A BCEFW divathét négy különböző atmoszférájú helyszíne olyan hátteret teremtett, aminek a lehetőségeit minden tervező kicsit másképp használhatta ki.
A divat pedig mindig kíváncsi a másságra.
A szombatot kezdő Pelso lágyan hullámzó printjeihez dizájnolta a Táncszínház lépcsősorát, luxus minőségű, otthoni és szabadidős viseleteivel könnyed indítást adva a divathétnek.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
A Pintime Clothing nevéhez hűen a lapos vízpartról az erdős, havas hegyekbe vitt. Menő technikai ruházatával újabb réteget ránk pakolva ábrándozhattunk a barátainkról, akik divathétvége helyett külföldön síelnek vagy snowboardoznak éppen.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
A legbeszédesebb installáció díját a
BORBALA márkának adnám. Ferencz Bori az upcycling, azaz az értéknövelő újrahasznosítás egyik legnagyobb hazai mestere a szanaszét dobált, használt ruhák kihelyezésével hívta fel a figyelmünket arra, hogy meggondolatlan vásárlásainkkal mennyi szemetet termelünk. Ami másoknak hulladék, neki kincs, és hogy ezt a kincset mindenki számára láthatóvá tegye, kreatív dizájnnal dolgozza újra mások eldobott gönceit.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
A
DAIGE tavaly őszi fashion weekes debütálása annyira belopta magát a szívembe, hogy az idei lépcsős akcióját is epekedve vártam. Az artisztikus installációkkal előkészített térrel beírta magát
a legjobb hátterek kategóriámba is. Amikor
Egyed Bea táncművész egy szál testszínű body-ban, göndör-böndör hajával megjelent a lépcső tetején, egy pillanatra meglepődtem, hogy magamat látom, mert rajtam is egy hasonló body volt a kötött ruha alatt. A zenére öltözés legjobb díját mindenképpen ő kapja, ahogy a márka kedves ruháival meghozta a kedvünk az őszhöz is, ami pedig még oly messze van.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
A
Katti Zoób hagyománytisztelő, időutazó stílusvilága a prezentáció koreográfiájában is visszaköszönt. A modellek számmal jelzett kártyákkal érkeztek a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermének színpadára, miközben a programokat konferáló színésznő kellemes hangon – a régi korok divatházas, belsős bemutatóit idézve – elmondta, hogy melyik modellen milyen szépséget láthatunk.
A legeredetibb múltidézés kategóriát így ez a prezentáció kapja tőlem.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
A felvezetőben jeleztem, hogy minden bemutatót vártunk, de ha mélyen magunkba nézünk, a
legnagyobb izgatottsággal mégiscsak a
Kerényi Virág show-jára készültünk. Vannak ismerőseim, akik ha másra nem is, erre a bemutatóra mindig el akarnak jutni, mivel a látvány, a
Kerényi Virág által megkreált valóságábrázolás egy több dimenziós film élményével felér.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár terébe szervezett vonulás első meglepetése az élő zene volt. A Virágtól megszokott ütős dj zene helyett ezúttal egy fúvós zenekar játékára vonultak az uralkodó- és hősnőket idéző karakterek.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
Nagy volumenű ruhák váltakoztak futurisztikus vonalvezetésű, bevállalós stílusokkal.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
A látványos fejdíszekkel és a Virág védjegyének számító ultramenő táskákkal kiegészített öltözékekben a modellek mégsem a könyvek kontrasztjaiként jelentek meg, hanem pont mintha most léptek volna le egyik-másik történelmi vagy fikciós regény lapjairól.
A legütősebb fantáziaszett díját a Rea Milla által viselt összeállítás kapja.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
A magyar tervezők között mindig üdítően hatnak a határon túlról érkező vendégek. Ezúttal két szlovák és két lengyel márkával egészült ki a paletta.
Petra Kubiková szombat délelőtt a Táncszínház lépcsőin vonultatta fel szabászati bravúrral készített, finoman elegáns öltözékeit.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
Petra Kovacs vasárnap este az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár terében mesélte el ruhákkal megírt színes történetét.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
Az idei felhozatalban engem a lengyel vendégek hódítottak meg teljesen.
Előbb a SZCZYGIEL a vasárnap délelőtti showjával. A Néprajzi Múzeum napfényes terébe vonuló öltözéksorban átütő volt az erős nő karaktere. Nem véletlen, hiszen a THINK nevű kollekció egy olyan sorozat része,
ami három elszánt nőt idéz meg Lengyelország viszontagságos történelméből.
A három nő története 1976-ra nyúlik vissza, amikor a lengyelországi Sopotban a társadalmi és politikai változásokkal szemben próbálnak megküzdeni, miközben függetlenségre, anyagi szabadságra és szerelemre törekszenek. Mivel a cselekmény a 70-es években játszódik, benne van a kort jellemző diszkóhangulat is. Továbbá a kollekció darabjai zero waste technológiával készülnek.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
Végig ujjongtam a finalét annyira, hogy videózni is elfelejtettem.
A másik a RAD DUET
Bevallom, vasárnap este már nem számítottam rá, hogy
Kerényi Virág show-ja után bárki meg tud még lepni. Egyrészt a fáradtság, másrészt a könyvtár kihívásos megvilágítása sem biztatott sok jóval. A RAD DUET csapatának mégis sikerült elbűvölni.
Az Irena kollekció központi eleme az inowrocławi "Irena" üveggyárból származó kristályüveg motívum, ami a többinél nehezebb és tökéletesen átlátszó. A gyönyörű csiszolásoknak köszönhetően rendkívüli fényvisszaverő képességgel rendelkezik. A kollekcióban a kristályok továbbfejlesztett textildíszítési technikával és öntvény formájában jelennek meg.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
A kollekció fontos motívumai olyan történelmi utalások, amik Lengyelország Európában is példátlan hányattatott sorsára utalnak, mindezt a fenntarthatóság, a másság tisztelete és a hetvenes évek izgalmas korszakának megidézése mellett.
Fotó: HFDA/The Sparkle Content
Előző írásomban utaltam
már a kabátszerelmemre. Az igazság az, hogy az egész kollekció egy nagy találkozás magammal, így mindenképp külön írást fogok szentelni neki.
Az öltözködés állandó merítkezési és kísérletezési lehetőség arra, hogy önmagunkat felfedezzük.
Nagyon jó érzékkel nyúlt a témához a The FOUR párosa, akik saját eredettörténetükbe is bepillantást engednek az anyagválasztásaik révén. Anett gyökereit képviselik az afrikai minták és a Ghánából származó kente szőttesek; a sváb selyemdamasztot pedig Bezdánból hozták, Marci szülővárosából, a Vajdaságból. Az anyag a Szerbia legészakibb részén található, határ menti településen 180 éves fa jacquard szövőszékeken készült, ami további történelmi és hagyományos jelleget kölcsönöz a ruhadaraboknak. A legcoolabb overált is ők mutatták be a fashion weeken.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
Az egész divathetet áthatotta az exkluzivitás, amihez nagyban hozzájárult a minden helyszínen látványos poharakban kínált martini. Egy fogműtét utáni antibiotikum kúra kellős közepéből érkezve sajnos egy kortyot sem kóstoltam belőle, de fashion rajongó társaim elmondása szerint a kiszolgálás és az ízvilág is pazar volt.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
Ital helyett a találkozások folyamatos élményével dobtam fel a hangulatom: találkozás a művészettel, régi és új ismerősökkel és minden ilyen alkalommal magammal is.
Ennek apropóján a legművészibb háttér díját a Kata Szegedinek adnám, aki Nemes Márton, jelenleg New Yorkban élő, magyar festő munkái előtt és annak ihletésében prezentálta őszi/téli kollekcióját.
Fotó: Joon Kim, @joon_filmlab
Az amerikai nagyvárosban alkotó művész absztrakciói tökéletesen illettek a Néprajzi Múzeum terébe, amihez a Szegedi Kata, Benus Dani páros vonultatta fel urbánusból futurisztikusba hajló, a festő képeihez hasonlóan elgondolkodtató öltözékeit.
Mártonnal rég találkoztam, így örültem, hogy személyesen kérdezhettem, mik történtek vele azóta.
A BCEFW sorozatom a kollekciók bemutatásával fogom folytatni.
_____
_______
Nyitókép: THE FOUR
Fotókreditek:
HFDA/The Sparkle Content
Joon Kim, @joon_filmlab
Dina Sungatullina