Bezárás

Keresés

Bezárás

A TFCD, azaz ingyenes fotózás veszélyei – 7 érv divattervezőknek

Nerpel Nikoletta

Az utóbbi években számos csoport jött létre Facebookon, amik lehetőséget nyújtanak fotósoknak, modelleknek, divattervezőknek, dizájnereknek, sminkeseknek, fodrászoknak, stylistoknak az együttműködésre, és sokan élnek is az ingyenes fotózás adta lehetőséggel.

Azt azonban ne felejtsük el, hogy az igazán profi szakemberek csak nagyon különleges esetben mondanak le tiszteletdíjukról. Nálam ez az alkalom a jótékonyság, vagy a szűk családi kör fotózása.
 

Az értékesítési és reklámcélra készült divatanyagok, modell portfóliók távolról sem tartoznak ebbe a kategóriába.


Miért is van ez így?
Egyrészt egy magas minőségű divatanyag - legyen az editorial, kampány, reklám vagy katalógus - több napos, akár hetes munkát igényel, a szervezéstől kezdve, a fotózáson át egészen az aprólékos, nemzetközi piacon is helytálló utómunkáig. Ezt a tudást, valamint az időtényezőt csak nagyon kevesen és ritkán adják ingyen. Ebből következik, hogy a legtöbb esetben teljesen kezdő, vagy az adott témában kezdő fotósba botlik az ember, és a divatfotózás kellően összetett ahhoz, hogy megfelelő tudás és felszerelés nélkül alacsony színvonalú képsorozat szülessen. Ezzel eljutottunk az első sarkalatos ponthoz, ami a minőség.
 

1. Minőség

Ingyenes, ún. TFCD fotózásokat általában kezdők vagy hobbisták vállalnak. Így nagy a valószínűsége, hogy nincs rutinjuk, sem pedig megfelelő felszerelésük, hogy jó minőségű, igényes képeket készítsenek. Előnytelen világítás, rossz szögből fotózott modell és az utómunka teljes hiánya, vagy a hozzá nem értésből adódó, igénytelen retusálás jellemzi ezeket a fotókat. A divatfotóknak ráadásul nem elég technikailag topon lenniük. 
 

Fontos, hogy a háttér, a modell, a pózok, az összeállítások és minden további kellék összhangja hangulatában is támogassa a márka arculatát és termékek vonzóvá tételét. 


A TFCD fotózásokon ezeket a tényezőket nem szokták figyelembe venni.
 

2. Határidő

Mivel gyakran hobbista az illető, azaz csak szabadidejében fotózik, előfordul, hogy várni kell már az időpontra is, majd pedig újabb hónapokat a fotósorozat véglegesítésére. Már ha elkészül. Sajnos olyat is többször hallottam, hogy a „megrendelő” soha nem kapta meg a képeket, és még csak számon sem tudta kérni a fotóst.
 

3. Megbízhatóság

A hivatásos fotós a fotózásból él. Erre épül a vállalkozása, a hírneve és ebből van bevétele. Így soha nem kockáztat olyanokkal, hogy
- engedély nélkül hozza nyilvánosságra ügyfelei fotóit,
- rossz minőségű képeket adjon át,
- nem adja át a képeket,
- eltűnik és többet nem elérhető. (Igen, ilyet is hallottam már!)


A hivatásos fotósok szerződéssel dolgoznak, amiben a fotózás körülményei, a képek átadása és felhasználása, az árak és a határidők, egyszóval minden pont rögzítve van.


Ez biztonságot ad a megrendelőnek és a fotósnak is.
 

4. Instruálás

Egy rutinos fotós nemcsak kattintgat, hanem a munka elejétől a végéig támogatja az egész csapatot. Javaslatokat tesz a pózokra, a hátterekre és folyamatosan instruálja a modellt, annak érdekében, hogy az ábrázolás a márkát és a terméket minél vonzóbbá tegye.
 

5. Márkaháttér, üzenet

Egy divatmárkának és azon belül minden kollekciójának van története, mondanivalója, üzenete, amit a fotókon keresztül tud átadni. Nagyon fontos, hogy az elkészülő képanyag stílusa, hangulata felkeltse a célközönség érdeklődését és vásárlásra buzdítsa őket.
A TFCD anyagok megjelenése a divatmárkák oldalán azonnal feltűnik, mert megtöri az addigi egységet. Még rosszabb esetben a márka vizuális kommunikációjában nem is tud kialakulni semmilyen egység az így készülő képek állandóan változó minősége és stílusa miatt.
 

6. Csapatmunka

Nem mondok újdonságot azzal, hogy nem csak a fotóson úszhat el a fotózás sikere. „Minden csapat annyit ér, amennyit a leggyengébb tagja.” – tartja a mondás. És bár a Photoshop csodákra képes, nem lehet vele változtatni a modell karakterén, nem pótolható a kisugárzás hiánya, nem alakítható át teljesen egy oda nem illő frizura, vagy cserélhető le egy rosszul összerakott szett.
 

7. Ingyen van, de megéri?

Sosem értettem azt a filozófiát, hogy ingyen kérünk olyat, amivel mi pénzt akarunk keresni.
 

Ahhoz, hogy eladhatóbb legyen egy termék, professzionális fotókra van szükség, és a „professzionalitás” alatt mindent értünk.

 
Nemcsak a technikai felszereltséget, hanem a tapasztalatot és a kreativitást, amihez olyan szintű marketingismeretek társulnak, amelyek révén valóban a népszerűséget növelő és az értékesítést szolgáló képek készülnek.

Nem azt mondom, hogy a TFCD mindig rossz, de erre építeni nem szabad. Lehetőségként tekintsünk rá, ami alkalmas ismerkedésre, kapcsolati hálózat építésére és portfólió bővítésre. Szerencsés esetben néhány használható reklámfotó is kijöhet belőle, de óvatosan, fenntartásokkal ajánlom kezelni. Mert aki idejét már erre szánta, nem marad energiája egy újabb, fizetett fotózásra, és kénytelen lesz a nem megfelelő fotókat használni. Ez viszont rossz fényt vethet a márkára, nem kelti fel a célközönség érdeklődését, és a termék nem jut el a vevőhöz. És akkor vajon megérte-e?
 

Én nem kockáztatnék. Ugye te sem?
Facebook csoportunk: Fotózz Velünk! - Képben a Divat

_______
A szerző, Nerpel Nikoletta fotósként dolgozik, divatanyagai rendszeresen jelennek meg hazai és nemzetközi kiadványokban.
A nyitóképet ő készítette.
 
Elérhetőségei: 
https://nerpelfoto.hu/
+36 30 603 2796



Hasonló hírek