Fél évet éltem Kínában; sokat tanultam, változtam ez idő alatt, de érdekes módon, amikor hazajöttem, kollégáim mindössze annyit jegyeztek meg, hogy nagyon más lett az öltözködési stílusom. A személyiségnek és a belsőben lezajló változásoknak rendkívül erős tükröződése tud ám lenni a ruha, mely egész kultúrákra és nemzetekre is kivetíthető.
Kína hatalmas ország rendkívül sokszínű népességgel és évezredes kultúrával. Hatása a nyugati civilizációra, tudományra, művészetekre vitathatatlan.
A kínai nők öltözködése igazán változatos; a legnagyobb divatházak legújabb kollekcióitól a helyi márkák aprólékos gonddal, kézzel varrt darabjain át egy-egy szubkultúra tipikus ruháiig szinte mindent megtalálhatunk.
Elsőként a
Szaju design mutatta be színes, fiatalos, vidám világát. Élénk citromsárga, kellemes pink és nude kombinálva a tiszta fehérrel, halványkékkel, csipkével és a diszkóvilágokra emlékeztető ezüstös csillogással. Akár ha Kínában lennénk egy fiatalos partin.
A darabonként finoman kombinált színeket ugyanakkor az egyedi formák és szabásvonalaik tették igazán jellegzetessé.
Xiao Yun Lin, Magyarországon élő, kínai származású tervező lány márkája egészen új. Munkáiban mindkét öltözködési kultúrát figyelembe véve igyekszik egy különleges, innovatív világot teremteni. Színes ruháin keresztül a fiatal lányokat megcélozva szeretné közvetíteni frissítően üde és kreatív gondolkodásmódját. A szombaton bemutatott, 2016-os tavaszi-nyári kollekciót a 60-as évek formái inspirálták. Központi témája a fiatalság, a vidámság, amit egyedi szín- és anyagkavalkád hangsúlyoz. Kollekciójában a merész, színes anyagok mellett a természetes anyagok is szerepet kaptak. Az egyedi tervezésű, kézi díszítések a kínai luxus, az extravagancia vonalát erősítik.
_________________
A másik bemutatkozó fiatal tervező,
Youjia Jin szintén Kínában született, jelenleg Londonban él és dolgozik. Tanulmányait Londonban, az egyik legrangosabb művészeti iskolában, a Central Saint Martins-ban folytatta, mesterdiplomáját pedig a másik legnevesebb képzőintézményben, a Londoni Divat Főiskolán (London College of Fashion) szerezte meg 2014-ben női divattervezésből.
Korábbi, szépművészeti tanulmányainak köszönhetően dizájnjai egészen eredetiek és egyedülállóak, de tükrözik a visszanyúlást a kínai értékekhez is.
A most bemutatott kollekció darabjai színvilágukban teljesen ellentétei voltak az előzőleg látott
Szaju design-nak. A tervező a szürke különböző árnyalatait kombinálta egymással, néhol fehérrel vagy éppen feketével. A felületes szemlélő számára komornak, esetleg egyhangúnak tűnő kollekcióban magas minőségű anyagokat munkált meg, ahol a szövet és a selyem egészen különleges formákban és szabásvonalakban találkozott egymással.
Mindannyian le voltunk nyűgözve a klasszikus kosztümszerű öltözékek ilyen irányú megújításától, ahogy a blézer-nadrág szettnek tűnő outfitről kiderül, hogy overall; ahogyan a dupla gombos kabátka tulajdonképpen egyben egy uszályos estélyi ruha; és hogy a pulóver egyben egy képzőművészeti alkotás... A különböző textúrák és formák néha olyan hihetetlen módon kapcsolódtak egymáshoz, ami az Escher „Vízesés ház” és „Fölfelé, lefelé” litográfiáit jutatta eszembe; olyan lehetetlen formák és terek ábrázolását, ahol nem tudod, hol kezdődik az egyik vagy végződik a másik.
_________________
Ezek után nagyon kíváncsian vártuk
Zoób Kati bemutatóját.
A
Katti Zoób kollekción érezhető volt, hogy nemcsak igyekszik, de meg is tud mutatni sok mindent abból, ahogyan ő látja Kínát, Kína hatását a divatra, vagy éppen a nyugati divat hatását Kínára. Tökéletesen megkomponált teljes öltözékeket láthattunk a sáltól a cipőig, az övektől a zokniig.
Szinte kivétel nélkül minden összeállítást a nadrág - ruha kombináció jellemzett, ami egy igazán érdekes tradíció, és nem mellesleg bizonyos magyar vidékek régi tájöltözeteiben is fellelhető. Nekem például nemcsak a nagymamám, de néha még az édesanyám is öltözködik így.
Ami az anyagokat illeti, nem kizárólag selymet használtak. Ahogyan Zoób Kati a
Fideliónak előzetesen adott interjúban is kiemelte, a selyemút allegorikus fogalom kelet és nyugat kapcsolatára nézve. Ezen az úton rengeteg különlegesség jutott el Európába a papírtól kezdve a teáig.
A
Katti Zoób ez alkalommal a következő téli kollekcióját mutatta be, mely a keleti kézműves kultúrára reflektál. A tervezőnő elmondása szerint alapvetően a mindennapokra készült ez a kollekció, de mindent nagyon színpadias és keleties öltözékkombinációkkal vonultattak fel, továbbá keleti motívumokat használtak kötéstechnológiában és díszítőelemekben.
Több kedvencünk is volt; a törtfehér, alkalmi ruha a hozzá illő kabátkával; a tűzpiros összeállítás; a zsebes, színjátszó, kék-fekete, nagy szoknyás ruha; az arany csillogású kisestélyi a fekete kabátkával és a hosszú, fekete uszályos, zsebes nagyestélyi.
_________________
A helyszín választás jól reflektált a kultúrák közötti kommunikációra.
A
Magyar Nemzeti Múzeum amúgy nem egy tipikus, divatbemutatóra alkalmas helyszín, de a szervezők olyan szinten tudtak élni a terek adottságaival, ami az ebből adódó koreográfia révén nemcsak lehetőséget adott az öltözékek minden szögből való megszemlélésére, de egy extra, színpadias hatást is hozzátett a bemutatóhoz.
A zeneválasztás sem a napjainkban megszokott harsány, ultra modern, tipikus divatbemutatós hangzást képviselte; eredeti, kínai, könnyű vagy éppen népies zenék kísérték a modellek vonulását.
A modellek frizurája finoman utalt az ázsiai hajviseletekre; a sminkek ehhez illő eleganciával, a ruhákról a figyelmet nem elvonva, de kellően emelték a fiatal modell lányok vonásait.
Nagyon jól éreztük magunkat. Egyedül a kollekciók közötti hosszú szünetekkel nem tudtunk mit kezdeni az elején, de aztán úgy alakult, hogy ez éppen megfelelő időt biztosított a beszélgetésre, ismerkedésre, emberi kapcsolataink elmélyítésére.
Gratulálunk a szervezőknek!
_________________
Show rendező: Szabó Pálma, show koordinátor: Juronics Petra, haj: Wella Team, smink: Schlovichkó Kata team, zene: DJ KITTO.
További képeink: