A budapesti Mercedes-Benz Fashion Week egyetlen férfiruha bemutatója a Zsigmond Dóra menswear 2017-es őszi-téli kollekciójának show-ja volt. A tervező, Dóra nemcsak alkotói módszerét illetően, ill. ruháinak jellegzetes formáiban és a márka arculatának alakításában, de a kifutóra kerülő koreográfia megálmodásában is rendkívül határozott és egyedi. A modellek kiválasztásától, a haj és sminkek formálásán át a legapróbb mozdulatokig nagy gondot fordít a prezentálás művészetére.
Így történt, hogy a Ludwig Múzeum termeiben felvonuló modellek nem egyszerűen bemutatták az öltözékeket, hanem egy komplex életérzést, üzenetet hoztak magukkal, mellyel generációknak adnak kapaszkodót, különös tekintettel napjaink közéleti hangulatára.
A kollekció inspirációs alapját Jancsó Miklós jól ismert, Szegénylegények című filmdrámája adta. A szabadságharc utáni megtorlástörténet cselekménye mellett a rendező képalkotási módszerei is nagy hatással voltak
Dórára: a nagytotálban felvett képek, a terek nagyvonalú kezelése, a karakterek egymáshoz való viszonya, a tömegek mozgatása stb. Ezt képezte le a bemutató koreográfiájában is, ahogyan a fiúk a bandázás aktusára utalva csapatokban vonultak végig a fináléban.
A hagyományokat megidéző kollekció úgy emeli át ezt a vidéki életérzést, hogy azzal a városi értelmiségi férfiak számára alkot egy karakteres, mégis az egyéni igényekhez jól alakítható ruhatárat. Darabjait a rétegesség és a melegséget adó anyagválasztás jellemzi.
Akárcsak a Szegénylegényekben, a kollekcióra is jellemzőek az egymásra halmozott ruhadarabok, a nyers hatású anyagok, durvább felületek használata.
Kiemelt szerepet kaptak a kabátoknál és a meleg pulóvereknél a gyapjúszövetek. Ugyanakkor most is találhatunk karakteres felületeket, textúrákat, izgalmas részleteket.
A kollekció hangulatát a szőr díszítőelemként való megjelenése határozza meg.
A praktikus vízlepergető anyagok, amelyek a filmben a férfiak kent köpenyeiben jelentek meg, a kollekcióban a modern, városi betyárok menő öltözeteiben születtek újjá.
Elsődleges szempont volt a kollekció tervezésénél a kényelem, a praktikum és az individuális hangulat megtartása. A praktikum leginkább a bélelt pufi dzsekikben jelenik meg, illetve az átgondoltság jellemzi a szövetkabátokat is, melyek bélése kivehető, így az átmeneti évszakokban is betölti funkcióját.
A funkcionalitás jegyében születtek a szabályozható bőségű, variálható rétegekben felépíthető darabok, valamint a nagy sziluettek.
A részletek, mint például a kabátok bélése, patentozása szintén utalnak az inspirációs alapra: a patentok mögött „CLOSED” feliratú szalag jelképezi a filmben bezárt férfiakat.
A márkára jellemző apró részletgazdag kivitelezés ebben a szezonban sem maradt el: megjelenik a kézi hímzés a szőrmében, kör alakban, amely utal a filmben látott sánc alakjára. Színhasználatban sötétzöld, méregzöld, katonai zöld, olajzöld, fekete, szürke, bézs, homokszín, részleteiben púderrózsaszín és ezüst elemek jellemzik a kollekciót. Alapvetően a puritán árnyalatok dominálnak a film hangulatát visszaadva.
Az alapinspirációul szolgáló kultikus film a hatvanas évek közepén készült, az 56-os forradalom után, cselekményét illetően pedig az 1848-as szabadságharc leverése utáni betyárvilág felszámolásáról szól. A film elején a felirat: hatvanas évek. A rejtett politikai üzenet nyilvánvaló.
Dóra számára a párhuzam azonban nem pusztán kettős, hanem hármas: a film napjaink történései miatt is inspiráló.
Összes kép a kifutóról:
Fotós: Holecz Endre, Mercedes-Benz Fashion Week Budapest