Bezárás

Keresés

Bezárás

Angyalok, munkások, világutazók és családanyák – Modart Vizsgabemutató 2017

Vanyovszki Mária

Izgalmas dolog egy másik ember értelmezésén keresztül újranézni a világ történéseit. Konkrét kollekcióban megtestesülve látni azt, ahogyan hatnak rá a külső élmények, és ahogyan minderre reflektálva ő akar hatni a maga eszköztárával másokra.
 
Igen! Ruhákról lesz szó ezúttal is. A Mod'Art vizsgabemutatóján jártunk. 
 
(A nevekre kattintva elérhető a tervezők, ill. kollekcióik részletesebb bemutatója.)

Göbölös Eszter (Ich!) a bőrrel játszik utalva ezzel annak természetes változására és mesterséges torzításaira, illetve arra a kettős életre, ahogyan a social media felületein énképünket kreáljuk, sőt manipuláljuk. Darabjai a konceptuális ráhatások mellett is a hordható kategóriában maradnak, akár utcai viseletként is vállalhatóak.
 
    

Talán ázsiai élményeim miatt is, rám ezúttal Dely Luca munkája volt a legnagyobb hatással. Az APOCALYPSE PLEASE néven jegyzett márka, ill. a bemutatott kapszula kollekció rendkívül hitelesen ragadta meg azt, amikor a túlzsúfolt nagyvárosok szűk kis otthonaiból kilépve a szabadságra vágyó egyén az öltözködésben éli meg azt a térélményt, amit másképp talán soha nem is tudna megtapasztalni.
 
 
A brutális építészetet mélyrehatóan tanulmányozó fiatal tervező nemcsak inspirációként, de konkrét, mesteri printekként is megjelenítette ruháin e kaptárvárosok jellegzetes épületeit. A modern vonalakkal készült ruhák mindegyike egy-egy tradicionális, ázsiai technikát és öltözéket is megidézett.
 
 

Tóth Viktória Missingscrew márkanév alatt mutatta be a személyiség korróziójára épített kollekcióját.
 
 
Rengeteg anyagot használt, saját maga festette textilekből dolgozott. A hétköznapok, a monotonitás feloldására való igényt és a kézzel létrehozott termék, a szakember jelentőségét kívánta előtérbe helyezni.
 
 
Nagyon jól ráérzett arra a tendenciára, aminek magam is híve vagyok, hogy a talán nem is annyira távoli jövőben a virtuális pénzekkel játszó üzleti és excel „zsenik” helyett az igényes fizikai, ill. a szép kézi munkát végző mestereknek lesz újra értéke, akiket a robotizált technikai megoldások sem tudnak leváltani.

Szarka Dorottya a fentiekhez hasonló problémafelvetésből egy egészen másfajta világot kreál. Azt a kettőséget ragadja meg, ahogyan az ember a számítógépes kultúra által teremtett álvalóságban él, és közben vágyik a régi korok biztonságára, azok kiszámíthatóságot, megnyugvást adó természetközeli környezetére.
 
  
 
A kollekció ennek a két világnak az ütközését, egymáshoz simulását és kibékülését hozza létre. A különböző textíliák mestereként ruháin hagyományos kézzel készült applikációk elevenednek meg. A kézműves technikák törzsi kultúrák elemeivel egészülnek ki.

Alice by Aliz Gulyás kollekciójában egy olyan helyzetből indult ki, amikor a nő a saját ruhatárának kialakításához csak férfi öltözékekből tud dolgozni.
 
  
 
Az újrahasznosítás mellett az elképzelés másik nagy előnye az a fajta gyakorlatiasság, amit a modern nők talán pont napjainkban kezdenek újratanulni. Amikor a nemek közötti határok elmosódása mellett kardoskodunk sokan, bár ellentmondásnak tűnik, de éppen a teljes elfogadás miatt mégis van jogosultsága annak is, hogy a nőiességet hangsúlyozzuk újra. A férfi és nő, a két nem közötti kontrasztok kiemelésének szépen szabott játéka a bemutatott kollekció. Az egészen különböző minták egymással való merész kombinálása külön érdeme a daraboknak.

Faidt Dávid a napjainkat meghatározó véres eseményekre reflektál egészen érdekes módon. Olyan új ember vízióját kreálja meg ruháiban, aki az emberiség harcaiban egyszerre képviseli a küzdelmet és a béke iránti vágyat. Felsőruházatában marcona katona, alsó ruháiban gyöngéd angyal.
 
 
A viselet fontos részét képezték a lábbelik a maguk megemelt cipőtalpával, ezzel is utalva a témában szereplő katonák magasabbrendűségére. A sebezhetetlen és halhatatlan lények a világot járva segítenek megteremteni az egyensúlyt.

Zolcsák Cintia márkája, a forget-me-not a tervek szerint minden kollekciójával egy aktuális társadalmi problémát, élethelyzetet vagy éppen érzést fejez ki. A most bemutatott 'multilocal' névre hallgató sorozat a "Nőt" követi nyomon, aki kiszakadva a hétköznapok szürkeségéből útra kel hogy levetkőzze gátlásait, megtalálja önmagát és egyben a helyét a világban. Igazán egyedi megragadása egy napjainkban divatos témának.
 
    
 
A tervező a koncepciót a saját személyiségére formálva alakítja a ruhákat, hitelesen vezeti végig anyagokban és formákban, ahogyan változik maga a nő az út élményei által.
 
A Kóré Szilvia által tervezett KÓRÉ márka összeillő alkalmi öltözékeket készít családok számára.
 
 
A tervező rendkívül tudatosan, a saját életkörülményeiből jól ismert igényekre reagálva kreálta meg a ‘Contry Couture’ nevű kollekciót. A Downton Abbey sorozat inspirálta ruhatár magas szabászati igénnyel, drága anyagokra nyomott egyedi (saját maga tervezte) printekkel készült, mely igazán különleges, a többiektől markánsan eltérő hangulatot adott az egész kollekciónak. 

 
 
A Salon képeit Niki készítette, azaz Nerpel Photography.
 
A zsűrizésen készült képet elérhetőek itt: Mod'Art Vizsga+Backstage+Mix
 
Összes képünk a bemutatóról:
 



Hasonló hírek