2025. december 22.
Szabó Marianna
2025. december 2-án, helyi idő szerint este 8 órakor bomba robbant a New York-i Bowery metrómegállóban... a Chanel-bomba, mely a ház kreatív igazgatója, Matthieu Blazy lelkén szárad.
A robbanást megelőző percekben hírességekkel (többek között Emily Ratajkowski, Jon Bon Jovi, A$AP Rocky, Kristen Stewart és Tilda Swinton személyében) telt meg a metrómegálló régi fapadokkal és fizetős telefonokkal újrainstallált peronja.
A Chanel-ház „bombabiztos” kollekciója ezután érkezett a Bowery Stationre – egy metrószerelvényen.
Megközelítőleg 80 modell szállt ki-be, vagy éppen sétált a peronon, színek, minták, anyagok és stílusok nagyon hosszú sorát felvonultatva.
A korábbi bemutatók jellemzően homogén karakterével szakítva, mégis a Chanel-kódot megtartva, de újraértelmezve tetten érhető volt a 20-as évek vintage glam lookja; a 60-as évek elegáns világa; a 80-as évek telt, strukturált részletei „à la New York”; a szintén 80-as évekre jellemző fekete–piros párosítások, amelyeket azóta sem láttunk kifutón – de még az utcán sem; valamint a 90-es évek eklektikája, ahol a laza keveredik az elegánssal.
Emellett sok állatminta, elegáns kosztüm és feliratos kabát jelent meg – vagyis megaurbanizmus és városi dzsungelhangulat uralta a teret.
A bemutatóról készült videót először végignézve, az első benyomásokra hagyatkozva igyekeztem címszavakban rögzíteni az „intravenás dopamininjekcióként” ható látványt. Arra jutottam, nem érdemes arra koncentrálni, melyik stílus elemei voltak a legmeghatározóbbak. Minden egyes stílusblokk egyenrangú szinten volt jelen.
A show alapgondolata ugyanis nem a szokásos, előíró jellegű volt – amely során megismerhetjük egy tervező elképzelését az elkövetkező idők trendjeiről –, hanem leíró jellegű („nem volt új a nap alatt”): egy metropolisz bármely random metrómegállójának stíluskavalkádját tükrözte a Chanel szemüvegén keresztül.
Éppen ezért gondolom azt, hogy ugyanez a stílus- és színözön a kifutón szétesett volna, hiszen ott nehezen lett volna értelmezhető ez a mind egyetemes, mind helyi divattörténeti korszakok szerint is sokféle öltözet.
A hatást tovább fokozta a modellek térbeli mozgatása: gyorsan váltották egymást az izgalmasan berendezett, eredeti helyszínen, ahol még az oszlopoknak is jutott szerep. Ahogy megjelentek közöttük, majd eltűntek mögöttük pillanatokra, és ahogy szinte követhetetlenné tették vonulási útjukat a néző számára, a hatást a katarzisig fokozták. A dinamizmus tökéletes kontrasztja volt a modellek szokásos pókerarca.
Mivel ennyire sok minden történt abban a pár percben, az átláthatóság kedvéért összefoglalnám, a Chanel-ház mely stílusokat emelte ki az elkövetkező ősz trendjeinek meghatározó elemeként.
Kronológiai szempontból az első nagy stíluscsoport a 20-as évek volt, jellemzően sok vágott rojttal, könnyed anyagokból készült, derékban egyenes, a nőies domborulatokat és hajlatokat elfedő szabásokkal:

A korszakok mentén haladva a következő „megálló” a 60-as évek volt.
A Chanel-örökség itt volt a leginkább tetten érhető, tipikusan tweed szoknyakosztümökben és háromszög formájú, hegyes orrú cipőkben. Ezek azonban újraértelmezést kaptak azáltal, hogy csipke- vagy láncruha-formában jelentek meg, miközben néhány darabnál megmaradt a klasszikus tweed – ez volt a leginkább hagyományőrző vonal.
Jackie Kennedy annak ellenére is Chanel-rajongó volt, hogy First Ladyként elvárták volna tőle az amerikai tervezők viseletét – nem tartom kizártnak, hogy ennek köszönhetjük ezt a lookot.
Ez a korszak a hajviseletek és kiegészítők szintjén is erőteljesen megjelent a show során: drámaian feltupírozott „beehive” (méhkas) frizurák, valamint a „cat-eye” napszemüvegek felfelé ívelő keretei néha mintha módosítás nélkül lettek volna átemelve abból a korból erre a rögtönzött kifutóra.

A 80-as évek több markáns, rég nem látott eleme is szerepet kapott a jövő év trendjeinek víziójában:
A piros–fekete színpárosítás:

A vállban megerősített blézerrel és répanadrággal kombinált nadrágkosztüm:

A bőr trenchcoat vagy motoros dzseki:

A következő csoportba a 90-es évek urbánus, nagyon laza, illetve eklektikus (laza–elegáns) stílusa sorolható. Meglepő volt, mennyire kiemelkedő szerepet kapott a felül cipzáras, teljesen hétköznapi pulóver:

A kronológiától független csoportba sorolnám a nagyon erőteljes és harsány állatmintákat, amelyeket a korra jellemző, majd nemrég az utcai divatban újraéledő ejtett derékszabás tett izgalmassá.

A sokszínűség határait teljesen szétfeszítő, az eddigi kategóriákba nem sorolható, számomra legmeglepőbb öltözetek a kockás, puritán darabok voltak:




