Miközben a nagy divatházak Párizsban épp most mutatják be látványos kollekcióikat, itthon az utóbbi hetekben a végzős divattervezők diplomamunkáit vehettük szemügyre.
A Dior legutóbbi bemutatóját elnézve komolyan elgondolkodtam, hogy ha egy ilyen nagy hagyományú, népszerű és tőkeerős francia luxusmárka ennyire unalmassá kezd válni, mi, Kismagyarország textil- és divatiparának hamvaiban kreatívkodó alkotók tényleg mihez is tudnánk kezdeni. És akkor látok egy-két olyan tehetséget, aki Maria Grazia Chiuri-t pár év tapasztalat után akár ki is üthetné a nyeregből.
A biztatásnak szánt bevezető után első körben a
KREA végzőseinek munkáiról szólok.
Az iskola a korábbi szokásokkal szembemenve nem kifutós bemutató, hanem az egyre népszerűbb prezentáció formájában tárta elénk a fiatal tervezők diplomakollekcióit. Azon túl, hogy a rövid bevezetőknek köszönhetően megismerhettük magát az alkotót és az öltözékek ihlető hátterét, ez a megoldás lehetőséget adott arra is, hogy a textúrákat közelről látva, az anyagokat megérintve vizsgálhassuk meg a munkákat.
Az iskola ügyesen összevonja egyéb képzéseinek szakembereit, jelen esetben például a kollekcióként változó, mozdítható stílus- és modul elemekből álló térinstallációkat Kiss Dávid a Thebakker Manufactory formatervezőjének irányításával a
KREA enteriőrös hallgatói tervezték és alakították ki.
Az átállás ugyan időigényes folyamatnak bizonyult - óránként ismerhettünk meg egy-egy újabb kollekciót, és bár nem így terveztem, végül az egész délutánom ott töltöttem - de nem bántam meg.
A
KREA 2018-ban végzett divattervezői, Belovai Bettina, Bodó Márta, Hegedűs Bernadett, Karlócai Rubina, Perrin Júlia és Varga Viktória utópiából, kisebbségi létből, idegen és szubkultúrákból inspirálódva alkották meg kollekcióikat.
A végével kezdem; utolsónak mutatkozott ugyanis be Hegedűs Bernadett, aki öltözékeinek tervezésénél a nevadai sivatagban megrendezett Burning Man fesztivál, ill. a sci-fi és a fantasy filmek világából indult ki. Korábban írtam már sci-fi, ill. utópia és disztópia iránti rajongásomról. Így talán érthető, hogy minden ilyen divatmegnyilvánulást is kiemelten kezelek. Véleményem szerint ugyanis ezekkel az öltözékekkel arra irányíthatjuk a figyelmet, hogy a megnyugtató távolba vetített negatív jövőkép illúziója helyett vegyük észre a mában lévő jeleket.
Bernadett hét különböző karaktert álmodott meg, melyek saját személyiséggel bírnak, szimbolikus jelentéseket hordoznak, illetve sok vonatkozásban mitológia témákra utalnak. Imádtam a karakterek gondosan kidolgozott apró részleteit, pl. a búvár ruházatának hálóira és tengeri élőlényekre emlékeztető elemeit; a valós védelmi funkciót is ellátó mégis látványdarab fejfedőket, maszkokat; a többrétegű és sokzsebes ruházatot; a hulladékanyag feldolgozására utaló, vagy annak látszatát keltő megoldásokat, és még sorolhatnám. A kapott információk szerint a tervezésnél fontos szempont volt, hogy ezek a fesztivál öltözékek amellett, hogy az önkifejezést vagy épp az átalakulást szolgálják, praktikus és kényelmes darabok legyenek.
Mellonticos
Konzulens: Tóth András fashion designer
Következő kedvencem Varga Viktória marokkói kultúrából ihletődött kollekciója. Már az öltözékek összhatása is egy határozott és komoly élettapasztalattal a divat, az öltözködés mint önkifejezés irányába váltó tervezőt sejtetett. Viktória a marokkói tradíciókat élmény formájában beszippantva, annak stílusjegyeit teljesen a maga elképzeléseire formálva alkotta meg látványos, merész színekben pompázó, rengeteg kézimunkával ékesített, különleges darabjait.
Az exkluzív szabászati eljárások, a tradicionális kézművességet idéző, mégis újszerűen ható technikák egészen izgalmas felületekben teremtődtek újra. Már csak azért drukkolok, hogy a frissen induló márka fizetőképes, potenciális vásárlóit megtalálja, a maga piacát megteremtse.
El Qadissia
Konzulens: Godena-Juhász Attila fashion designer
Belovai Bettina olyan profizmussal állt elénk diplomakollekciójával, hogy az elején nem is értettem, mit keres egy tapasztalt tervező a
KREA végzősei között. Az elsősorban férfiaknak szánt (bár szerintem abszolút unisex) viseletek inspirációja a hip-hop volt, az az örömkultúra, amely az elnyomás és a kilátástalanság korában utat tudott magának törni, és nem lehetett csendre inteni. Bettina ennek a szubkultúrának lelkes rajongójaként próbálja a ’90-es évek esszenciáját a mai közegbe beilleszteni, ezzel a kor hangulatát a streetwear/sportwear ruházatban visszaadni.
Az itthoni férfidivat kínálatot figyelembe véve abszolút hiánypótló a kollekció, az összes bemutatott munka közül valahol a leginkább piacképes, mert bár réteg öltözék, de nem igazán van neki hazai konkurense, továbbá ez a fajta öltözékkultúra egy erős marketinggel kifejezetten magának teremti a piacot.
Hard Rhymes
Konzulens: Anda Emília fashion designer (ANDA)
Karlócai Rubina diplomakollekciójában a kisebbség szerepéből adódó társadalmi feszültségeket dolgozza fel. Öltözékeivel megkísérli az elszigetelődés és a valahová tartozás, illetve az utóbbi iránti belső vágy szemléltetését. A tervező a ruhákat és az emberi testet tudatosan használva reflektál társadalmi kérdésekre. A test nem csupán hordozó formaként, vizuális elemként jelenik meg, hanem lelkek, identitások visszatükrözőjeként is.
A megvalósítás nagyon jól visszaadja a gondolatiságot; öltözékeivel ügyesen játszik a láttatás és takarás, a magamutogatás és védelmi burokba való visszahúzódás állapotai között. A leglátványosabb darab pedig egyszerre idézi a mozgásra, a munkára való képtelenség és az állandó feszültséggel telített, harcra kész állapotot.
1=1+1
Konzulens: Godena-Juhász Attila fashion designer
Perrin Júlia kollekciójának inspirációja a nyugat-afrikai tradicionális öltözetek, minták és ékszerek világa volt. Központi koncepciója ősi elemek újszerű módon való megjelenítése: az afrikai tradicionális ruhák jellegzetességeit ötvözni az európai szabászattal, ősi szimbólumrendszereket színekben és mintákban is érzékeltetni, valamint komplementer elemekkel harmóniát létrehozni.
Az öltözéksoron tagadhatatlanul ott van a konzulens,
Anda Emília kézjegye minden szabásvonalban, formában, színben és a festett mintákban, amitől a kollekció értékéből nem veszít, sőt ettől lesz szerethető.
Fusion
Konzulens: Anda Emília fashion designer (ANDA)
Bodó Márta “CAST THING” diplomakollekcióját az indiai kultúra ihlette. A kollekció geometrikus szabásvonalai, színei reflektálnak az indiai kasztrendszerre, a sokszínű, összetett kultúrák ősi szimbólumrendszerére, a sportos részletek viszont az indiai kortárs viselet irányzataiból merítenek.
A tervező indiai nők számára hozta létre európaias resort kollekcióját, melyben egy képzeletbeli utazás különböző állomásaihoz illő szettek követik egymást. Finom, színes kollekció, melyhez Márta az anyagokat is Indiából hozatta; a modellek láthatóan élvezték viselni a darabokat.
CAST THING
Konzulens: Tóth András fashion designer
Közreműködő enteriőr designer és enteriőrstylist hallgatók:
Szalai Dia, Czinder Gabriella, Zengővári Attila, Kara Bori, Berkes Bogi, Kocsis-Savanya Bia, Péter Csenge, Redenczki Bernadett, Tamók Krisztina, Dömök Afrodité, Lam Dzuliyah
A fashion prezentáció támogatói: Dóra Kriszta show koordinátor, EventStudio, Vagabond, Cult Hair & Bazaar, VM Model, WAM Models,
KREA divatsmink.
_____
Prezentáción készült képek: Luca Orsi
A kollekciók kampányképei:
Kreditek:
Belovai Bettina fashion designer – Hard Rhymes
@lookbook
fotó: Mihály Zoltán
smink: Kovács Petra
modell: Anthony Tobi (WAM Models)
Hegedűs Bernadett fashion designer – Mellonticos
@kampány
fotó: Dombovári Judit
smink, haj: Zeller Heni
styling: Wigand Bettina
modellek: Evelin, Bálint (Icon)
Karlócai Rubina fashion designer – 1=1+1
@lookbook
fotó: Mihály Zoltán
smink: KREA
modell: Peti (WAM Models)
Perrin Júlia – Fusion
@lookbook
fotó: Mihály Zoltán
smink: KREA
modell: Anthony Tobi (WAM Models), Mira (Attractive Mode Agency)
Varga Viktória fashion designer – El Qadissia
@kampány
fotó: Vágó Csaba
smink: Domonkos Eszter
haj: Militaru Vivien
Modell: Jónás Réka (Visage)