Bezárás

Keresés

Bezárás

Zendaya robotruhájának megálmodója - Avagy ki volt Thierry Mugler, aki halála után is öltözteti a sztárokat

Vanyovszki Mária

Az utóbbi hetek filmes és divatvilágát a Dűne: Második rész világpremierje tartja lázban, aminek fő vírushordozója Zendaya és az ő outfitjei. A tegnapi londoni megjelenése mindent vitt, ahol is egy archív cyborg ruhát viselt Thierry Mugler 1995-ös őszi/téli couture kollekciójából.

Miután csodálatunkkal adózunk a színésznő és az ő stylistja bevállalós vagánysága előtt, nézzük meg, ki az a zseni, akinek a kreálmánya 30 év után is ekkorát tud szólni.

Manfred Thierry Mugler 1948. december 21-én született a franciaországi Strasbourgban. Kilenc éves korában kezdett klasszikus táncot tanulni, tizennégy évesen csatlakozott a Rajnai Opera (Opéra National du Rhin) balettkarához. Mindezzel párhuzamosan a strasbourgi École des Beaux-Arts-on belsőépítészeti tanfolyamra járt. A gyerekkori álmok képi világa ezeken az élményeken keresztül formálódott tovább.
 

"Az egyetlen mércém a túlzás"


A hatvanas évektől kezd ruhákat tervezni butikoknak; a hetvenes években már megjelenik nála a negyvenes évekből ihletődött széles váll, ami később is egyik fontos védjegye.

24 évesen költözik Párizsba. Először itt is másoknak tervez, saját nyilvános megjelenései már ekkor felejthetetlenné teszik a párizsi társasági életben.

1974-ben adja ki első saját kollekcióját, a Café de Paris-t, amivel meg is lepi a korszakot. Miközben épp a hippi stílus a divat, Monsieur Mugler éles kosztümöket tervez, szűkített derékkal, maxi vállakkal és erős női sziluettel, amit az általa annyira imádott hollywoodi múzsák ihlettek.
 
A siker azonnali. Melka Tréanton, akkori befolyásos divatszerkesztő támogatásával egyre ismertebbé válik, munkáit többek között Tokióban is bemutatja.
 

"Elképzelem a karaktereimet, és színpadra állítom őket. Számomra a ruha egy nyelv."

 
Az 1980-as és 1990-es években nemzetközileg elismert tervezővá válik. Gyakran emlegetik együtt barátaival Claude Montanával és Azzedine Alaïával. 
 
 

Néhány visszafogottabb szalonbemutatóját leszámítva divatbemutatói arénaszerű környezetben tartott, extravagáns események voltak. Kreatív témái izgalmas teret adtak a fantáziának nemcsak a ruhákban, hanem az egész performansz szintjén.

A Chambre Syndicale de la Haute Couture felkérésére 1992-ben készítette el első haute couture kollekcióját.

Karakteres, széles vállú vonalvezetését a 20. század közepének izgalmas sci-fi témáival ötvözi, miközben a negyvenes, ötvenes évek glamourját is továbbviszi egy izgalmas, látványos világot kreálva.
 
 
Mugler 1995-ös őszi haute couture kollekcióját a márka 20. évfordulójára a párizsi Cirque d'Hiverben rendezte meg. Az eseményt a "divat Woodstockjaként" is emlegették, mivel több mint 300 ruhát tervezett, hozzá komplex díszletet, és a korszak legnagyobb szupermodelljeivel vonultatta fel.
 
A közel egyórás show nagyjából felénél jelenik meg az a bizonyos robotruha, amit legutóbb Zendaya hozott vissza a köztudatba, sokak ámulatára.
 
Részlet a '95-ös bemutatóból
 

Mugler avantgárd, építészeti, hiperfeminin és teátrális haute couture megközelítése nagyban hozzájárult ahhoz, amiért most a kilencvenes évek divattörténeti momentumait csodáljuk.

 
Thierry Mugler volt az egyik első tervező, aki a sokszínűségért is síkra szállt a kifutón: rendszeresen foglalkozott a rasszizmussal, az ageizmussal, továbbá olyan nem hagyományos modellekkel dolgozott, mint a drag queenek, pornósztárok és transznemű nők.
 

A show kreálás művészete

Mugler rövidfilmeket, reklámfilmeket és videoklipeket is rendezett. Rendszeresen tervezett jelmezeket zenés vígjátékokhoz, koncertekhez, operákhoz és színházakhoz (többek között Macbeth-et a Comédie Française számára). Együtt dolgozott Robert Altmannal és George Michaellel. Ő rendezte az első reklámfilmet egyik illatához, az Alienhez is.
 
A színpadi múlttal rendelkező alkotó igazi showman, aminek a kifutós eseményei is bizonyítékai voltak. Miután 2002-ben visszavonult a márkától, többek között a Cirque du Soleil-lel és Beyoncéval működött együtt.

Egyéni fantáziáját a párizsi Les Mugler Follies és a berlini The Wyld című előadásokban mutatta meg még hatásosabban.
 
"Gyerekként nagyon nehéz volt számomra abban a világban élni, amire kényszerítettek, és arról álmodtam, hogy létrehozok egy másik, hozzám méltó világot, egy saját világot..."
 

Személyes élete és halála

 
A nyíltan meleg alkotó a divatéletből való visszavonulása után testépítéssel is foglalkozott. Több balesete volt, ami további komoly változásokat eredményezett a külsejében.
 
Az Interview magazinnak adott interjújában így vallott egyik baleset után:
 
"Megkérdeztem egy másik sebészt, mit tudna kezdeni az összetört állammal, aztán örültem a véres érzéstelenítésnek. A végén a csípőmből, vettek ki egy csontdarabot, és azt tették az államba, így nincs rajtam semmilyen műanyag vagy szilikon. Ez mind csont. Azt akartam, hogy az arcom a folyamatot mutassa, mert miután évekig vékony, bájos táncosnő voltam, harcos akartam lenni. Annyi mindent megtettem az életemben. Olyan sokat küzdöttem. Szuperhős vagyok, így normális, hogy olyan az arcom, mint egy szuperhősé."
 
Mugler 2022. január 23-án, 73 éves korában természetes halállal halt meg a Párizs melletti Vincennes-ben lévő rezidenciáján.
 

Hagyaték

 
Nem Zendaya az egyetlen, aki Mugler archív alkotásihoz nyúl vissza. A francia zseni egyedüálló dizájnjai már egy ideje nagy népszerűségnek örvendenek a hírességek körében. Többek között láthattuk már Lady Gagán a "Telephone" című dal klipjében; továbbá Cardi B, aki együtt is dolgozott Muglerrel, gyakran viselte korábbi alkotásait a vörös szőnyegen és a videóklipjeiben is.
 
Thierry Mugler darabjai a Z generációs fogyasztók körében is a legkeresettebb luxus archív divatcikkek közé tartoznak.
 
_______
Képekért köszönet: MUGLER 
Források itt és itt



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek