Annyi ember vagy, ahány nyelvet beszélsz – tartja a mondás. Magyarországi horvát nemzetiségűként mindig felhúzom a szemöldököm, amikor azt hallom a hazai divathéten: „nézzük, mit tudnak a külföldiek a kifutón!” Külföldiek? Hát azok meg kicsodák? Többkultúrájú közegben szocializálódott gyerekként, – ahol volt bilingvizmus, Dráva-menti horvát dialektus, népviselet, szokások – számomra mindig is mást adtak az ilyen események. Két-három éve, mióta a BCE Fashion Weekre járok, ha felcsendül egy-két szláv szó, akkor egyenesen azt érzem: na igen, otthon vagyok!
Divat, szláv temperamentum, az otthon érzete, hát kell ennél több?
Idén a BCEFW két fő napján szlovák, ukrán, lengyel és egy szerb márka őszi-téli kollekciójába is betekintést kaphattunk. Bemutatóik révén közelebb kerülhettünk ahhoz is, ahogy a divat mint művészet a mai társadalmi jelenségekre reflektál a közép-európai szlávok szemszögéből. Megtapasztaltuk, hogy a magyar és a szláv szemléletmód nem is áll olyan távol egymástól.
Az új generáció és a színek kapcsolata: a fehér a reményé, a piros az energiáé, a fekete pedig a hagyománytiszteleté
TONiA
A TONiA egy ukrán női ruhamárka, mely mögött Antonina Belinska áll, aki 20 éve jelmeztervezőként tevékenykedik a filmszakmában. Márkáját alig egy éve, 2023-ban hozta létre. Antonina a történelmi öltözékek specialistája, melyek fő ismertetőjegye a részleteiben gazdagon kidolgozott ruhaköltemény. A márka a BCEFW eseményén a New Generation szekcióban bemutatott, Entropy névre keresztelt kapszulakollekciójában is fellelhetőek a „jelmezesség” vonásai. A részletek annyira vonzzák a tekintetet, hogy legszívesebben a ruhák minden egyes négyzetcentiméterét végigszemléltük volna.
Az öltözékek színe egyszerű, fehér, mégis az egész catwalk show alatt a monumentalitás hatását érzékeltük egy kis gyermeki játékossággal vegyítve. Antonina Belinska Entropy darabjaiban szó szerint egy rendszer rendezetlensége elevenedett meg egy egészben.
"A kollekció megalkotása a gyermekkorom felelevenítése volt, mivel egész életemben arról álmodtam, hogy megalkotom a ruháimat" - vallja a tervező.
A kollekció a fehér anyaghasználattal együtt is a szexualitást sugározza. A mellrésznél kialakított virágok a gyermekrajzokra emlékeztető naiv művészetet idézik, ami által egyesül az öltözékekben a modern nő gyengédsége és szexualitása.
ELIZ
A szlovák ELIZ kollekciója a régi mesterségekhez nyúl vissza. Karin Elízová a 2024-25-ös őszi-téli öltözéksor megalkotásakor egy olyan fiatal gazdálkodóval működött együtt, aki egy nagyon ritka juhfajtát, Jacob juhokat nevel. A show látványa is ezt a vidéki életet idézte.
A kollekció vezérszínei a fekete és a fehér, némi bézzsel és föld színekkel. A kiváló minőségű, etikusan feldolgozott gyapjú textúrája fantasztikus látványt nyújtott; az utána következő piros ruhával érdekesen csengett össze, a népviseletek színvilágát idézve.
JANEVAT.
A JANEVAT. szlovák márka a textíliát sokoldalú médiumként érzékelhető ruhakreációkkal lépett a kifutóra. A modell kezében tartott takaró egyfajta installáció funkcióját szolgálta. A cél megszépíteni nemcsak az öltözék viselőjét, hanem a teret is. Jana Vaterková hitvallása szerint az így létrejövő használati tárgy műalkotássá válik.
Ezzel a márka a divat összművészetiségére is felhívja a figyelmet.
Személyes élményem, hogy egy öltözék látványa ugyanúgy katartikus élményt tud elérni a befogadóban, akár egy festmény vagy más műalkotás.
SZCZYGIEL
A SZCZYGIEL lengyel márka az újrahasznosítás elkötelezettje, így Ania Szczygieł minden tervezés előtt alapos kutató munkát végez. Most bemutatott kollekciójának ihletője a brit tengerpartok körüli utazás, a magas hegyek, a mély völgyek, a kiterjedt erdők, folyók és mocsarak, valamint a drámai partvidék. A természetben vágyott diverzitást megidézve az öltözéksor a sokszínűségre, a saját személyiség megnyilvánulására, az anarchiára és a hatalomra is utal.
A rétegezés nagymestere
már
tavaly is felhívta magára a figyelmet, az új kollekcióban is visszaköszön a változatosság, a játékos textúrák, a formák és a színek fúziója, a mentőmellény formavilága, a csónak szerkezeti elemei.
Az abszolút kedvenc a tűzpiros fényes és lógó, egy ujjnyi vastag szálakból álló felsőrészlet volt.
MIHANO MOMOSA
Míg az északi szlávokat a rituálisabb színhasználat jellemezte, addig a délről érkező, szerb MIHANO MOMOSA friss színkontrasztokkal és szecessziós hatású térbeli virágformákkal nyűgözött le minket.
Az ornamentális elemek sorában megjelent pár olyan streetwear hatású felsőruházat, amik markáns üzeneteikkel kiáltottak bele a világba: „Don’t look back”; „Follow my lead”...
Volt egy hosszabb „Messenger-üzenet” kinézetű szöveg, amit sajnos ott nem volt lehetőségünk elolvasni, és azóta is keressük.
Nagyon szerettük a Momosát, és a „virágfejkoronák” révén kicsit a magyar VIRÁG KERÉNYI márkára is asszociáltunk közben.
A részletekben rejlik az egész
SIDLETSKIY
Az ukrán SIDLETSKIY márkától a favoritom a csillogó burgundi vöröses kabát volt.
Ihor Sidletskiy őszi-téli kollekciója mindannyiunk belső terét testesíti meg. Egy olyan erőt és identitást, amely a ruhák viselésével még intenzívebbé válik. Minden egyes öltözék az egyediség kifejezését szolgálja, a hangsúlyos kontrasztok és részletek pedig a belső erőt szimbolizálják.
Fontos, hogy a SIDLETSKIY hitvallása alapján új kollekciója nemcsak egy divatkollekció, hanem a személyes lényeg kifejezése is a kifinomult stíluson és a részletekre való odafigyelésen keresztül.
GASANOVA
A GASANOVA szintén ukrán márka legújabb kollekciójának inspirációja egy olyan alapvető tradícióból fakad, mint a családi szokások, azon belül pedig a közös főzés.
A ruhadarabokat a tervező úgy képzelte el, hogy olyan alapvetőek legyenek, mint a szeretteink között lévő melegség. A színpaletta nemes árnyalatok kifinomult keveréke, mint például a mély bordó, a földes barna, a fényűző arany, mely az ünnepet, a luxust, ugyanakkor a kifinomultság érzetét is kelti.
A textúrák fontos szerepet játszanak a kollekció lényegének közvetítésében: a velúr, a bőr tapintható dimenziót adnak a ruháknak. A G logó, a fonat részletek, a kövek és a strasszok pedig egy csipetnyi csillogást és egyéniséget visznek minden egyes ruhadarabba.
SAGIO
A SAGIO márkát azért is említem meg itt, mert a márka ugyan budapesti székhelyű, a mögötte álló tervező, Alexander Sagio nagyon is multikulturális utat járt be idáig. (Tágan értelmezve ez egyébként is a szláv népcsoport egyik sajátossága.) Bakuban született Nyugat és Kelet között ingázott, Firenzével és Budapesttel esett szerelembe.
Az INTELLECTUAL FEMINITY kollekció fő inspirációja a magas színvonalú kézimunka, a laza, mégis részleteiben elmélyülő, egyedi szabás, valamint a meztelen női alak dominanciája.
Ritka jelenet, ahogy Alexander a show végén ugyanúgy végigvonul a kifutón, mint a modellek. Szerintem sokkal szerethetőbb egy kollekció és a márka, amikor megismerjük a mögötte lévő alkotót. Ha csak egy-két perc erejéig is, ahogy büszkén és magabiztosan végigvonul, lényegesen közelebb jön hozzánk, mint az, aki csak pár másodpercre lép ki, meghajlik, és huss, már el is tűnt.
Vallom, hogy a ruha nem jöhetne létre a mögötte lévő individuum, és az ő fejében megelevenedő koncepció nélkül. Ebből szeretnék többet látni, és javaslom Alexander szokását intézményesíteni. Az alkotót legalább olyan ámulattal fogjuk követni, mint az előtte felvonultatott kollekciót.
______
A szerző, Szolga Gordana újságíró, fordító- és tolmács szakos hallgató, az orosz és a horvát nyelv a szakterülete.
_____
Nyitóképen: SZCZYGIEL
Képek: HFDA/The Sparkle Content