Bezárás

Keresés

Bezárás

Tiltott gyümölcsök egykor és ma – DAVID KOMA ősz/tél 2023

Vanyovszki Mária

Jó divat az, ami intelligensen és szabadon játszik a szexualitással, az élet igazi, zsigeri hajtóerejével, aminek feltárása és szabad megélése minden egyén fontos önismereti útja. A kultúránk által perifériára taszított lényegi princípium egyik fontos megnyilvánulási formája a divat és az öltözködés: a kommunikáció és az önkifejezés megkerülhetetlen kísérleti terepe és biztonságos játszótere.

DAVID KOMA mesterien játssza az írót és a rendezőt ezen a színpadon. Öltözékei a kontrasztok révén mutatnak rá poláris világunk nehézségeire, és egyúttal megoldást is kínál a végletek közötti átjárásra.

A grúz származású alkotó 2009-ben alapította márkáját Londonban. Öltözékei a női identitáskeresés mestermunkái. Testtanulmányok a láttatás és eltakarás művészetével játszadozva. Ruhaköltemények a magabiztos női szexualitást a maszkulinitás határán feszegetve. Utcai és alkalmi ruházat a couture elemeivel fűszerezve. Reflektálás a hatvanas évek szabad szexualitásának mozgalmaira. 

Munkáit világhírű sztárok viselik rendszeresen, Beyonce, Kendall Jenner, Dua Lipa, Jennifer Lopez, Ana de Armas és Blackpink, hogy csak néhányat említsek. Egyedi stílusáról és igényes kivitelezéseiről azonnal felismerhető kollekciói a legnagyobb nemzetközi magazinok lapjairól és független stíluskönyvekről köszönnek vissza rendszeresen.

Szoborszerű, érzéki darabjai önbizalmat és erőt sugároznak. A márka esztétikáját e három szóval szokták jellemezni: csábító, nőies és időtlen.
 
 
A 2023-as őszi-téli kollekció a huszadik századi glamour jellemző elemeinek a tanulmányozását állítja a kifutóra: vörös ajkak, ragyogó köröm, csiszolt üveg sarok, szatén hajtókák, vörös szőrmék, fényes lakkbőrök...

A kollekciója egyik ihletője Marlene Dietrich legendás alakja, akinek az öltözködésében egészen újszerű módon fonódtak össze a vágy női és férfi szimbólumai. A harmincas évek ikonjának inspirációja mellett a DAVID KOMA munkáiban folyamatosan jelen lévő hatvanas évek adja a másik muníciót. Az öltözékek változatossága e két forradalmi korszak stílusjátéka között lebeg.

A kollekció színeiben is erőteljes érzékiséget sugároz: fényes rúzsvörös, királyi ultraibolya, csábító lila és levendula, elektromossággal teli tulipánsárga és ellenállhatatlan fekete.
 
 
A bőrrel, szőrmékkel és fodrokkal tarkított textúrák játékában izgalmas kölcsönhatás bontakozik ki a női és férfi estélyi ruhatár elemei között.
 
 
A szmoking - Marlene Dietrich védjegye – a túlméretezett, oversize variációk mellett karcsúsított, testhezálló ultrarövid, vagy éppen uszályszerű kombinációkban jelenik meg. A kabát a csábítás posztmodern elképzelései révén érzékivé válik, ahogy a nadrágok is a lakkbőr elbűvölő textúrájában vagy combig érő csizmákká átalakulva.
 
 
 
A klasszikus férfiing is erotikus formákba olvad be: miniruha szövetből, pamutból, ingruha selyemből.
 
 
 
Az aszimmetrikus sziluettek a láttatás és eltakarás mestermunkái.
 
 
 
 
 
DAVID KOMA modern mitológiát ír. Sőt, újkori bibliát, melyben Éva testiségének tudatára ébredve kézzel vágott bőrvirágokkal egyszerre takarja és díszíti intim tájait.
 
 
Az elfedés és feltárulkozás kontrasztjából izgalmas formák és látványos textúrák születnek. Folyékony szatén fehérneműk, kristályokkal díszített kötött darabok, bolyhos mohairból készült miniruhák és ombré flitterekkel hímzett öltözékek.
 
 
Látványos tollszegélyek, pezsgő fodrok, mongol bárányból készült estélyi stólák, kézzel vágott bőrvirágokkal díszített láncpáncélos felsők és ruhák, melyek úgy csillognak, mintha vörös körömlakkba mártogatták volna őket.
 
 
A piros köröm képét eleveníti fel a vörös flitterekkel díszített ruha is.
 

A túlméretezett kristály nyakpántok és a kabátokon lévő záróelemek ékkövekkel díszített mandzsettagombokra utalnak.
 
 
 
A szmoking újraértelmezésével a kollekció a cigaretta történetének egyik fontos, elfeledett motívumát is megidézi. Az 1920-as évek végén a hátrányos nemi megkülönböztetés egyik eleme volt, hogy a nők számára tiltották a dohányzást. 1929. március 31-én egy tabu ledöntésére került sor, amikor a New York-i húsvéti felvonuláson néhány ifjú hölgy rágyújtott a tömegben. A „szabadság fáklyájaként" ismertté vált tettel a szüfrazsett mozgalom a női dohányosok vulgarizálása ellen tiltakozott. Ez a kevésbé ismert történelmi momentum inspirálta az együttműködést Emily Frances Barrett ékszerésszel - aki korábban már dolgozott DAVID KOMA-val -, hogy egy modernkori dohányos „utolsó cigarettáját" gyantából készült medálokba zárja, a történelmi kontextussal terhelt, régimódi glamour szimbólum emlékeként.
 
 
A cigarettára vonatkozó utalások a ruhadarabok díszítésében és az újrahasznosított vintage motorkerékpáros dzseki motívumaiban is megjelennek.
 
 
Ahogy DAVID KOMA minden kollekciójában, most is hangsúlyos szerepet kaptak a lábbelik. A tűsarkú cipők és combig érő lakkbőr csizmák fémes elemeikkel és merész vonalvezetéseikkel bravúrosan földelik korunk bevállalós nőit, akik mernek belekóstolni a tiltott gyümölcsökbe.
 
 
 
 
______
Fotók: Courtesy of DAVID KOMA 
Special thanks to purplepr.com.
 
Összes look:
 
 
 
 
 
Címkék: DAVID KOMALondon



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek