Bezárás

Keresés

Bezárás

Hogyan lett érettségi nélkül a divatvilág nagyasszonya Anna Wintour

Vanyovszki Mária

A divatvilág legbefolyásosabb nője megosztó személyiség: a divatirányzatok előrelátó felismeréséért tisztelik, könyörtelen személyisége miatt pedig kritizálják. A kettő együtt járulhatott hozzá a páratlan sikerhez. 
 
Anna Wintour 1988 óta az amerikai Vogue főszerkesztője, 2020 óta a Condé Nast globális tartalomigazgatója, mely szerepében a médiavállalat összes kiadványát felügyeli világszerte. Mindezzel együtt a művészeti igazgatói posztot is betölti. A Vogue globális szerkesztőségi igazgatója, a MET Gála házigazdája, szervezője.
 
A védjegyévé vált bob frizurával és sötét napszemüvegével örökre beírta magát a divattörténelembe.


Hogyan lett a tinédzser divatrajongóból nagynevű magazinok szerkesztője?


Anna Wintour 1949. november 3-án született, Londonban. Apja, a brit Charles Wintour a London Evening Standard keménykezű főszerkesztője, édesanyja az amerikai Eleanor "Nonie" Trego Baker.

Anna gyerekként állítólag tipikus tomboy volt, akit látszólag nem érdekeltek a ruhák, de a hatvanas évek Londonjának miniszoknyái és bob frizurái elcsábították. A divat megszállott tinédzserévé vált. Jellegzetes hajviseletét 14 évesen vágták először neki, amitől aztán soha többé nem vált meg.
 
Részlet a Fashion Giants cím filmből - Jobbra, elől az édesanyja

16 évesen otthagyta az iskolát, és befolyásos apja segítségével különböző divattal kapcsolatos pozíciókban dolgozott. Előbb a Biba-nál, egy londoni butikban, majd a Harrods-nál gyakornokoskodott, ahonnan a Harpers & Queen magazinhoz került junior szerkesztőségi asszisztensként. Itt a legjobb fotósokkal, kreatívokkal dolgozhatott, és állítólag már ekkor kijelentette kollégáinak, hogy a Vogue főszerkesztője lesz.
 
'You either know fashion or you don't.” - azaz a „ A divatot vagy tudod, vagy nem.” - vallotta egyszer a divattal kapcsolatos oktatásról.

Anna Wintour-nak nemhogy egyetemi diplomája nincs, de a középiskolát sem fejezte be, és semmiféle szakképesítést nem szerzett.

Miután öt évet töltött a Harpers & Queen brit magazinnál, az Egyesül Államokba ment, hogy ambícióit beteljesítse. 1975-ben érkezett New Yorkba be, és meg sem állt a 7th Avenue-ig. Célja állítólag első pillanattól a Vogue főszerkesztői széke volt.

Első amerikai munkáját a Harper's Bazaar-nál kapta, ahonnan hamar távozott. Elmondása szerint azért bocsátották el, mert szemlélete túl európai volt. Pár hónap munkanélküli lét után Bob Guccione, a Penthouse Magazin kiadója ajánlott neki állást: divatszerkesztő lett a Viva-nál. Izgalmas érdekesség a történetben, hogy ez egy nőknek szóló erotikus magazin volt, amibe Anna forradalmi látásmódja ezek szerint lényegesen jobban illett, mint a Harper's Bazaar-ba. A Viva-ban megjelent divatanyagait minden irányból elismeréssel fogadták.

A következő szakmai állomás még közelebb vitte a vágyott pozícióhoz: divatszerkesztő lett a New York Magazine-nál. Híresen misztikus alakját ekkor kezdte felépíteni. A tinikora óta viselt bob frizura és a napszemüveg mellé stílusos képanyagairól és könyörtelen munkamódszereiről vált egyre ismertebbé.


Vízió, elszántság, lendület


A Condé Nast ekkoriban olyan volt, mint egy friss, Hollywood-i stúdió. A vezető tulajdonosok, Si Newhouse és Alexander Liberman érzékenyek voltak arra, hogy ne csak a magazint, hanem a magazinok körüli személyiségeket is építsék. Így nem véletlen, hogy a brit-amerikai, bob frizurás, törtető lány az ő figyelmüket is felkeltette. Kifejezetten Anna Wintour számára létrehoztak hát egy új pozíciót a Vogue-nál: a kreatív direktort.
Ez viszont nem az volt, amire Anna vágyott.
 
Grace Mirabella a Vogue irodájában 1971-ben
Fotó: Tyrone Dukes a The New York Times számára

Grace Mirabella, a Vogue akkori főszerkesztője életrajzában így emlékezett vissza a fiatal Wintourra: hideg volt, gyanakvó és mindig ellene dolgozott, hogy aláássa a hitelességét. Első pillanattól éreztette, hogy az ő munkáját készül átvenni.

Új arcokat befogadni mindig nehéz, és Anna rá is tett erre az egész viselkedésével.

Három év erőharc után a Condé Nast tulajdonosai úgy döntöttek, jobb ha a két hölgyet egy óceán választja el egymástól, így Annának felajánlották a brit Vogue főszerkesztői pozícióját.

Anna két évvel korábban 1984-ben házasodott össze David Schaffer gyermekpszichiáterrel, akivel első kisfiuk Charles 1985-ben született. A baba még pici volt, amikor az anya a tengeren túlra költözött vele, az apa pedig az Állampokban maradt.

Wintour 1986-ban érkezett Londonba, és azonnal elkezdte megváltoztatni a brit Vogue megjelenését. Miközben hozta a tőle ismert vizuális stílust, a tartalmakat aszerint rakta össze, amire az olvasók vágytak, konkrét segítséget adva a vásárlási döntésekhez. Az olvasók díjazták a változást, az emberei viszont egyáltalán nem. Ekkor adták neki a »Nuclear Wintour« nevet.

Tizennyolc hónap brit lét után a Condé Nast visszahívta New Yorkba, hogy a médicsoport House and Garden magazinját felújítsa. Anna itt is azonnal radikális változtatásokba kezdett: a címet HG-ra módosította; a stílusos, üres tereket ábrázoló fotók helyett pedig hírességeket rakott a térbe, mindenhova. A változás nem nyerte el az olvasók tetszését, sorra mondták le az előfizetéseket. Ez akkora hiba volt, hogy tönkretehetett volna egy karriert, de nem Anna Wintour-ét. A Condé Nast tulajdonosainak tervei voltak vele.
 

Bukás vagy forradalom


A médiacsoport titkos tervének érdekessége, hogy egyáltalán nem sikerült titokban tartani. Mindenki, mindenhol arról beszélt, hogy Anna Wintour veheti át Grace Mirabella helyét.

A vállalat 17 után vált meg Mirabellától, és a 38 éves Anna Wintour vette át a pozicíót, amire egész életében vágyott. 

A magazinnal kapcsolatos vízóját az első borítóval egyértelművé tette. Egy tízezer dolláros, Christian Lacroix pulcsit egy 40 dolcsis, kopott farmerrel társítva adtak rá a modellre, Michaela Bercu-ra, akit tökéletes stúdió körülmények helyett egy természetes, utcai, szeles környezetben ábrázoltak.
 
 

A Grace Mirabella ideje alatt megszokott, luxussal telített, tradicionális portrék után ez hatalmas újításnak számított, amivel nemcsak a Vogue jövőbeli irányvonalát jelölte ki, de az olvasókat is ihlette az olcsó darabok és a luxus vegyítésére.
 

Az új főszerkesztő brit volt, stílusos, fiatal, erős látásmóddal. Mindenki érezte, hogy új korszak kezdődik.


1988-ban egy interjúban mesélte, mit jelent számára főszerkesztőnek lenni:
„Ösztön és reakció, hogy valami olyat hozzak létre, ami a jelenről szól. Éljen együtt azzal, ami történik a világban.”

Mirabella tradicionális portréit Anna friss, új lookjai váltották fel, amihez kiadásokat nem kímélve rendelte meg a fotókat a legjobb fotográfusokkal és egyéb kreatívokkal.

Előre látta, sőt nagyban hozzájárult a celebritás növekvő jelentőségéhez is, amikor a címlapokra szupermodellek helyett filmsztárokat kezdett pakolni.


Hírességek, hatalom, az ipar globalizációja és a divat - mindez kezdett összeállni.


Anna Wintour megérezte a nők igényét az öltözködésben, és ezzel párhuzamosan azt is, ahogy a divat, mint iparág és üzlet változik. Előtte, a nyolcvanas években a divatipar gazdaságilag és kreativitásában is hanyatlóban volt. Az Arnault – Pinault érdekeltségébe tartozó nagyvállalatok kialakulásával és Anna befolyásával a kilencvenes évek mindent megváltoztatott. Erről bővebben írtunk itt.

A két vállalatóriás ambícióival és felemelkedésével új fogyasztói csoportok alakultak ki, és egyre nagyobb kiadásokat szántak a reklámokra is. Ennek lett legnagyobb alakítója és haszonélvezője Anna Wintour és a Condé Nast. A két luxuscsoport versengését is kihasználva egyre magasabbra emelték a reklámdíjakat, és a megjelenési lehetőségeket is folyamatosan bővítették.


Tíz év alatt a Vogue bevétele 87 milló dollárról 150 millió dollárra nőtt.


A Vogue pénzügyi és szakmai sikere Wintour hatalmát is növelte. A bob frizurás, sötét napszemüveges, vékony és hibátlan érzékkel öltözködő nő megjelenése a divatbemutatók első soraiban új jelentést kapott. Minden arckifejezését figyelték és értelmezni próbálták. 
 
Anna Wintour a Paris Fashion Weeken - 2016, Vogue

 
Személyére egyre jobban figyelt most már nemcsak a szakma, hanem a szélesebb nyilvánosság is. A bulvárlapok pletykarovataiba bekerült a válásáról szóló hír, majd afférja a texasi milliomos kommunikációs executive-val, Shelby Bryan-nal, akihez később hozzáment. Anna felülemelkedett a pletykákon. Ahogy a személye ihlette Meryl Streep alakította Miranda Priestly esetében a The Devil Wears Prada-ban, a kífelé sugárzott keménységét semmi sem ingathatta meg.
 
Miután szőrme ellenes mozgalmak tagjai támadásokat intéztek a személye ellen, testőröket fogadott. A stílusikon főszerkesztő a szőrmebundák nagy rajongója ebben is hajthatatlan volt. 
 
Egyre többet involválódott társadalmi kérdésekbe és politikai ügyekbe is. 
 

A ő ideje alatt vált a Vogue magazinból önálló branddé.


2003-ban hozta létre a Teen Vogue-t, hogy még jobban kiterjessze a brand erejét. Aztán jött a Men's Vogue és a Vogue Living.

Amikor 2008-ban a Men's Vogue pénzügyi eredményei radikálisan csökkentek, alkalmi kiadvánnyá minősítették le. A Vogue Living eltűnt. Egyedül a Teen Vogue élte túl.
 
Anna Wintourt az ilyen »kudarcok« nem törik meg. Szereti a kockázatot, keményen dolgozik, és ha valami nem úgy sikerül, ahogy vizionálta, hamar talpra áll, leporolja magát, tanul a helyzetből és megy tovább, - vallják róla közvetett és közvetlen munkatársai.

A pozíciójából eredő kiterjedt kapcsolati tőkéje egyre nagyobb hatalmat adott neki.

A feltörekvő, fiatal tervezőket is éles szemmel figyelte, és könnyen tudta segíteni a luxusbrandeket olyan tanácsokkal, hogy mikor kit vegyenek fel kreatívnak. Az ő bíztatására került John Galliano, Alexander McQueen és Marc Jacobs is a Bernard Arnault érdekeltségébe tartozó divatházakhoz.
 
Marc Jacobs, Alexander McQueen, Bernard Arnault és John Galliano 

Személyes és szakmai érdeke is volt, hogy minél több designer lépjen eredményesen a piacra, hiszen az több reklámeladást jelent a Condé Nast csoport számára. Létrehozta a Vogue Fashion Found-ot, hogy ösztöndíjakkal és üzleti tanácsokkal segítsék a kezdő tervezőket.
 

Tevékenységét a számok igazolták.


Az ikonikus September Issue 2007-ben érte el a csúcspontját. Az őszi lapszám 727 oldal reklámértékű tartalommal jelent meg. Az előkészületi munkákat The September Issue című dokumentumfilm mutatja be, ahol beleláthatunk a Vogue működésének és irányítójának szakmai világába.

Anna Wintour állítólag soha nem néz hátra, csak előre, nincsenek kétségei, mindig bízik saját magában.

2009-ben ugyanakkor a gazdasági válság a Condé Nast-ot is elérte. A cégek csökkentették a reklámkiadásaikat, így a 2007-es 727 oldal után 2009-ben a szeptemberi kiadás mindössze 429 oldal lett.

A Condé Nast egy magánvállalkozás, aminek nyilvánosan nem elérhetőek a számai. Hogy baj volt, látszott abból, hogy hat magazint bezártak, és állásokat megszüntettek.


A korona ékköve, a Vogue azonban megmaradt.

A 7th Avenue forgalmának visszaesésére Anna Wintour egy kampánnyal reagált: közkedvelt sztárok közreműködésével együtt hirdette, hogy a divatiparnak mindannyiunkra szüksége van. A Fashion's Night Out elképesztő siker lett, több ezer retailer csatlakozott. Majd évi rendszeres eseménnyé vált.
 
A másik emlékezetes tette, amikor a Costume Institute at the Metropolitan Museum of Art adománygyűjtésébe beleállt, és egy éjszaka alatt 9 millió dollárt gyűjtöttek a válság idején is.

Azóta is ő a MET Gála vezető szervezője, ami pompájában és média megjelenésében is az Oscar gálával vette fel a verseny, és bizonyos értelemben túl is nőtte azt.
Pár nap, és mindannyian újra csodálhatjuk a fashion pompát, amit ezúttal a virágos motívumra szőttek fel.
 
“Florals… For Spring? Groundbreaking!”
 

A jövő

 
Amikor a digitális váltás, a bloggerek és influencerek megjelenésével átalakulás kezdődött a fashion weekek soraiban, a Condé Nast-nak is újra kellett gondolnia a kereteit. A havi lap konkurenciájaként olyan interaktív weboldalak jöttek létre, ahol a designerek könnyedén bemutatkozhattak és azonnal árulni tudtak, így függetlenítve magukat a glossy megjelenésektől. Az influencerek, a közösségi média gyorsasága olyan ütemben rendezte át a sorokat, hogy Anna Wintour köré előző szeonban még ismeretlen, fiatal véleményvezéreket ültettek.
 
 

A Condé Nast bizalma Anna Wintour megérzéseiben ebben az időszakban sem ingott meg. Az új koncepciók, a Vogue Business, a Wogue World bevezetése, továbbá a korábbi koncepciók, mint akár a MET Gála megerősítése tartják Anna Wintour és a Vogue pozícióját, még ha a konkrét számokba – magáncég lévén – nem is látunk bele.

Anna Wintour idén lesz 75 éves, és a lendülete mit sem veszített erejéből. Unokái sem nagymamának, hanem Annának szólítják. A háta mögött meg ki tudja, hogy...

Bob frizurájával és sötét napszemüvegével úgy ül a kifutók első soraiban, ahogy azt tinédzserként elképzelhette.
 
___
Források itt, itt és itt.
 
___________
A divatipar nagyágyúi sorozat előző írásai:
Akik a divatvilágot irányítják – Az Arnault - Pinault háború
Aki az egész világ divatműködését átalakította - Amancio Ortega titkos élete
 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek