Sokan emlékezhetnek még arra az időszakra, amikor a „fruitoftheloomos” pólókra vasaltuk a mintákat, hogy minél egyedibbek legyünk, majd két mosás után, miután tönkrement, csalódottan dobtuk a játszós ruhák közé, hogy majd jó lesz valamire. Szerencsére ma már nem kell ezt átélnünk. Egyre több kis műhely van a városban, akik különböző technológiákkal nyomják a pólókat, kapucnisokat, ingeket, és szinte bármit, amit szeretnénk. A Prés Műhely is ilyen, akik ráadásul egy saját márkát is elindítottak Prés néven. Simon Zoltán és Lövei Attila, az alapítók három év után újabb fejezetet kezdenek. Július 1-jén az alsó szint üzletté alakul. A lenti interjúban többek között szó lesz arról, hogy miért érdemes Budán design boltot nyitni, mitől lesz egyedi a Prés Műhely, és mik a legtutibb zöld pontok a környéken.
Hogy indult a Prés Műhely története?
Attila: Gyerekkori barátság a miénk, eleve a rajzolás hozott össze minket. Tinédzserkorunkban magával ragadott minket a hip-hop kultúra, imádtuk a graffitiket, és folyamatosan rajzoltunk. (nevet)
Zoli: Megvolt ez a közös hobbi, ami által barátok lettünk, aztán mindketten Budapestre kerültünk. Attila egy pólónyomó cégnél helyezkedett el, én meg egyetemre mentem.
Attila: Az egyik találkozásunk alkalmával arra terelődött a szó, hogy jó lenne ha már nem alkalmazottként kellene dolgozni, erre Zoli rávágta, hogy akkor csináljunk egy céget. Először nem vettem komolyan, de tovább folytattuk a beszélgetést, és rájöttem, hogy nem is olyan lehetetlen dolog ez. Miután Zoli is leállamvizsgázott, és neki is munkát kellett volna keresnie, elkezdtünk dolgozni a Prés Műhely elindításán.
Mi volt a koncepció?
Zoli: Mindenképpen valami új irányvonalat szerettünk volna létrehozni. Az elmúlt két-három évben a kezdeti ötletek szépen letisztultak, úgy érezzük, hogy most vagyunk igazán készen. Az egyik meghatározó eleme az lesz a műhelynek, hogy az emberek egy workshop keretén belül meg tudják valósítani a saját ötleteiket a segítségünkkel. Ebbe az is beletartozik majd, hogy itt a helyszínen lehet majd elkészíteni a grafikát, ami aztán a termékre kerül. Ez azoknak is könnyen megvalósítható lesz, akiknek nincs kimondottan jó rajzkészségük. Mivel a MOME-n sok designer megismertem és beleláttam ebbe a világba, adta magát a helyzet, hogy más márkákkal is együttműködjünk, így több brand is csatlakozott hozzánk.
De miért Buda?
Eddig a budapesti design élet a belvárosra összpontosult, viszont sorra nyitnak Budán is az izgalmasabbnál izgalmasabb üzletek. A részetekről tudatos döntés volt a budai oldal?
Attila: Ragaszkodtunk Budához. Egyrészt teljesen más a környezet, másrészt Pest kezd kicsit betelni. A nálunk kapható márkák tervezői is nagyon örülnek, hogy itt is tudnak terjeszkedni.
Zoli: Úgy érezzük, hogy az itteni emberekhez jobban is passzol, amit csinálunk. Az a tapasztalatunk, hogy ide azok költöznek, akik kicsit már megnyugodtak, nem buliznak annyit, esetleg családod alapítanak. Ennél a rétegnél inkább a minőségen van a hangsúly. Ők azok, akik megtehetik, hogy akár az átlagosnál többet költsenek egy táskára vagy pólóra. Amúgy is egyre inkább jellemzőbb, hogy az emberek szívesen vesznek minőségi, és maradandóbb termékeket, mint egy tömegcikket, ami egy év alatt elhasználódik.
Budapesten mennyi hozzátok hasonló műhely létezik, és a tiétek mitől sajátos a már említett tervezett plusz szolgáltatáson kívül?
Attila: Rengetegen vannak, és nagy a konkurencia. Folyamatosan kutatjuk a piacot, így képben vagyunk nagyjából, hogy mi az, ami még nincs jelen itthon. Ezekkel a dolgokkal erősítjük a saját helyünket.
Zoli:. A többi műhellyel ellentétben, akik inkább egy technikára specializálódnak, mi megpróbálunk többet is lefedni, legyen szó szitanyomásról, szublimációról vagy transzfer nyomásról. Persze mivel rengeteg technika létezik a világon, nem tudunk mindent megcsinálni, de cél, hogy sokrétűek legyünk. A távlati tervek között szerepel egy kreatív műhely létrehozása is, ahol más művészek lehetőséget kapnak arra, hogy használják a gépeinket, berendezéseinket. Az lenne a legjobb, ha egy kis közösséget is össze tudnánk hozni. Ezenkívül már az elején elindítottuk a saját márkánkat, ami a Prés nevet kapta, és a tervünk, hogy minden évben kijövünk egy új kollekcióval.