Sokan szoktak azon rugózni, hogy miért hívjuk divathétnek, ha csak egy hétvégéről van szó. Ezúton szeretném megvédeni a névadókat, nemcsak mert hogy mi, szakmabeliek és újságírók több mint egy hétig toljuk a kapcsolódó munkákat, hanem mivel az eseménysorozat maga is egyre inkább egy egész hétre kitolódik.
Idén több volt az úgynevezett side event, kezdve sajtótájékoztatókkal és kerekasztal beszélgetésekkel, folytatva a designer boltok kreatív programjaival, mint például a
Je Suis Belle x Marozsán Erika kapszulakollekciójának megnyitója a márka üzletében,
Anna Daubner X Konfetti and Co. installációja a Margot-ban, vagy éppen az
ANNAAMELIE_Studio Katona József Színház projektje.
Az alternatív helyszínválasztásnak is köszönhetőn a csütörtök estére szervezett
Katti Zoób bemutató iránt is óriási érdeklődés volt. Így még aznap kétszer is bemutatták az idén 25 éves márka jubileumi kollekciójának showját (külön beszámolónk hamarosan).
Az elkövetkező három napban aztán a Várkert Bazárban tömörült a divatrajongók színes tömege. Szombat este összefutottam egy outsider ismerőssel, aki ámulva ecsetelte, hogy őt mennyire meglepi ez a koncentrált fashionista jelenlét, mert hogy a hétköznapokban Budapest utcáin ilyet alig látni. Olyankor hol van ez a sok, színes egyéniség, aki önmagát az öltözékével is ennyire meri vállalni?
Milyen jó kérdés!
A divathetek egyik nagy látványossága valóban mindig a közönség maga. Ezt az idén olyan neves front row karakterekkel is erősítették, mint a Diet Prada két alapítója, Lindsey Schuyler és Tony Liu, az utazó fashonista influencer Yu Masui és persze a japán ikrek, AMI és AYA.
Idén a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt fektettek a celebritásos jelenlétre, vörös szőnyeget és külön fotófalat biztosítva a hírességek bevonulásához. Talán egy picit azért túltolták a megkülönböztetésnek ezt a fajta súlyozását, azaz hogy vannak a kiválasztottak, akik ráléphetnek arra a bizonyos szőnyegre, a többiek viszont még véletlenül se'.
Ugyanez igaz az egész front row koncepcióra, melynek logikáját még nem teljesen sikerült megfejteni. Hogy miért van az, hogy a magyar divattervezőkről évek óta tudósító hazai újságírók – ha egyáltalán jelen vannak - hátsó sorokból, álló helyekről, vagy éppen a fotósok között gyúródva kénytelenek értékelhető élményeket szerezni? És ha az új koncepció része, hogy nem őket, hanem az úgynevezett influencereket helyezze előtérbe, akkor meg miért láttam több százezres követővel rendelkező, rendkívül népszerű bloggereket/vloggereket ágaskodni a hátsó sarkokban? Szóval ez még alakul...
Óriási lehetőség van ebben a városban és az itt szervezett fashion weekben. Nem véletlenül tartották meg a nevét is ilyen formában, hogy
Budapest Central European Fashion Week, hiszen földrajzi és turisztikai adottságainak köszönhetően a város évente kétszer tökéletesen összefoghatná a régió designereit. Sajnos azonban ez a rész még mutat hiányosságokat, hiszen a vasárnapi két, utolsó lengyel bemutatóra nem hogy a hazai nagyközönség nem jött már el, de a fent listázott, nagy nemzetközi követőtáborral rendelkező, kifejezetten meghívott külföldi celebritások sem.
A Camera Nazionale della Moda Italiana képviselői viszont kitartóan végigülték az összes show-t. Hogy mennyire komolyan veszik a stratégiai megállapodást, az együttműködést és a támogatást, természetesen nem csak ebben nyilvánult meg. Minden tervező, akivel beszélgettem, áradozott az olaszok támogatásáról, szakmai tudásáról, nyitottságukról és az egész hozzáállásukról. Az extra figyelmet egyelőre nyolc választott márka élvezheti, akik februárban már
Milánóban is sikeresen bemutatkozhattak az ottani divathéten, mellyel – bízunk benne – kellően felhívták a figyelmet a többiekre is.
További lehetőségeket rejt magában az a megállapodás, melyet a fashion week ideje alatt kommunikáltak. A Hiventures és a Magyar Divat & Design Ügynökség a jövőben kölcsönösen segíti egymást. A kapott információk szerint a Hiventures üzleti mentorokat delegál az Ügynökség startup vállalkozásokat érintő programjaira, akik szakmai előszűrés mellett, üzleti tematikájú előadásokat képesek tartani, valamint csapatokat mentorálni. Igény szerint az Ügynökség divat- és dizájnipari szakmai mentorokat, előadókat delegál a Hiventures témába vágó programjaira. A Hiventures és az Ügynökség stratégiai együttműködésének további lépéseként megkezdik a felek egy közös egyetemi „startup képzés” kidolgozását a divatiparban tanulmányokat folytató hallgatók számára, hogy segítsék őket sikeres vállalkozás indításában. A tervek szerint a képzés végén a befektetésre alkalmas, kiválasztott projektek a Hiventures 9 millió forintos inkubációs befektetésében, valamint az Ügynökség szakmai támogatásában részesülhetnek.
Na de még nem esett szó a kifutóról és a show-kat támogató egyéb tevékenységekről!
A fehér kifutót én jobban szeretem, a világos háttér valahogy szebben kiemeli az öltözékeket, de aztán ezt a fekete, tükörfényű, körívekkel tarkított és lépcsővel nehezített catwalk pályát is nagyon megszerettem a végére.
A smink és haj szekcióról pedig csak áradozni lehet. Látszik, hogy mindkét csapat alkotói fürödtek a lehetőségben, hogy a kreativitásukat végre kiélhetik és megmutathatják, mire is képesek valójában.
Fotók:
Nyitókép:
Modellek a bemutató előtt a III. Budapest Central European Fashion Week divathéten a Várkert Bazárban 2019. március 29-én. MTI/Balogh Zoltán
1. A Cukovy kollekciójának bemutatója a III. Budapest Central European Fashion Week divathéten a Várkert Bazárban 2019. március 30-án. MTI/Balogh Zoltán
2. A lengyel Nah-Nu kollekciójának bemutatója a III. Budapest Central European Fashion Week divathéten a Várkert Bazárban 2019. március 31-én. MTI/Balogh Zoltán
3. Kerényi Virág bemutatója a III. Budapest Central European Fashion Week divathéten a Várkert Bazárban 2019. március 31-én. Péter Jordanoff