2024. július 28.
Vanyovszki Mária
Párizs kis hibákkal és nagy nevekkel eszméletlen show-val nyitotta meg az idei Olimpiát. Az egész francia fővárost bemutató, látványos program száz év után újra beírja magát nemcsak a sport, de a divat történelmébe is. Az esemény marketing nyertese kétségtelenül az LVMH csoport. Nemcsak az Olimpia celeb előestjét szervezték meg, a sportesemény minden flancos eszközét is ők szállították.
Az előző cikkünkben bemutatott kiegészítők után egyértelmű volt, hogy a látvány performanszok öltöztetője sem lehet más.
És valóban: a luxus konszern első ékköve, a Dior készítette a szár fellépő Céline Dion és Lady Gaga öltözékét is.
Céline Dion közel négy éves kihagyás után tért vissza a színpadra, nem is akárhogy. Egyből az Olimpia nyitóünnepségének záró performanszaként, az Eiffel torony magasából (125 méterről) énekelte el Edith Piaf Hymne à l'Amour című klasszikusát.
A kanadai énekesnő egy ritka betegség (angolul SPS, azaz Stiff-person Syndrome, tükörfordításban merevember-szindróma) miatt maradt eddig távol a színpadtól. Fellépését így a szokásosnál is jobban várták a rajongók milliói.
Az énekesnőt ráadásul nemcsak előadóművészként, de divatikonként is jegyzi a szakma. A betegségét megelőző években majdnem többet szerepelt a Vogue lapjain, mint a Kardashian család; nem mellesleg sokkal igényesebbb és emlékezetesebb fashion momentumokat alkotva a divattörténet-írók számára.
Szóval minden adott volt ahhoz, hogy hatalmas várakozás előzze meg, mit is fog a nagy napon viselni. És hát mi mást, mint egy hófehér - ahogy az a “nagy napokon” szokás - és egyébként Dior ruhát.
Céline Diont a zongoránál Scott Price zeneszerző és karmester kísérte, aki egy fekete szmokingot viselt, ami szintén Dior, Kim Jones-tól.
A Szajna közepére szervezett lépcső performansz a francia revük és kabarék világát idézte. Az Ile Saint Louis csúcsára koreografált előadásra a francia táncos, énekesnő és színésznő, Zizi Jeanmaire Mon Truc en Plumes című dalát választották. A kultikus francia sláger 1961-ből Roland Petit szerzeménye. A francia koreográfus számára annak idején Christian Dior rendszeresen tervezett balettruhákat, ezt a kapcsolatot hivatott megidézni a tollas öltözék.
A történet érdekessége azonban, hogy Anthony Vaccarello, a Saint Laurent kreatív igazgatója is hozzátette a maga kommentjét.
“Such a shame… there is no dignity anymore”
A fenti szöveggel és egy 1963-omból származó, Zizi Jeanmaire számára készített öltözéktervvel hívta fel a közösségi média figyelmét arra, hogy Zizi Yves Saint Laurent múzsája volt. Az ikonikus tollas öltözékeket is ő tervezte a művésznő számára, amit most a Dior formált újra.
És ezzel meg is van az év divatbotránya!!
Így legalább az "Annal Wintour" elírásról is terelődik picit a figyelem. A francia tévé ugyanis előző este a fancy LVMH elő partról készült közvetítésében elírta az amerikai Vogue főszerkesztő, Anna Wintour nevét.
Visszatérve Lady Gagára, a Maria Grazia Chiuri által tervezett megjelenés egy fekete szatén melltartóból, a Cadolle ház által készített alsóból, valamint egy kivágott kabátból és egy fekete, ill rózsaszínű, terjedelmes tollas szoknyából állt.
Az öltözéket fekete operakesztyű és Stephen Jones tollas fejdísze egészítette ki.
Az amerikai sztár fellépésének részeként a jelmez egyes elemeit levette, hogy a végső, lecsupaszított megjelenése, a tollas, melltartós ruhadarab “cul de Paris” Párizs éjszakai életének metaforája is legyen.
A művészt kísérő táncosok öltözékét szintén a Dior szállította. Ihlető az 1954-es Sabrina című filmben szereplő Audrey Hepburn szett, amihez a híres Lido de Paris kabarészínház által készített pomponokkal játszottak.
Aya Nakamura francia lemezlovas és Axelle Saint-Cirel operaénekesnő öltözékeit szintén a francia divatház nyújtotta.
Az LVMH csoport biztosra ment, hogy a francia couture ház pont annyira erős téma legyen az Olimpián, mint egy fashion weeken vagy filmfesztiválon.
Képek