték a milánói divathét gyakorlatának mintájára kialakított Fashion HUB programjait. Itt a tervezői prezentációk mellett szakmai kerekasztal-beszélgetéseket követhettek az érdeklődők, amire a bejárás – a férőhelyek függvényében – teljesen szabad volt.

A Millenáris park jellegéből adódóan így nemcsak az elkötelezett fashionisták, de bárki – aki arra járt –, ízelítőt kaphatott a kortárs divat életérzéséből.

Az ugyanitt kialakított pop-up store-ban a látogatóknak arra is lehetőségük nyílt, hogy hazai és régiós tervezők darabjaiból vásároljanak. Személyes benyomásom alapján ez volt minden idők egyik legjobban pozicionált pop-up storja, hiszen a prezentációk és show-k után azonnal hozzá lehetett nyúlni a vágyott tervező munkáihoz; mindemellett szabadon nézelődhetett a parkból betévedő, hétvégi piknikező is.
 

A Millenáris G épülete adott helyett a catwalk show-knak, ami egy picit indusztriális elrendezést, de mindenképpen minimál kifutót rejtett magában. A jól elrendezett széksoroknak köszönhetően kifejezetten sokan ülhettek első sorban, és a második sorból is jól lehetett követni és fotózni a modellek vonulását.
 
 

Szervezők
„A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára.” - áll a hivatalos állásfoglalásban.
Az eddigi szervezéseket elnézve annak is mindig nagy jelentősége van, hogy az országimázs részeként pozicionálják a divat és design tematikát, hiszen mégiscsak a Magyar Turisztikai Ügynökséghez tartozó szervezetről beszélünk.
Ennek jegyében kiemelt figyelmet fordítanak minden divathét alatt arra, hogy a nemzetközi buyerek mellett neves, nemzetközi influencereket és újságírókat lássanak vendégül, elszállásolják őket exkluzív szállodákban és meginvitálják őket Budapest, ill. a Balaton elegáns és látványos helyeire.

A modellek
Kezdő modellként a hazai divathét kiváló ugródeszka és gyakorlóterep arra, hogy a külföldi fashion weekeken is dobbantson az elkötelezett fiatal.
 
 
Divathéten szerepelni ugyanakkor nemcsak kiváltság, de kemény munka is. Az előzetes castingok és próbák után kora reggeltől késő estig kell a lányoknak a legjobb formájukat hozni egészen különbözően működő, néha kifejezetten artisztikus ruhákban és nem mindig kényelmes cipőkben. Egyszer már megpróbáltam összeadni, hogy kb. mégis mennyi lépés lesz két ilyen nap után a lábukban, most meg sem kísérlem.
 
Ha van köztetek olyan, aki modellként olvassa és mérte, írja meg kommentben vagy emailben. Köszi!

Sminkesek és fodrászok
A szépségipar „munkásainak” is kivételes tapasztalat az, amikor fashion weeken dolgozhatnak. Hogy mennyire fárasztő és felemelő számukra a modellekhez hasonlóan kora reggeltől késő estig tartó alkotói és fizikai munka, ők tudnák pontosan ecsetelni. Ha van köztetek olyan, aki olvassa, írja meg bátran kommentben, vagy mailben az info@asalon.hu-ra.
 
 

Divattervezők / designer márkák
Örök dilemma, hogyan határozza meg magát az a fiatal alkotó, vagy pályaváltó vállalkozó, aki a divattervezésben találja meg a hivatását:
 
Művész, gyártó vagy kereskedő?
Nagy titkot nem árulok el azzal, hogy anno értük kezdtem járni a divathetekre. Elképesztően izgalmas figyelni azt, ahogy egy tervező fejlődik, alakul, változik nemcsak a piac igényei szerint, hanem a saját belső vívódásai és alkotói útja folyományaként is.
És ha már „kinek mit jelent a divathét” a topik, a kihívást az jelenti, hogy e kettőséget, azaz a művészi performansz igényű alkotói megnyilvánulást úgy prezentálja, hogy az a piacot is megszólítsa. 
 
Showrendező és csapata
Amikor még forgattam, és rendszeresen jártam a backstage-be, olyan volt, mintha egy Forma1-es kerékcsere flottul működő háttérmunkálataiba pilanthattam volna be, csak éppen ezerszeres lóerővel. Itt ugyanis 4 kerék helyett sok lány teljes kinézetét kell pillanatok alatt átváltoztatni, összhangba hozni a kinti székfoglalásokkal, a zenével, a tervezők és a szervezők igényeivel. Egyik legnagyobb tiszteletem azé a személyé, aki az egészet összefogja.
 
Hostessek és önkéntesek
A két csapat egyezik abban, hogy mindannyian mosolygósak, lelkesek és kifejezetten élvezik, hogy divathéten lehetnek. A fő különbség a fizetségben rejlik, de hiszek abban, hogy az önkéntesekből következő évekre már gyakorlott hostessek válhatnak, ill. megfelelő kvalitások és érdeklődés esetén van, aki elkezd modellkedni, vagy éppen fotózni, videózni, ruhát tervezni.

Fotósok és videósok
Egyik kedvenc közegem a látványt rögzítő szakemberekkel bandázni. Elképesztően hasznos infókat lehet itt is megtudni: milyen a jó fény, melyik a legjobb szög, mikor érdemes lenyomni a gombot, melyik lánynál mire figyelnek, hogy a legjobb mozdulatában kapják el, stb.
Ez sem egy leányálom munka. Elköteleződés, állóképesség, több éves rutin, gyakorlott szem, belevaló hozzáálás és több óra utómunka szükséges a jó eredményhez.

Buyerek
Van egy olyan érzésem, hogy a nemzetközi buyer úgy jön a magyar fashion week-re, mint egy egzotikus utazásra az ismeretlenbe, hogy ez vagy nagyon jó lesz, vagy kiszámíthatatlan kaland, vagy csak hagyják békén, tudjuk le. Az itt tartózkodás pozitív élményeiről a szervezés gondoskodik (lásd fentebb), a kiválasztásra gyártott termékekről pedig a tervezők.

Nemzetközi influencerek, újságírók
Magam is meglepődöm, hogy a két kategóriát egy kalap alá veszem. Talán kezdem elengedni a két témával kapcsolatos fenntartásom, és megengedem magamnak és másoknak is az átjárást, ahogy a valóságban például Gili Biegun a szemünk előtt vált magazinos író-fotósból a show-kra átöltöző és a Vogue-ban is rendszeresen kiemelt influencerré.
A képen Grece Ghanem-mel:
 

Hogy nekik mit jelent Magyarországra jönni, azt valahol a buyer kalandvágya, a fizetség és az országimázs teremtett varázsa hozhatja össze egy erős motivációs csomagba.

Hazai influencerek
Idén elvileg a legfiatalabb TikTok generáció megszólítása volt a cél, amit két illusztris vendéggel is megtámogattak. A két fiatal lány divat iránti elköteleződése teljesen a korának és a tömegigénynek felel meg, így hiteles hírvivői lehettek a divathét varázsának. A szereplés lehetőségét kifejezetten élvezték, így bízok benne, hogy jó élményekkel tértek haza.
 
Ismert emberek, celebek és érdeklődő közönség
Sajnos azt még mindig lehetetlen mérni, hogy az influencerekhez hasonlóan az ismert emberek ténylegesen mekkora forgalmat generálnak, jelenlétük ugyanakkor protokolláris értékkel is bír.. 
Bízom benne, hogy a fashion weekre személyes érdeklődésből is érkeznek, vagy akár hogy vásárlóként járuljanak hozzá a piac működéséhez.  

Sajtósok és oktatók
Ezek voltunk mi – egymás mellett sorban ülve – kezdve a Glamour-ral a MOMÉ-n át egészen a We Love Budapest-ig azért, hogy majd tudósítsunk a divathétről a hallgatóságainknak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Maria Vanyovszki (@asalon.hu)

 
 
Ezen belül is izgalmas volt együtt ülni a divatot akadémiai szinten tárgyaló kollégákkal, akik a jelenség elméleti kutatói. Ha érdekel a divat tudományosabb megközelítése, ajánlom a divathéten társaságunkban ülő hölgyek legutóbbi könyveit: Keszeg Anna: Divat-Újratervezés – A kortárs divat médiaműködései; Egri Petra: Divatelmélet, teatralitás, dekonstrukció - Kortárs divatperformanszok.


Szóval miért is járunk fashion weekre? Kinek miről szól a divat?

Van, akinek tudomány, van, akinek művészet, van, akinek szórakozás, és van, akinek business. A fentiek alapján nem biztos, hogy pont ahhoz társítható egyik-másik szegmens, ahogy azt elsőre gondolnánk.

Amit a legbiztosabban tudok, az a saját lelki igényem arra, hogy együtt rezonáljak hasonló érdeklődésű emberekkel.
 

Miután egész évben szöszölök a kertben, vagy három napig ugyanabban a sportos cuccban túrázom végig a Dunakanyart, rendszeres igényem van a másik véglet megélésére is: "a szép ruhákra". Ahogy az álmaimban a tudalattim gyakran repít helikopterrel csillogó, villogó partykra, egyértelmű jelzés ez arra a kettősségre, amire poláris világunkban a lelkem kiteljesedése vágyik.

Pár nappal ezelőtti Instagram postomban többek között így foglaltam össze, hogy mit jelentett nekem a divat az elmúlt 7 évben:
- az öltözködési kultúrával való kreatív foglalkozás gyógyít, a személyiséget formálja, az önbizalmat növeli;
- a divatban - a közhiedelemmel ellentétben - nem felszínes rongyrázások zajlanak, hanem mély kapcsolódások szövődnek.
 

És neked? Neked mit jelent a divat és a fashion week?

____

Fotók: MTI/Balogh Zoltán, HFDA/The Sparkle Content, ZSIBI.COM
 




Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek