Szeretem azokat a beszélgetéseket, ahol őszintén vissza tudjuk idézni a kezdeti nehézségeket, bátran mesélünk a jelenről és szabadon ábrándozunk a jövőről. Ez az interjú tavaly márciusban készült Tisza-Domokos Dórival, a DELACIER tervezőjével a Képmás magazinba. Amit a jelenről és a múltról akkor írtunk, ma is értékes üzeneteket tartalmaz. Amit pedig a jövőbe vetítettünk, minden megvalósult.
Ahogy Dóri nemrég írta:
"Mindig olyan jó érzés erre a cikkre ránézni, mert akkor beszélgettünk a jövőbeni tervekről, amikor még nem tudtam, hogy babánk lesz. Erre eltelt egy kis idő, és teljesen minden bejött, amit ott leírtál."
Olvassátok szeretettel és ismerjétek meg a DELACIER tervezőjét közelebbről!
Tudomásunk szerint nincs más a világon, aki a fém, fonal és bőr kombinációjából hasonló kiegészítőket alkotna, mint Tisza-Domokos Dóra. A fiatal tervező egyedi anyagtársításának ötlete a gyerekkori élményeken keresztül a szülők mesterségéig vezethető vissza.
Dóra Békés megyében, Újkígyóson nőtt fel, ipari varrógépek között. Édesanyja a ruhaiparban dolgozott, kisgyerekei mellett otthonról is. Dóra egyik kedvenc elfoglaltsága volt a gombokkal játszani, az anyagokat tapogatni, válogatni és párosítani őket. 16 éves korára már ő is tudta használni a varrógépet, rendszeresen készített magának ruhákat. Szeretett kézzel is hímezni, maga alkotta kreatív dolgokat ajándékozott szeretteinek, barátainak.
Az otthoni kreatív évek annyira meghatározóak voltak, hogy a két tannyelvű gimnáziumban tett érettségi után a párizsi központú, budapesti magánfőiskola, a Modart előkészítő évére iratkozott be. A következő évben felvették a divattervező szakra.
„Óriási segítség volt, hogy anyukámtól kivételes szakmai hátteret és támogatást kaptam. Rengeteg technológia van, fontos átlátni, hogyan épül fel egy ruha. Tőle mindig kérdezhettem, hogyan kell egy öltözékdarabot kivitelezni, lemodellezni, megvarrni.” - idézi fel a kezdeteket.
A fém iránti érdeklődése apai oldalról érkezett. Az 1989 után indult családi vállalkozásban ugyanis ipari fémmegmunkálással foglalkoznak mind a mai napig.
Az ötlet, hogy a kettőt összekombinálja, egy éjszaka alatt pattant ki a fejéből:
„Sokat kísérleteztem gyerekkorunk egyik kedvenc technikájával, a cérnaképpel. Szerettem volna ezt a látványvilágot az öltözékek felületein megjeleníteni, de sem a textil, sem a bőr nem hozta azt a merevséget, ami erre alkalmassá tette volna. És akkor egy éjszaka beugrott, hogy az acél milyen szép és mennyi jó tulajdonsága van. Apáék cége egyébként kazánokat, polcrendszereket gyárt, amiben semmi nőies nincs. Ide mentem le, harminc férfi közé a műhelybe, hogy elkezdjek kísérletezni.” - meséli a fordulópontot.
Dóra több évig tartó munka során kísérletezte ki az acél megfelelő vastagságát, hogyan legyen hengerítve, festve stb. Különféle módszerekkel finomították, amíg hordhatóvá vált. Az így előkészített, merev acél felületére lyukacskákat fúrnak, Dóra ezeken fűzi át és alkotja meg saját cérnakép mintázatait.
„Szeretem a kézzel megmunkált részleteket; úgy gondolom, ettől tud egyedivé válni egy-egy termék.”
Diplomamunkaként ruhakollekciót kellett készítenie, így az öltözékekbe építette be ezeket a kreatív részeket. Levehető kiegészítőket alkotott úgy, hogy a ruha elemeként is megállják a helyüket, és különálló ékszerként is funkcionáljanak.
A diplomakollekció után úgy döntött, a textil részt elhagyja, az ékszer és kiegészítők vonalon alkot tovább.
„Diploma után különböző cégeknél dolgoztam tervezőként, ill. a szériázástól a gyártásig sok folyamatát végigkövettem a ruhakészítésnek. Úgy láttam, a szezonalitás és a méretfüggőség, amit a ruhák megkívánnak, óriási meló és befektetés, ami nekem akkor hatalmas kihívás lett volna. Az ékszereknek nincs szezonalitása, nem függ attól, milyen az időjárás odakint, és a méretekkel is csak elenyészően kell foglalkozni egy övnél vagy egy karkötőnél.” - avat be a döntés hátterébe.
Dóra egyéb munkái mellett folyamatosan formálta saját márkájának arculatát és termékkínálatát. Az első években színpadiasabb, amazonos, power woman karakterű darabokat készített, amikben izzott az alkotói kreativitás. A magazinok szívesen használták konceptuális divatanyagaikhoz, a vásárlók számára azonban ez távoli volt.
„Amikor épp csak kiesel a főiskola ajtaján, még nem tudod, hogy a termékedre valóban szükség van-e, lesz-e aki megvásárolja. Így ez is folyamatos kísérletezés volt, mire megtaláltam az utat, ill. azt a mezsgyét, amiben megtartom a tervezői kreativitásom és közben érthetőbb termékeket kínáló márka vagyok.” - meséli.
Saját tanulási folyamatával szinkronban a fogyasztói szokások alakulása is hozzájárult, hogy ma már az egyik legnépszerűbb hazai, kortárs kiegészítő márka a
DELACIER.
Egyre többen vásárolnak tudatosan és odafigyelnek, hogy inkább magyar márkától, helyi vállalkozástól válasszanak magasabb árkategóriájú, egyedi terméket. Fontos a variálhatóság is, hogy egyféle terméket egészen különböző stílusú öltözékekhez tudjanak viselni. Ugyanaz az öv például felvehető egy magas derekú farmerral és tornacipővel, de ha áthelyezik egy estélyi ruhára vagy egy nőiesebb megjelenésre, akkor is megállja a helyét.
Dóra vásárlói köre folyamatosan bővül. A színtípusok igényeihez alkalmazkodva ma már rengeteg színt is kínál. A termékpalettát úgy alakítja, hogy a különböző ékszertípusok egymással is jól kombinálhatóak legyenek, akár szettben, akár külön is örömmel viseljék őket.
Termékeinek elsődleges lelőhelye a Clique Design Studio, ahol más tervezőkkel összefogva az értékesítés mellett rendszeresen szerveznek programokat is. A járványhelyzet miatt ezek az utóbbi időben visszaestek, de bíznak benne, hogy a nőnapot idén újra színes programkínálattal tudják megünnepelni.
Dóra márkájának a Covid időszak nem okozott nagy kiesést. Az online értékesítés előretörésének köszönhetően folyamatosan voltak vásárlói, a személyes találkozásokat viszont hiányolta:
„Alkotóként abból fejlődök és a termék palettát is annak alapján tudom egyre jobban alakítani, hogy az ügyfeleimmel beszélgetek. Egy-egy találkozó során, próba közben elmondják, mi az igényük, mire vágynak.”
Pár éve az Óbudai Egyetemen kezdett újra tanulni, hamarosan marketingből diplomázik, mellyel szintén a saját vállalkozást kívánja erősíteni. Szakdolgozatához az ügyfelei körében készített felmérést a vásárlói élményteremtésről, ami izgalmas visszacsatolást adott neki a márka pozícióját illetően:
„Sok közép és felső vezető ügyfelem van, akiknek munkájukból adódóan is fontos, hogy a megjelenésük a státuszukat is kifejezze. Van, akinek még nincs családja, és van, aki többgyerekes anyukaként dolgozik. Az egyik legizgalmasabb visszajelzés a termékeimre az volt, hogy ezt a kettősséget látják viszont a DELACIER kiegészítőkben. A nőies, finom, részletgazdag vonalvezetés jól működik a férfias, hideg, merev, kemény acéllal. Úgy érzik, vezetőként ők is ezt képviselik, hiszen egy ilyen pozíció sok esetben megkíván egy férfias energiát, amivel harmóniában meg lehet tartani a finom részletekben elmélyülő nőt és családanyát, aki az otthon melegét megteremti.”
Dóra személyével is képviseli ezt a kettősséget. Négy éve csak a saját márkán dolgozik, másfél évvel ezelőtt pedig férjhez ment, így a család bővülése is tervben van.
Bár a járványhelyzet előtt rendszeresen járt külföldi kiállításokra, vásárokra, most kifejezetten az itthoni piacra kíván koncentrálni. A digitalizációs trendek mentén az online jelenlét megerősítésén és bővítésén dolgozik, amivel párhuzamosan a személyes találkozásokat is szeretné fenntartani. A gyerekvállalási tervekkel összhangban a műhely a stúdióból valószínűleg otthonra költözik majd.
Ahogy Dóra annak idején édesanyja varrógépe mellől, óvodásként ihletődött ebbe az új irányba, úgy alakíthatja majd saját kettős női szerepe és férje alkotói munkája utódaik kreatív vívmányait...
___________