Bezárás

Keresés

Bezárás

"Rengeteget kell dolgozni, hogy ne csak egy egyszeri szenzáció legyél!" – Interjú Varga Fannival

Vanyovszki Mária

Feltörekvő tervezők külföldi sikereit bemutató sorozatunkban ezúttal Varga Fannit, a ByVarga tervezőjét kérdeztük múltról, jelenről, jövőről. 
 
Fanni 2016-ban ByVarga néven alapította márkáját Londonban. Ruhái megjelentek többek között a The Evening Standard, Vogue UK, Schön! Magazine, Highsnobiety magazinokban. 2017-ben a Stella McCartney által jegyzett Designer for Tomorrow’s verseny öt legjobbja között végzett, ill. idén már kiállítóként ott volt a Párizsi Fashion Week-en is.
 
 
Először is szeretnék gratulálni! Több díjat és elismerést kaptál már a szakmától. Hogy látod, milyen hatással vannak ezek egy kezdő designer ismertségére?
Köszönöm! Természetesen ezek sokat lendíthetnek egy kezdő márka karrierjén, de azért ez még nagyon kevés. Rengeteget kell dolgozni és nyomulni, hogy tényleg észre is vegyenek, és ne csak egy egyszeri szenzáció legyél, vagy egy csoda, ami csak három napig tart.
 
 
Annak idején miért döntöttél úgy, hogy Londonban tanulsz tovább?
Már a középiskola ideje alatt bennem volt, hogy külföldön szeretnék tanulni, egy másik világban helytállni,  kipróbálni magam egy olyan új helyen, ahol nem ismerek senkit és semmit. Szerettem volna saját magam kialakítani az ismeretségeimet és magam felépíteni a kapcsolataimat. Előszőr Párizs vonzott nagyon, de végül London mellett döntöttem.
 
Diplomázás után is ott maradtál és ott alapítottad meg a ByVarga márkát. A kezdetektől ez volt a cél? A brit piacon maradni?
Diplomázás után fél évig dolgoztam egy tervező háznál, akik minden hónapban azt ígérték, hogy majd jövő hónaptól fognak fizetni, persze nem így lett. Már ez idő alatt is gondolkoztam rajta, hogy belevágjak-e egy saját márkába, és az itt töltött fizetetlen idő adta meg a kezdő lökést. Úgy gondoltam, ha úgysem fizetnek, akkor inkább saját magamnak dolgozok ingyen. Hát így kezdődött az egész, és mivel mindig is vállalkozó szellem voltam, szívesen vágtam bele.

A divat egyik fővárosában talán könnyebb érvényesülni, mint itthon, de valahol a kihívás is sokkal nagyobb, hisz rendkívül erős a mezőny. Miben vagy te más? Hogyan tudsz kitűnni?
Valóban több a lehetőség, de ahogy mondod a verseny is sokkal intenzívebb. Sok tervező azzal próbál kitűnni, hogy nagyon elvont, őrült, divathoz már szinte semmi köze koncepciót próbál csinálni, ami sokszor szuper és nagyon kreatív, viszont legtöbbször értelmetlen. Ez valószínűleg jól működik fotózásoknál, de a darabok hordhatatlanok és így eladni sem lehet őket. Én úgy látom, hogy meg kell találni azt a finom határvonalat ami egyedi, kreatív, érdekes, viszont eladható és hordható. A nap végén ez egy biznisz, és az a cél, hogy az emberek megvegyék a terméked és szívesen hordják is a ruháidat.
 

 
Karakteres darabjaid vannak. Én ilyen luxusba öltött grunge-ot látok benne, klasszikus szabászati elemekkel ötvözve. Te hogyan definiálod magad?
Valahogy én is így mondanám, szeretek nőies darabokat tervezni, de mindig viszek bele valami vagányságot is. Szeretem az asszimmetriát, valamint az érdekes anyag kombinációkat.
 
 
 
Ki vagy mi az ihlető úgy általában, ill. egy-egy kollekcióban? 
Mindig változik. Egy kollekció tervezése előtt mindig egy új karakternek akarok alkotni, és új sztorit találok ki az öltözékek köré. A legutóbbi, 2019-es tavaszi-nyári kollekció témája a Modern Delicacy, ami egyben egy szójáték is: modern csemege, finomság, avagy modern gyengédség, törékenység.
 
 
 
Különleges anyagtársítások és egyedi szabászati megoldások jellemzik a darabjaid. Jól emlékszem, hogy magad is modellezel?
Igen, én magam is modellezek, bár bevallom, ez nem a kedvencem. Alkalmanként dolgozom külsős modellezőkkel is, mivel nekem sokszor nincs időm az összes darab modellezésére.
 

Mik a fő anyagbeszerzési helyeid?
Anglia és Franciaország. A bőrt pedig Olaszországból hozom.

Itthon, Magyarországon varratsz. Hogy látod, mennyire számít ez az értékesítésnél? Kommunikációban akár előnyt jelent-e?
Igen, Magyarországon varratok, de nem a kommunikációban, hanem inkább az anyagiakban jelent előnyt. Rengeteg ügyes szakember van Magyarországon, és mivel otthon varratok, így alkalmam van egybekötni a munkát a család és a barátok látogatásával.

Milyen gyakran jársz haza?
Úgy két-három havonta, de ez eléggé változó.

Itthon hol kaphatóak a ruháid?
A Berlin Store-ban, az Andrássy úton.
 
 

Alig két éve alapítottad a márkád és idén már kiállítottál a Párizsi Fashion Week-en. Mik a tapasztalatok?
Nagyon jó tapasztalatokkal jöttünk haza; érdekes és hasznos volt látni, hogy mit keresnek a buyerek, valamint hallani az ő visszajelzéseiket.

Hova szeretnél nőni a márkával? Mi a cél?
Még mindig nagyon a vállalkozás elején vagyunk, úgyhogy a fő célunk most mindenképp a márka felfuttatása, valamint hogy több helyen legyünk jelen mind az otthoni, mind pedig a külföldi piacokon.

A fő cél, hogy a márkát minél többen ismerjék és örömmel viseljék.
 

_______
A képeket a ByVarga korábbi editorial és aktuális lookbook fotóiból válogattuk.



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek