Ha azt mondom Nike, Adidas vagy Puma, jó eséllyel elköteleződünk valamelyik mellett. Így vannak ezzel a high fashion márkák is. Az első ilyen együttműködést a 2004-es Gucci Puma kollaborációtól datáljuk, azóta ugyanakkor szinte mindennaposakká váltak: Nike x Off-White, Jacquemus x Nike, Adidas x Yohji Yamamoto, Puma x Rihanna, Converse x Comme des Garçons, Reebok x Vetements és még sorolhatnánk. A hosszú ideje fennálló elköteleződések listáját ugyanakkor az adidas by Stella McCartney vezeti.
Közel 20 évvel ezelőtt, 2005-ben dobta piacra első közös kollekcióját a Stella McCartney és az Adidas. A kétezres évek elején a sportruházat virágkorát élte. Egyre nagyobb szerepet kezdett kapni az emberek életében a mindennapos sport, és a teljesítmény sportokban is egyre nagyobb igény volt a design-os öltözékekre.
Stella McCartney, a legendás The Beatles tag, Paul McCartney és Linda McCartney, vegán konyhaművész lánya divattervezői munkáját a Chloénál kezdte. Saját márkáját 2001-ben alapította azzal a céllal, hogy egyéni divatfilozófiáját, az akkor még kevesebbek által hangsúlyozott fenntarthatóságot és az etikus gyártást előtérbe helyezze.
Mindezek mellett a női értékek és az ehhez kapcsolódó funkcionalitás mind a mai napig fontos szerepet játszanak a tervező munkájában. Így került kapcsolatba a sportruházattal is.
Egy jól összerakott ruhatárban tulajdonképpen csak akkor van szükség új darab vásárlására, amikor az előző tönkremegy. Ez egy minőségi darabokból álló gardróbban kb. csak a fehérneműkkel és a sportruházattal fordul elő. Ha új sportba kezdünk, ahhoz is igényünk van megfelelő darabokra. Így nem meglepő, hogy a fenntarthatóságért kiálló Stella McCartney ennyire elköteleződött a sportruházat mellett.
Stella így vall a kezdetekről:
„Meg akartam változtatni azt, amit láttam. A női sportruházat, különösen a sportteljesítményekhez igazítva egy kifejezetten rosszul kezelt téma volt. A színek nagyon egyszerűek voltak, és alig volt variáció a dizájnban. Megláttam benne a lehetőséget a változtatásra. Valami olyat akartam létrehozni a nőknek, amiben úgy edzhetnek, hogy közben érezzék jól magukat a megjelenésükben. Technikai oldalról is nagyon izgalmasnak találom, hogy az élvonalbeli sportteljesítmény-technológiával dolgozhatok, és ezt minden nő számára elérhetővé tehetem.”
A szakmaspecifikus és kifejezetten sporttal kapcsolatos öltözékek tervezése extra előtanulmányokat igényel. Ez mindig izgalmas kutatómunka: elmélyülni a sporttevékenységben, új anyagokat implementálni a tervezésbe, eltérő látásmódot alkalmazni a szabászatban. Így volt ezzel Stella McCartney is, akinek a divatfilozófiájába ugyanakkor tökéletesen illeszkedett a sportruházatot jellemző innovatív és funkcionális alkotás.
Az ihletésről így vallott a tervező:
“Leginkább valódi nők inspirálnak; természetes szexi, modern nők, akiknek próbálok belelátni a fejükbe, és kitalálni az igényeiket. Ezek az igények nyilvánvalóan nagyon eltérőek, amikor a sporttevékenységről van szó. Megpróbálom a szokásos inspirációkat is használni, amiket nézek... filmek, zene, mindennapi élet...”
A tervező környezettudatos filozófiáját az adidas by Stella McCartney termékcsaládokba is beépítik.
Rengeteg fenntartható anyagot használnak, például organikus pamutot és újrahasznosított fonalat, valamint olyan újításokat, mint az Adidas DryDye technológia, amely egyáltalán nem használ vizet a ruhák festéséhez. 2014 óta törekednek a Low Waste termékek előállítására, amelyek 100%-ban hulladékmentesen készülnek: az anyag 95%-át a szabás során használják fel, a maradék 5%-ot pedig újrahasznosítjuk vagy más célra félreteszik.
Az adidas by Stella McCartney aktuális darabjai ipari és fogyasztói hulladékból, például műanyag palackokból készülnek - így a bolygóra gyakorolt legkisebb hatás mellett a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtják.
_____