A divat egy bozontos hajú, vörös lány! Vagy egy mogorva, kamasz fiú. A divat egy néha fáradt, de mégis mindig lelkes sminkes vagy fodrász. Egy hajthatatlan fotós, egy önkéntes diáklány, egy fáradhatatlan alkotó...
A divat pont olyan fontos és mély művészeti és iparág, mint bármi más ezen a bolygón. Az emberekről szól. A munkájukról, ahogy a maguk külső, belső sokszínűségével, egymást tevékenyen segítve és húzva mindenki alkot valamit a saját vérmérséklete és képességei szerint.
A múlt héten lezajlott hazai divathét apropóján jutott újra eszembe ez a bevezető gondolat azoknak a beszólásaira, akik a divat világát messziről figyelve felszínesnek titulálják az itt dolgozó embereket.
Pedig ha tudnák!
Alig telt el öt hónap a Magyar Divat és Design Ügynökség által először idén, áprilisban szervezett fashion week óta, és olyan szintet ugrottak a szervezők, hogy őszinte elismeréssel figyeltem az események minden rezdülését.
A bemutatókat megelőző Fashion & Technology kerekasztal beszélgetésen olyan témákat vitattak meg, mint az etikus divat, a technológiai innovációk vagy az anyaghasználat jövője az iparban.
Bejelentették továbbá, hogy a
Magyar Divat és Design Ügynökség hároméves stratégiai megállapodást kötött a
Camera Nazionale della Moda Italiana-val, melyről
részletesebben írtunk itt.
A Várkert Bazár még mindig az egyik legalkalmasabb helyszín egy ilyen jellegű eseményre: kezdve a Duna közelségével, folytatva a varázslatos panorámával, az épület történelmi környezetével, a várral, a lánchíddal.
Az előtér kiállítói standjai az áprilisihoz képest új elhelyezést és ezzel még nagyobb fókuszt kaptak. A bemutatkozó tervezők aktuális termékeit forgalmazó
MOL Pop-up store is átkerült ide, a Bazár épületének területére.
Legjobban azonban a kifutót vártuk!
A V alakban elhelyezett fehér útvonal többszörös látványélményt biztosított minden irányból. Tulajdonképpen csak azt sajnáltam, hogy nem fotósként cikázok a sorok és a szögek között, hogy izgalmas, új perspektívákat felfedve fényképezzem a felvonuló modelleket és a bemutatott ruhákat.
Az ékekkel ívelt, két bejárattal megnyitott beton háttér izgalmas felülete is sokféle konnotációt indított el bennem Madách drámáitól, a Ludwig múzeum letisztult tereiig. A színpadi és a múzeumi hatás közötti átjárást ügyesen váltogatták a felületen alkalmazott fény és egyéb látványelemekkel, igény szerint, a show-k stílusához igazítva azt.
A bemutató tervezők széles spektrumát vonultatták fel a kortárs kollekcióknak, kezdve a minimál designtól, a költői üzeneteken át, egészen a barokkos pompáig. Ahogy azt az
asalon.hu olvasói már megszokhatták, a bemutatókra egyenként ki fogunk térni, külön-külön írásokat szentelve a kollekciók értékelésének.
A divathét nemzetközi színvonalát emelte, hogy az eseményre olyan kulcsfontosságú szakmabeliek és hírességek érkeztek, mint a Vogue Talents „tehetségkutatója” Sara Maino, a felkapott influencer Bryanboy, Dascha Polanco színésznő vagy a Dj / modell Sita Abellan. A szervezők egyik fő célja ezzel is a nemzetközi vérkeringésbe való bekapcsolódás.
A jövőre nézve komoly lehetőségeket látok abban, hogy a környező országokból további alkotók mutatkozhassanak be, ill. a programot még több napra kiterjesztve a hazai kisebb, kevésbé ismert tervezők is lehetőséget kapjanak.
__________
Fotók: MTI/Balogh Zoltán
A bemutatókról készült képeink már megtekinthetőek
Facebook oldalunkon (fotós: Peter Jordanoff).