A világ kivételes alkotásait arról lehet azonnal felismerni, hogy lélektől lélekig szólnak. Amikor a BCEFW zárónapján a RAD DUET tervezőpárosának modelljei bevonultak az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár terébe, a látvány váratlan bűvölete így hatott a közönségre.
Azt is mondhatnánk: a két fiatalember alkotásai úgy ragyogtak, mint Marie Curie világraszóló felfedezései.
A hasonlat nem véletlen. Maciej Józwicki és Juliusz Rusin az elképesztő tudományos munkát ránk hagyó, születési nevén Maria Salomea Skłodowska előtt tisztelgett, amikor a 2017-ben alapított divatmárkájának nevet adott. Marie Curie a tudományos világ rendkívüli alakja, két különböző tudományágban is Nobel-díjat kapott, amivel mind a mai napig egyedülálló. Viszontagságos életútja elbűvölő példája a lengyel nők kitartásának és elkötelezettségének.
Minden munkájával előttük tiszteleg Maciej és Juliusz.
A lengyelországi Poznanban székelő márka számára a lengyel nemzeti identitás viszontagságos történelme kimeríthetetlen forrás. Elsődleges inspirációik a lengyel kultúra, társadalmi változások és sztereotípiák.
A RAD DUET erősen hisz a minőségben és a kézművességben, időtálló darabjaik létrehozásával folyamatosan elmossák a határokat a múlt és a jövő között.
A tervezési munka során gyakorlatias megközelítéssel dolgoznak, aminek köszönhetően egyedi megoldásokat ötvöznek régi kézműves technikák felelevenítésével. Az anyagokat is rendszeresen maguk készítik vagy módosítják; szeretnek szokatlan matériákat használni, gyakran hasznosítanak újra régi szöveteket is.
Az alapítás utáni kezdeti sikerekre az igazi áttörést a 2019-ben bemutatott
"Wiesia" kollekció hozta el. A Włocławek fajansz által inspirált, kézzel festett virágokkal díszített öltözékek egyik darabját egy elismert lengyel influencer, Jessica Mercedes viselte a Párizsi Fashion Week-en. Az eseményről készült fotók bejárták a világot, többek között a VOGUE US Instagram-fiókján is megjelentek.
A "Wiesia" ezután minden fontos lengyelországi divat- és formatervezési díjat elnyert, és a médiában többször is a lengyel divattörténet egyik legfontosabb kollekciójának nevezték, a tervezőket pedig a lengyel couture úttörőiként jellemezték.
A 2020-as globális világjárvány nehézségei közepette a RAD DUET úgy döntött, hogy a "Wiesia" kollekció "Kuyavian Home" elnevezésű ready-to-wear értelmezésének bemutatására összpontosít. A kollekció kampányának főszereplője Maciej nagymamája volt, a 83 éves Wiesława, akiről az előző kollekciót elnevezték. A képeket imádta a közösségi média.
Az "Irena" a tervezők számára fontos nőkről elnevezett trilógia második része.
A kollekció elkészítése a mérete és a magas couture igényei miatt csaknem 3 évig tartott.
A bemutatkozás azonnali sikert aratott, a kampányt a lengyel divatszakma széles körben az év egyik legjobbjaként méltatta.
Irena görög eredetű női név, jelentése: aki békét hoz.
Az IRENA megalkotásakor a Lengyel Népköztársaság időszakára fókuszáltak, különös tekintettel a 70-es évek "jóléti" éveire. A folklorisztikus "Wiesia" után a városba helyezték át az életképet, hogy varázsszemükkel értelmezzék át a történelem egy másik, esztétikailag ellentmondásos szakaszát. Miközben górcső alá veszik a történelmi korszak hullámvölgyeit, összehasonlítják azt a mai instabil politikai és gazdasági helyzettel.
Koncepcionálisan a kollekció három részre oszlik: az elsőt társadalmi kérdések inspirálták (a Szolidaritás mozgalom munkásforradalma, aktivizmus és propaganda), a második rész a "hétköznapi", otthoni, mindennapi életről szól, az "illuzórikus rész" pedig kristályok köré épülő, rendkívül elbűvölő sziluetteket tartalmaz.
A kollekcióhoz különös inspirációt jelentettek az Andrzej Wajda által rendezett filmek, mint például a "A márványember", a "A vasember" és a "Légyfogó". A fenomenális Krystyna Janda által alakított Agnieszka ikonikus figuráját hímzett farmer sziluett formájában, kék inggel a szabadság, a fiatalság és a legyőzhetetlen hit szimbólumaként értelmezték újra.
A szociális témák szekcióban, amelynek sziluettjei újrahasznosított anyagokból készültek, modern módon utalnak a hajógyári és acélgyári munkások ruházatára, amelyben megidézik a lengyel Maciej Birkut alakját is.
Az IRENA öltözéksor vezérmotívuma ugyanakkor az inowrocławi "Irena" üveggyárból származó kristályüveg. Ez a többinél nehezebb és tökéletesen átlátszó üveg a gyönyörű csiszolásoknak köszönhetően rendkívüli fénytörő képességgel rendelkezik. A kollekcióban a kristály egyedi mintázás és öntvény formájában jelenik meg, amit a tervezők maguk terveznek és öntenek. A kollekciót uraló bézs színű ruhát több ezer kézzel varrott kristályöntvény borítja, ami két év munkája. A sziluetteket kézzel öntött szemüvegek, táskák, csatok, övek, gombok és egyéb részletek egészítik ki.
A "hétköznapi életet" bemutató részben találunk újrahasznosított kanapé-ágytakarókból készült sziluetteket, egy paplanba ágyazott kapucnis pufferdzsekit, vagy egy selyem nappali ruhát flitteres kapucnival, egy origami ihlette ruhát régi vászonból és egy kézzel horgolt kezeslábast.
Készítettek továbbá egy fonott hátú kezeslábast és egy kabátot is mindkettőt az intarziás famunka ihlette. A domináns színek a kor nehezen kapható áruira utalnak: citrom, narancs és banán.
A társadalmi kérdésekkel foglalkozó részlegben a "kolorádói burgonyabogár" sziluettjei különleges szerepet játszanak. Az 1950-es években ezt a rovart politikai manipulációra használták, a burgonyabogárjárványt a szocializmus ellenségei által Lengyelországba hurcolt élelmiszerhiány fő okaként kezelték. Ebben a részben a rovar akkori bűnbakszerepét állítják párhuzamba az LMBTQ+ emberek mai napig gyakran tapasztalható társadalmi bánásmódjával.
A bogár életciklusát a tojástól az imágóig geometrikus nyomatok formájában ábrázolják a 70-es évek stílusában. Így jött létre négy gondtalan sziluett: egy hosszú, sifonból készült, rakott ruha, amelyet a rovar anatómiai felépítése ihletett, mint a klán/anya uralkodója, valamint a bébik, amelyek között sportos overallok, melegítők, bomberdzsekik és szoknyák is szerepelnek.
Ezt a korszakot nem lehet megjeleníteni a sötét oldala nélkül. A kollekció gonosztevője a "Diktátor" sziluettje:
Az éles hajtókával szabott kabáthoz ceruzaszoknyát készítettek bársonyból, amelynek mintázatát gúnyosan Wojciech Jaruzelski tábornok tucatnyi kitüntetéséből származó, kavargó szalagokból készítették.
A kampányfotókon a diktátor hadiállapotot hirdet (történelmi esemény 1981. december 13-án Lengyelországban, amit akkoriban "békeakciónak" neveztek), vagy talán a nők jogairól beszél?
A kollekció epilógusa a „Választási kabát", amit újrahasznosított farmerből készítettek, több száz hímzett zsebbel, hurokkal és repedésekkel. Ezekbe szavazókártyákat helyeztek, ezzel hívva fel a figyelmet a szólás- és választási szabadságra.
Az egész kollekció tisztelgés a tervezők felmenői előtt, akik személyükkel és munkájukkal hozzájárultak a fejlődéshez.
„A kollekciót két IRENA-nak ajánljuk - Juliusz nagymamájának, aki vegyész volt, és Maciej dédnagymamájának, aki varrónő volt. És minden erős nőnek, aki a Lengyel Népköztársaság idején élt, és akik megváltoztatták a családok történelmét.” - vallja a két tervező.
Az egész kollekció a remény, a szabadság és a jobb jövőért való küzdelem öltözékekbe fogalmazott üzenete.
A magyarországi bemutatkozásról így nyilatkoztak a tervezők:
„Budapest egy nagyon szép és érdekes város, az egész BCEFW-n dolgozó csapat rendkívül profi, kedves és segítőkész, és mi nagyon jól éreztük magunkat abban a pár napban Magyarországon. Nagyon elégedettek vagyunk a bemutatóval, minden nagyon jól ment, felülmúlta a várakozásainkat.
Már az elejétől fogva biztosak voltunk benne, hogy a gyönyörű ELTE könyvtárban szeretnénk tartani a bemutatót, tökéletesen megfelelt az elképzeléseinknek.
A bemutató után a kollekciónk fogadtatása elsöprően jó volt, és az egész napot azzal töltöttük, hogy csodálatos és gratuláló üzenetekre válaszoltunk. Nem is lehetnénk boldogabbak és szeretnénk állandóan a BCEFW részesei lenni.”
Teljes kampány:
Lookbook:
_______
Kreditek
Nyitókép: The Sprakle Content/HFDA - BCEFW
RAD DUET Photos: Weronika Walijewska
Video: Marta Kaczmarek
Models: Angel, Julia, Klaudyna / GAGAMODELS, Philip Eko, Gosia Józwicka
Hair & Make up: Joanna Huczko, Sandra Broniszewska
Photographer assistant and lighting advisor: Kamil Spasiński, Mateusz Śnieciński
Poster for the collection: Aleksander Walijewski