Bezárás

Keresés

Bezárás

Az emblematikus Loro Piana charm: vajon árujelző vagy puszta díszítőelem?

Dr. Kiss Dóra Bernadett

Az Európai Uniós Védjegyhivatal (EUIPO) nemrégiben elutasította a Loro Piana S.p.A. által benyújtott európai uniós pozíció védjegybejelentést, amellyel a cég a cipők felső részén elhelyezett díszítésre kívánt oltalmat szerezni. A díszítés egy, a cipő felső részét körbeölelő pántból, a pánton átbújtatott bőrzsinórból és a zsinór végeit díszítő elegáns fém medálokból áll. Az elutasítás indoka, hogy a védjegybejelentés nem rendelkezik megkülönböztető képességgel, ugyanis az EUIPO szerint a védjegybejelentést alkotó díszítés csupán esztétikai funkciót tölt be, és a díszítés láttán a fogyasztó nem képes a cipőmárkát felismerni.
 

Bővebben a cégről

Loro Piana egy olasz luxusmárka, amely a legmagasabb minőségű anyagok felhasználásáról és a kifinomult stílusú termékek gyártásáról ismert. A céget Pietro Loro Piana alapította 1924-ben, amit később fiai Sergio és Pier Luigi Loro Piana vettek át. Ők terjesztették ki a cég tevékenységét a luxusruházat és kiegészítők tervezésére és gyártására. Az évtizedek során a Loro Piana vállalkozás az egyik legelismertebb luxusmárkává vált. 2013-ban az LVMH csoport 80%-os részesedést szerzett a cégben, és ezzel a vállalat fő részvényese lett. 2017-ben újabb 5%-kal növelte a tuladonrészét a luxuskonszern.
 
Csúcsminőségű kínálatának legismertebb terméke a vitorlázó cipők ihlette lábbeli, amit a minőségi anyagokból a legnagyobb szakértelemmel készítenek. A márka büszkesége az ikonikus fehér talpú cipőik precíziós gépekkel és kézimunkával történő egyedi kivitelezése. 
 
  
 

A jogeset részletezése

A pozíció védjegy egy új típusú védjegy, amely a megjelölésnek a terméken való elhelyezését vagy a termékre erősítés konkrét módját oltalmazza. A védjegy megkülönböztető képességét tehát elsősorban nem a megjelölést alkotó ábrás vagy szóelem adja, hanem a megjelölésnek a terméken való elhelyezkedése. Ez lehet például egy különleges varrás, egy díszítő elem konkrét elhelyezése, vagy egy logó pozícionálása.
 

Az elutasított európai uniós védjegybejelentés
 
 
Loro Piana a védjegybejelentési eljárás során azzal érvelt, hogy bevett iparági gyakorlat, hogy cipőtervezők termékeiket a versenytársi termékektől különféle díszítéssel, díszítőelemmel, így egyszerűbb formákkal, jelekkel vagy ezek kombinációival különböztetik meg. Példaként többek között hivatkozott Sergio Rossi pozíció védjegyére, amely a cipői felsőrészén elhelyezkedő, a márkára jellemző cipőnyelvet oltalmazza, amelynek oldalán megjelenik a „Sergio Rossi” logó:
 
 

Sergio Rossi 018153472 lajstromszámú pozíció védjegye
 
A Loro Piana továbbá azt is kiemelte, hogy 2005 óta intenzíven használja különböző termékeken, így táskákon, ruhákon, cipőkön a védjegybejelentést alkotó jellegzetes, egy lakatból és egy lakatgyűrűből álló charmot. Megjegyezte azt is, hogy a lakatgyűrű térbeli védjegyként európai uniós védjegyoltalom alatt áll, míg a lakatra bejelentett térbeli védjegybejelentés ellen jelenleg felszólaltak, de az EUIPO megkülönböztetésre alkalmas megjelölésnek találta:
 

018840443 lajstromszámú „LORO PIANA” térbeli védjegy és  018840401 ügyszámú „L|P” térbeli védjegybejelentés
 

Érvelésében külön kiemelte, hogy az AliExpress weboldalon a "metal pendant loafers" kifejezésre keresve számos hamisított változatát találhatjuk meg a charmmal díszített Loro Piana modelleknek. Szerinte a hamisítványok nagy száma is azt jelzi, hogy a charmot a fogyasztó képes védjegyként, árujelzőként érzékelni, hiszen a hamisítók is a cipőknek ezt a jellegzetes elemét másolják le.

Az EUIPO a Loro Piana érvelését azonban nem találta meggyőzőnek. Az EUIPO ugyan egyetértett a Loro Pianával abban, hogy a cipők felsőrészén a díszítőelemek elhelyezése bevett gyakorlat. Szerinte azonban az átlagfogyasztó ritkán ismeri fel az áru eredetét az áru alakja alapján, bármely grafikai vagy szöveges elem hiányában, így az ilyen megjelölések megkülönböztető képességének megállapítása jóval nehezebb lehet, mint egy szó- vagy egy ábrás védjegyé. Az EUIPO szerint csak, az ágazati normáktól vagy szokásoktól jelentősen eltérő díszítés képes betölteni a védjegy eredetjelző funkcióját és lajstromozható pozíció védjegyként. Az EUIPO úgy ítélte meg, hogy a bejelentett charm csupán egy egyszerű dekoratív elem, amely nem tér el jelentősen más, a cipőiparban ismert hasonló díszítéstől, így azt a fogyasztó nem képes eredetjelzőként azonosítani.

Az EUIPO a Loro Piana által felhívott Sergio Rossi védjegyével kapcsolatban azt jegyezte meg, hogy a hivatkozott ügy nem hasonlítható közvetlenül össze a bejelentéssel, mivel a cipőn szereplő díszítő elem, jóllehet apró betűvel, de megjeleníti a „SERGIO ROSSI” szóvédjegyet.

Az EUIPO a Loro Piana korábbi térbeli megjelöléseivel kapcsolatos érvelését sem találta meggyőzőnek, megjegyezve azt, hogy a pozíció védjegybejelentés a térbeli megjelölésekkel szemben nem tartalmaz a termék kereskedelmi eredetére utaló szóelemeket.

A hamisítók nagy száma sem győzte meg az EUIPO-t, szerinte a ruha- és cipőiparra általánosságban jellemző a hamisítás, függetlenül attól, hogy az eredeti termék vagy annak egy része védjegyoltalmat élvez-e.


Az EUIPO végezetül megállapította, hogy az érintett közönség a védjegybejelentés tárgyát képező charmot pusztán díszítésnek vagy dekorációnak fogja fel, és nem pedig a kereskedelmi eredetre utaló jelzésnek.


Az EUIPO döntése nem jogerős, a Loro Piana élhet még ellene fellebbezéssel.
 

Tanulság

Összefoglalva az EUIPO érvelését az szűrhető le, hogy a pozíció védjegyek akkor élvezhetnek védjegyoltalmat, ha azok nem csupán általános, megszokott design elemek, hanem következetesen elhelyezett, különleges és megkülönböztető elemek, amelyek láttán a fogyasztó képes a termék eredetét felismerni és megkülönböztetni azokat más termékektől. Az EUIPO döntése fontos iránymutatásul szolgál a cipőtervezők számára a szellemi tulajdonjogi stratégiájuk tudatos kiépítéséhez.

_____
jogi érdekességek sorozat szerzője Dr. Kiss Dóra Bernadett ügyvéd, az Oppeinheim ügyvédi iroda munkatársa, védjegyjog, szellemi alkotások joga, informatikai, média- és hírközlési jog témák szakértője.
 
Linkedin: linkedin.com/in/dora-bernadett-kiss
Web: oppenheimlegal.com
____
Fotók: loropiana.com
 
 



 



Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek