Bezárás

Keresés

Bezárás

Mit üzennek a ruháikkal a fiatal alkotók? - CHOKASSY, FANNI LSZL‎‎‎, JUDIT BÁRÁNY‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‏‏‎, DAN!ELLE

Vanyovszki Mária

Szombat délelőtt 10 órakor a NEW GENERATION COLLECTIVE SHOW-val kezdődött el a BCEFW hétvégi programja. A CHOKASSY, FANNI LSZL‎‎‎, JUDIT BÁRÁNY‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‏‏‎ és DAN!ELLE darabjait bemutató show után azt éreztem, a lényeget láttuk:
"Mehetünk haza!"
A divatheteken a délutáni és esti programoknak van nagyobb presztízse, a délelőtti bemutatókra néha úgy kell összehalászni a szakmát, az ismerősöket, a rokonokat. Ez nemcsak Budapestre érvényes, hanem a nagy divatvárosok fashion weekjeire is. No ehhez képest most szombaton, a Szépművészeti Múzeum előtereiben fél 10-kor még akkora kígyózó sor várt a 10-es show-ra, mintha legalábbis Picasso, vagy Dali dedikált volna.
 
A nagyközönség zömében ugyanolyan fiatalokból állt, mint akikért már az általános beszámolómban is rajongtam a New Generation fejezet alatt: a felnőttkor küszöbén álló tizenévesekből.
 
Nagy jelentősége van annak, hogy a szervező HFDA így meg tudta szólítani a legfiatalabb generációt. A helyi designra való érzékenyítés nemcsak a körforgásos gondolkodást erősítheti, hanem az önismeret fontosságában, az önkifejezés szabadságában is sokat hozzátesz a legfiatalabb generációk fejlődéséhez.
 
Amikor az egyén jól érzi magát a bőrében, azzal tesz a legtöbbet egy jobb világért is.
 

MIT KOMMUNIKÁLTAK A RUHÁIKKAL A HAZAI FIATAL ALKOTÓK?


Chokassy

Csókási Dorottya a londoni Central Saint Martinson diplomázott, márkáját Budapesten alapította. Innovatív hozzáállását a befogadó, körforgásos tervezési gyakorlattal ötvözi. Miközben visszanyúl dédszülei örökségéhez, saját identitásának újrateremtésével biztat mindannyiunkat önmagunk újra alkotására, az ideális én felé való fejlődésre.
 
A bemutatott öltözékek az „Ecce Tenebrae” néven debütált diplomakollekciójának továbbfejlesztései.
 

Dorottya dédszülei régi vászontörülközőit és használt bőrdarabokat épített tovább az innovatív dizájn és a kézműves technikák megoldásain keresztül. A gyöngyök és a "tarsolylemez" ihlette tasakok újrahasznosított fekete agyagból készültek, és természetes mázzal égették ki őket Czakó Anna, magyar keramikusművésszel együttműködve.
 
A kollekció célja, hogy a biodiverzitás csökkenése és az élőhelyek pusztulása ellen lépjen fel az "objet trouves": ruhadarabok és háztartási tárgyak újrahasznosítása révén. Lényege, hogy időtálló, tartós ruhatárat hozzon létre, amely az örökséget és az egyediséget ünnepli az integráció és a környezettudatosság révén.
 
 

FANNI LSZL‎‎‎

László Fanni a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen diplomázott, jelenleg ugyanitt MA hallgató. Tervei a divatipar kortárs kihívásaira reflektálnak a vírusként terjedő terndektől a változó statement darabokon át a klasszikus ruhakészítés AI hatásaiig. Alkotásait egy erős és sajátos személyiség, a különc szépség ihlette, egy olyan teremtmény, akivel a generatív mesterséges intelligencia nem igazán tud mit kezdeni.
 

A kék fehér látványában megalkotott kollekció ihletője az 1945 utáni magyar művészet, kiemelten Korniss Dezső munkássága, és azon belül a Tücsöklakodalom. A kollekció koncepciója a trash-kultúra és az Y2K-korszak esztétikai elemeinek keveredése és újraértelmezése volt az absztrakciók mentén.
 
Az öltözéksor vállalása, hogy szezontól független, ami egy jó üzenet személyes gardróbjaink kialakításához. A különböző anyagtársítások (áttetsző felső vastag téli dzsekivel) és változatos sziluettek (testhezálló és oversize) nemcsak a kifutón, az életben is jól működnek.
 

László Fanni a budapesti Terike fiatal tervezők kollektívájának is tagja.
 

Judit Bárány

A magyar designer szcénában annyira nehéz piac a férfiruha tervezés, hogy már a végsőkig kitartó Zsigmond Dóra is mindkét nem számára tervezi a ruháit.

Így különösen értékelendő Bárány Judit vállalása. A MOME Fashion Show-ján már látott öltözéksorhoz ráadásul a lassú előállítást igénylő kötést és egyéb kézi textiltechnológiákat alkalmazta. Kiemelt üzenete a munkafolyamatnak az időhöz való viszonyulásunk. Judit hitvallása, hogy korunk társadalmi változásaiban még nagyobb jelentősége van azoknak a folyamatoknak, amelyek lehetővé teszik a meditatív lelassulást. A ruhák értékét is emeli a belefektetett idő.
 
 
Részletek a tervező gondolataiból:
„A mulandóság és az emberi emlékezet határait kerestem. Meddig emlékezhetünk, mi segít az emlékezésben? Felismerjük-e az ösztöneinket, tisztában vagyunk-e azzal, hogy honnan jönnek az ösztöneink? És harcolnunk kell-e a mulandóság ellen? … Olyan technológiákat választottam, amelyek kapcsolódhatnak az ősi időkhöz. Ezek közé tartozik a kötés, a szövés és a nemezelés. A kísérletezés során ezeket kombináltam... A folyamat lényege a készítés módjáról szól, a kézi és a digitális technológiák közötti játékról… "
 


DAN!ELLE


A sort  a DAN!ELLE, egyik személyes kedvencem zárta. A 2021-ben alapított, magyarországi székhelyű kortárs divatmárkát az élénk színek, a hibrid formák és a sokkoló megjelenések jellemezték. Ötvöződik benne a lázadó fiatalság önkéntelen visszatérése szülei divatjához, a neon éra lecsurgatva egy nagy adag kortárs mássággal.

A most bemutatott SPACE GEISHA AW24/25 öltözéksor ehhez képest egy kicsit más lett. A fekete, fehér és piros dominanciájában megalkotott kollekció fő ihletője a japán kultúra, ahol a dizájnok szembeállítják a hagyományt a modern társadalommal.
A megjelenésekben a japán folklór részletei keverednek az ázsiai utcai viselet jellemzőivel.
 
 
A kollekció leírása szerint az öltözékek kialakításában egy erős női femme fatale energia keveredik egy androgün hangulattal. A kollekció célja a nemek közti egyenlőség hangsúlyozása.

„A SPACE GEISHA támogatja a nemek közötti elhajlást, és képessé teszi az embereket arra, hogy magabiztosnak, energikusnak és önazonosnak érezzék magukat.”

A tervező elmondása szerint ezeket a ruhákat mindenki szabadon viselheti, nem csak nőknek szólnak.
 
Nálam erősen beindított egy Jeanne d'Arc-os feelinget.
 
Szeretem azokat az öltözékeket, ahol az amazon erő annyira erős, hogy a maszkulinitást is bátran beépíti. Daniella öltözékei ilyenek.
 
 
Emlékeztet továbbá a két évvel ezelőtti ukrán tervezői kollekciókra is, ahol a harcos jelenlét filozofikus magaslattal társult.
A harcban nem a nemek közötti átjárásnak, hanem a megszűnésnek lesz tere.
A katona a gyilkolás révén eggyé válik azzal, ami ellen küzd. Nemcsak az áldozatát öli meg, hanem önmagát is olyan értelembem, hogy megszűnik a jó és a rossz, a fekete és fehér különbsége. Nem lesz más, csak a semleges egy.

Kíváncsi vagyok, hogy ez után az öltözéksor után mivel lep majd még minket meg a márka tervezője, Sovány Daniella.
_____
Képek: HFDA / The Sparkle Content
 
Általános beszámolónk a divathétről elérhető itt:
Rongyrázás és lelki kapcsolódás - Divathét beszámoló az áhítat tükrében
 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek