Idén, április 20-án különleges eseményhez csatlakozhatunk világszerte. A Magyarországon Rongyderbi néven megrendezésre kerülő program tulajdonképpen egy ruhajavító flash mob, aminek a hatása nemcsak az lehet, hogy megstoppolunk egy-két zoknit, hanem együttes erővel kijavítunk egy újabb fogaskereket a divatipar gépezetében.
Kocsis Angélát, a program magyarországi koordinátorát kérdeztem.
Forradalmárok a divatban
A
Fashion Revolution mozgalma 2013-ban indult. Az eltelt 11 év alatt számtalan kampánnyal hívták fel a figyelmet az ipar visszásságaira. A kommunikáció hatékony volt olyan szempontból, hogy mára mindenki a
fenntarthatóság jelszavát tűzi a zászlajára, legyen az divatmárka, egyéb terméket gyártó vállalkozó vagy szolgáltató.
Az ipari szinteken is látványos változásoknak ugyanakkor még mindig valahol az elején tartunk. Erre hívja fel a figyelmet a mozgalom idei, újabb kampánya is, a
Nyilvános Javítása Nap. A flash mob jellegű,
közös kézimunkázást világszerte helyi koordinátorok fogják össze, Magyarországon
Kocsis Angéla textil újrahasznosító, kreatív szabó, játszóházvezető.
Te mikor csatlakoztál a mozgalomhoz? Mi volt az az egyéni momentum, ami a téma felé vitt?
Két évvel ezelőtt csatlakoztam aktívan a Fashion Revolution mozgalomhoz, amikor elkezdtem a divattal foglalkozni. A fenntarthatóság elveit, a nemvásárlást, a ruhavarrást és javítást, a hulladékból új dolgok készítését éltem mindig is, de abban az évben “léptem a nyilvánosság elé”. Ekkor varrtam Hegedűs Bori Dalos ruháját, ekkor volt az első divatfotózásom, valamint akkor szerveződött az első divatbemutatóm is.
Több oldalról is megkerestek, hogy csatlakozzak a mozgalomhoz, egyértelmű volt, hogy bekapcsolódom.
Mosonszolnokon élsz, és Mosonmagyaróváron van a műhelyed, ahol kreatívkodsz és a foglalkozásaidat tartod. Köztudott, hogy Magyarország erősen főváros centrikus. Neked hogyan sikerült kinőnöd magad oda, hogy egy országos program koordinációját bízzák rád?
Igaz, hogy vidéken élek, vidékiségem minden előnyével és hátrányával, de a közösségi média világában ez ma már szinte csak annyi elzártságot eredményez, amennyit én akarok megtartani magamnak. Nagyon sok környezettudatos alkotót, varrót, kézművest látok a világhálón, és egyáltalán nem vagyok rest kapcsolódni azokhoz az emberekhez, akiknek a tevékenységével szimpatizálok.
A
Kétfecske környezettudatos játszóházai a megyénkben már eléggé ismertek, és egyre gyakrabban kapok meghívást az ország távolabbi vidékeire is.
Magánemberként, civilként is közösségfejlesztéssel foglalkozom, programokat szervezek, mindig van valamilyen jó ügy, amibe be akarom vonni az embereket.
A Fashion Revolution Hungary képviselője, Walek Gabi elküldte nekem a felhívást, amiről azonnal azt gondoltam, hogy ez az én témám:
a ruhajavítás, a dolgok tartóssá tétele, a hulladékká válástól való megmentés, mindezt közösségben, generációkat összekapcsolva, egymástól tanulva.
Egyébként állandóan két véglet között billegek: néptáncos, hagyományőrző vagyok, népviseleteket varrok, tehát a múltat kutatom és élem, ebből merítek. Emellett egy nagyon korszerű, a jövőre fókuszáló dologgal is foglalkozom: hulladékból készítek új holmikat és ezt tanítom nemformális keretek között gyerekeknek és felnőtteknek.
Hogyan kapcsolod ezeket össze?
Én a fenntarthatóságot is a paraszti gondolkodásmód felől közelítem meg, ahol a dolgok megjavítása, minél hosszabban használatban tartása, a takarékosság, az észszerű anyaghasználat a jellemző. Tulajdonképp - legyünk bármilyen modern felfogásúak - dédanyáink régi módszereit fogjuk feleleveníteni a Nyilvános Javítási Napon is. Nagyon jó lenne pl. időseket megszólítani, bevonni, hogy tanítsák meg a fiatalabb nemzedékeknek a régi ruhajavítási módszereket.
A Rongyderbi
Honnan jött a név, hogy Rongyderbi?
Nagyon bírom a szójátékokat, szóvicceket, ez épp a "roncsderbi"-re rímel. Elég sok angol regényt olvastam mostanában, így maradt a fejemben, és bár a derbi versenyt jelent, ám pl. az Epsom Derby egy hatalmas, tömeges társadalmi rendezvény is, egy óriási fesztivál a nézők szempontjából. A Rongyderbinek nem célja az, hogy az egyes résztvevők összemérjék magukat másokkal, de felfogható akár rongy-újrahasznosítási versenyként is, mert azt szeretnénk vele elérni, hogy minél több dolog megmentődjön.
Mi az a plusz, amit szerinted ez hozzátesz a hivatalos elnevezéshez, ami a Nyilvános Javítási Nap?
Az akciónap angol neve a Mend in Public Day. Ebben a mending jelentése: ruhát javítani, foltozni. A hivatalos név magyar fordításából a ruha fogalma hiányzik, anélkül viszont túl általános lenne. Továbbá a Nyilvános Javítási Nap egy tartalmas leíró elnevezés, de szerintem mindig kell egy csavar, egy poén, ami felkelti az emberek figyelmét, ami mosolyt csal az arcokra.
Hogyan szervezzünk saját eseményt
Az országos eseményhez bárki bárhonnan csatlakozhat, saját programot szervezhet. Gondokodhat nagyban, utcára vonulva, vagy kicsiben, online összehozva az embereket. Te mit tanácsolsz a csatlakozni vágyóknak? Mivel készüljenek? Hova menjenek? Kiket szólítsanak meg?
Már sok érdeklődő levél érkezett, az eseményszervezőknek a legfontosabb üzenetem: Mindenki azt csinál, amit akar!
Varrni, horgolni, stoppolni, kötni, szőni, fonni, textil festeni, hímezni, gombot varrni, és mindent IS lehet. Mindenki csinálja azt, amihez ért!
Érdekes, hogy legelső regisztráló, aki azonnal magáénak érezte a Rongyderbi üzenetét, egy stílustanácsadó hölgy, Kovásznai Andrea. Ő például live beszélgetést tervez a fenntartható öltözködésről és a ruhák ápolásáról, kezeléséről, és ez szerintem nagyszerű!
A lényeg, hogy ezen a napon egyesítsük erőinket, hogy hatékonyabban tudjuk hallatni a hangunkat, és mutassuk be azt, hogy milyen számtalan lehetőségünk van arra, hogy az öltözködésünk, életünknek ez a szelete fenntartható legyen.
A résztvevők számára pedig
az alábbi térképre folyamatosan töltjük fel a magyarországi helyszíneket. Nagyon várom a csatlakozókat!
Mit adhat nekik egyénként, ill. vállalkozóként ez az esemény?
Az ismertség és a rajongótábor növekedését mindenképp. Bár nagyon fontos manapság a virtuális közösség építése, úgy gondolom, hogy a valós találkozásoknál, a ténylegesen együtt töltött időnél hatásosabb kapcsolódás nem létezik. Nézhetem én valakinek a fotóit, videóit, olvashatom a sorait, de a valódi embert fizikai találkozás, személyes beszélgetés révén tudom megismerni, és így tudok érzelmileg a legjobban bevonódni. Értve ezt az egyes márkákra, a vállalkozók saját témáira, és általánosságban fenntarthatóság üzenetére is.
Szervezőként az alábbi linken lehet csatlakozni az eseményhez: docs.google.com/forms/rongyderbi/
Elérhetőség:
______
Nyitókép: Maria Orlova