Év végén, karácsony előtt jártam Dénes Dalmánál, a Wedding Showroomban. Sokoldalú személyisége, elbűvölően őszinte, női energiái azonnal elvarázsoltak, pedig a ruháit csak később kezdtem felpróbálni.
Összehasonlíthatatlan mágiája van annak, amikor egy ruhát valaki szálanként rak össze. Minden egyes négyzetmilliméterben ott van a készítő szeretetteljes energiája, amivel a fonalat érintette. Bele kerül az odaadása, a szenvedélye, amivel a semmiből felépíti a ruhát. Egy ilyen folyamat különlegesen erős női energiával tölt fel minden egyes darabot, mintha gyerekkori tündérmeséink jóboszorkányai készítették volna.
Csak egy másik nő tudja így emelni a nőtársait.
Dénes Dalma márkája, a DADO a varrás és a makramé technika újhullámos fúziójából jött létre 2018-ban.
„Az első csomózott DADO felsőt 2019 januárjában készítettem, melyet egy kedvenc second hand, horgolt felsőm inspirált. Már akkor éreztem, hogy a csomózásban az én utam a divattermékek irányában fog kiteljesedni. Semmihez nem fogható élmény lett számomra az a pillanat, amikor elkészülök egy csomózott ruhadarabbal, illetve a folyamatok közben érzett izgatottság.” - meséli a kezdetekről.
2019 nyarán hozta ki az első, fesztivál kollekcióját, amely különböző makramé fesztivál felsőket és kiegészítőket foglalt magába. Ebben az időben egyébként itthon még kevesen használták ezeket a technikákat. A felsőket istennőkről nevezte el, de ahogy ma visszaemlékszik, azt a koncepciót nem érzi annyira kikerekítettnek.
A járványhelyzet mindenkit megtörő nehézségei egy időre az ő figyelmét is elterelték a ruhákról szőtt álmokról. Olyan munkákat készített, amikkel fenn tudta tartani magát.
Az első általa igazinak tekintett DADO ruha a GAIA nevű kollekcióhoz alkotott félvállas ruha volt, ami 2020. augusztusában született meg.
„Ezután jött az ihlet, hogy készítsek egy igazi DADO ruha kollekciót, és hogy covid ide vagy oda, ez az álmom és szeretném megvalósítani, bármi is legyen...” - vall az elköteleződéséről.
Több hónapos kísérletezés, kutatás, beszerzés és csomózás következett, melynek eredményeképp 2021 tavaszára elkészült az ikonikus MYTHOS kollekcióval. Ez az öltözéksor már egy összetett, kreatív koncepcióra épült. Tizenkét görög istennő ihlette a ruhadarabokat, mely istennők mindegyike egy-egy csillagjegyhez és az azok által képviselt minőségekhez is kapcsolható.
„A ruhadarabokba az én gondolataim alapján belecsomóztam az istennők személyiségét, egyéniségét és erejét. Az istennők archetípusában felismerhetjük önmagunkat és így megtalálhatjuk a kollekcióban is azt a darabot, amely a leginkább passzol a személyiségünkhöz.” - avat be a koncepció legizgalmasabb részébe.
Dalma korábban reklámügynökségnél dolgozott, így teljes koncepciókban gondolkodik, amit szakmai tapasztalatának és jó érzékének köszönhetően egyedülálló minőségben meg is valósít. A kollekciók értékét így a koncepcionális kampányanyagok tovább emelik.
A MYTHOS öltözékeihez egyedi hangulatú fotósorozat és image film is készült tudatosan választott, a mondanivalót maximálisan támogató helyszínnel.
A színes és natúr fonalruhákat, fonalfelsőket, táskákat és kiegészítőket tartalmazó ruhakollekciót egy saját alkotású, limitált, női inspirációs kártyacsomaggal egészítette ki Dalma, ami a kollekció fotóiból lett megalkotva.
A Greenway csapatával kollaborálva létrejött továbbá az első DADO • MYTHOS illat, melyet gyertyaként és illatpermetként ajándékozott bizonyos árkategóriájú vásárlásokat követően.
2021 őszén, az első Bridal Fashion Shown debütált a MYTHOS • BRIDAL edition, amely alkalomra üveggyönggyel díszített exkluzív darabokat csomózott, illetve az üveggyöngyöket kézzel öltötte a csomókra, fonalakra.
A 2022-es tavaszi Bridal Fashion Showra REdesign koncepcióval készült, melynek lényege, hogy „8 modellnyi széles spektrumon” megmutassa a technikában rejlő lehetőségeket.
„Volt olyan ruha, amelyet body-vá változtattam, volt olyan ruha, amelyet tüllel díszítettem. De egy-egy újdonságot természetesen erre az alkalomra is készítettem. A nadrágos szettem bomba sikert aratott, a fotói felrobbantották az online teret.” - meséli a DIMENSIONS OF MACRAME darabjaról.
Dalma a ruhák mellett dekorációs munkákat is vállal néha. Idén egy hatalmas kenderkötél lámpát kellett elkészítenie:
„Az átadása nyár elejére esett, és úgy éreztem idén nem fogok tudni emiatt komplex kollekciót létrehozni, mert fókuszálnom kell a tökéletes kivitelezésre. Viszont nem szerettem volna a közönségemet nyári újdonságok nélkül hagyni, ezért egy teljesen random, „kevesebb” idő alatt megcsomózható, a műhelyben korábbi kollekciók során visszamaradt gombolyagokból alkotott, zero waste nyári felsőket rejtő mini kampányt dolgoztam ki, amely egyfajta életérzést is hozott magával.”
Ez lett az URBAN CALIFORNIA, amely Dalma lazább, színesebb oldalát is megmutatta. A közönsége eddig ugyanis inkább a pasztelles, letisztult, kifinomult DADO-t ismerhette meg, miközben Dalmának is van egy lazább oldala, aki szereti a sportcipőt, a farmerokat, a laza papucsokat, pólókat, jó zenéket...
„Az URBAN CALIFORNIA célja az volt, hogy elhozzam Budapest utcáira az igazi „kaliforniai életérzést”, amit én is imádok és amire nyáron sokan vágynak itthon. Ehhez igazodva készültek a kampányképek is, Chicago kétsoros görkorival, kemping biciklivel, gördeszkával, hamburgerrel és egyéb ikonikus kaliforniai kiegészítőkkel...”
A kampány sikere ellenére Dalma nem érezte, hogy a „gyorsan elkészíthető” darabok alkotása az ő hivatása:
„Felfedeztem, hogy az elmúlt évek munkái során akkor voltam a legboldogabb és legkiteljesedettebb, amikor az igazán lassan készülő darabokat alkottam. Amikor nem számított az idő, nem kellett rohannom a megrendeléssel és csak húzogattam a csomókat és öltögettem a gyöngyöket.”
Ez az érzés indította el benne a márka újragondolását. A nyár kellős közepén visszatért oda, amire már tavasszal ráérzett: kedvenc kézimunka folyamatára, a sorcsomóra.
„Ha a mintázatot alakítom, akkor ez az egyik legaprólékosabb csomótípus, ezzel lehet szinte a leglassabban haladni és ez igényli a legtöbb fonalat, időt is. Közben észrevettem, hogy a ruháknak ez a csomófajta a lapos-csomóhoz képest sokkal „modernebb” hatást, végeredményt ad. Így került a logóba a sorcsomót szimbolizáló „karika”, amely a sorcsomó kerekségére utal, arra a formára, amikor meghúzom őket.”
A márka egy teljesen új, elegáns, modern, minimalista logót kapott. Ehhez alakítva épült fel az újragondolt márkához illő új, modern weboldal is.
A megújulás kommunikációjára Dalma egy kampányfotózást is szervezett, ahol kivételesen a fotókat is ő maga készítette:
„Szerettem volna megmutatni a közönségemnek, én hogyan látom a kamerán keresztül a munkáimat.” - meséli a sokoldalú alkotó.
Ez a rebranding kampány az ORIGO címet kapta, mely az új kezdőpontot szimbolizálja.
A 2022-es őszi Bridal Fashion Show bemutatón az ORIGO kampányanyagát és néhány darab, már az új személetben alkotott makramé fonalcsodát láthatta a közönség.
A DADO újrahasznosított és természetes fonalakból alkotott egyedülálló makraméruhái egyszerre jelenítik meg a kézimunka couture igényét, a high fashion forradalmi világát és a szelíd megjelenés virtuozitását.
Egzotikus és nagyvárosi sztáresküvők és kreatív partyk kivételes öltözéke.
_____
Nyitókép: @dorizsolnai_photography
Még több DADO: