Zoób Kati kollekcióiban az a fantasztikus, hogy a több mint 25 éve aktív divattervező úgy tartja meg darabjainak karakteresen Katti Zoób-os jellegét, hogy közben a leghaladóbb fiatal designerek munkáival vetekedő kortárs darabokat alkot.
Szemmel láthatóan imádja a tematikus kollekciókat is. Tapasztaltuk ezt már tavaly, a Selyem útja bemutatóján, ill. most a dualizmus időszakára reflektáló darabokban. Nem feladatként, nem korlátként, hanem lehetőségként és szárnyalásként éli meg azt, ahogyan kreációit ilyenkor alakítja, ill. hozzáad egy plusz réteget, mely a kifutós vonulást egy irodalmi értékű színpadi jelenéssé emeli.
Tette ezt ezúttal egy múlton, jelen és jövőn átívelő üzenettel.
Idén a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik kiemelt témája ugyanis a kiegyezés, ill. az azt követő dualizmus időszaka volt. A programsorozatnak évek óta fontos része a Sonia Produkciós Iroda által rendezett divatesemény, melyet ezúttal kétnaposra szerveztek. Mindkét este fináléjaként mutatta be aktuális, tematizált kollekcióját a
Katti Zoób Divatház.
Kati úgy nyúlt vissza a korszakhoz, hogy nem egyszerűen megidézte annak legfőbb karaktereit, a hozzájuk kapcsolódó eseményeket, ill. ruhákat, hanem partnerségben a Bélyegmúzeummal és a Magyar Posta engedélyével egy 150 éves bélyeget emelt ki a poros múltból. Korunk elektronikus kommunikációval túlterhelt világában a bélyeg egykori jelentős szerepe teljesen eltűnt. Gyorsan olvasható, azonnal szembetűnő, rövid, egyszavas sőt, egy képes mondanivalókban érdemes fogalmazni. Manapság éppen hogy a ruha, az öltözködés, a divat az, ami akkora hatással tud üzeneteket vinni, mint anno egy levél vagy kiáltvány.
Kati az egész bemutatót egy ilyen üzenetre fűzte fel. A bélyeg motívuma több öltözéken visszaköszönt, melyet nemcsak felnőtt modellek, hanem egészen kis gyerekek viseltek, utalva ezzel a múlt, vagy éppen a jelen jövőre gyakorolt hatására. A kisgyerekek szerepeltetése nemcsak metaforikus jelentőséggel bírt; emberivé, közelivé, személyessé varázsolták az egész hangulatot.
A nemzetközi trendekkel is összhangban alakított kollekcióban az előkelő viseletektől a mindennapok divatos alapdarabjaiig izgalmas összeállításokat láthattunk.
Andrássy Gyula gróf, Ferenc József és Erzsébet királyné egykori viseletei idéződtek meg.
A tradicionális öltözékek díszítőelemei geometrikus formákká tisztultak a katonai sikket megtestesítő kabátokon és bőrdzsekiken.
A korabeli bélyegek modern nyomatokként kötött pulóvereken és pólókon jelentek meg.
A császári viselet törtfehérjének, izzó vörösének és aranyának pompája új és rendhagyó értelmezést kapott, stílusos nőiességgé változott.
Újraéledtek a tiszti zubbonyok, felidéződött a „póstatiszt“ viselete is – az egyenruha hangulatú, mégis finoman nőies darabok egysége friss harmóniát teremtett.
Sissi ruhatárának kifinomult csipkéi is új életre keltek, nagyobb léptékű, modern csipkéből és intarzia mintákból, figurájának kecsessége pedig törtfehér, álomszerű alkalmi viseletekben is megelevenedett a kifutón.
Zoób Kati számára alapvető ihletforrás volt a királynéhoz kapcsolható biedermeier stílus, amelynek hosszanti csíkozottsága is végigvonul a rakott szoknyákon és teljes outfiteken.
Ragyogó türkizek, határozott királykékek, frissességet árasztó égkékek, élettel teli sárgák és zöldek, mondén vörösek és nyugalmat árasztó földszínek is életre keltek a légies szépségű, csíkozott ruhákon.
A
Divatház nem csupán egy korszak előtt tiszteleg: minden egyes darab más-más téma keretében ünnepeli a nőiességet is – a közös nevezőt az a kifinomult, királynői méltóság jelenti, amely végigvonul ezen a rendkívüli, kortárs öltözéksoron.
A kort idéző smink Schlovicskó Katalin sminkmester munkája.
Haj: Papp Zsolt.
A bemutató megtekinthető itt:
Még több kép a bemutatóról: