Létfilozófiai kérdésekre reflektáló mindennapjainkban luxusdivatról értekezni nagyobb luxusnak tűnik, mint valaha. De az igény igenis megvan, mert a szépség ilyen jellegű látványa és a kreativitás korlátok nélküli megélése a szeretet után másodlagos mozgatói annak az érzésgombolyagnak, amiért érdemes minden nap felkelni.
A kreativitás lényege is a szeretet: az önismeret, a feltételek nélküli elfogadás, az ezekből fakadó teljes és tiszteletteljes őszinteség és bátorság a megmutatkozásra és kifejezésre. Merni, akarni, tudni megmutatni azt, ami belül zajlik, és az álmot mint egy másokat is támogató inspirációt kivetíteni akár a járványhelyzet sújtotta rögvalóságba is.
Anthony Vaccarello, a Saint Laurent kreatív igazgatójának zsenialitása ihlette a bevezető gondolataimat.
A divatház SS21 férfi és női kollekcióinak bemutatója külön-külön is megérne egy esszét, de van egy extra izgalma annak, ahogy a két film képi világát egymás tükrében nézzük meg.
A szeptemberben debütált «No matter how long the night is» Párizs, New York és Peking ikonikus tetői fölött futtatja a férfi öltözékeket olyan izgalmas parkour mozgások snittjeiben, melytől eláll a lélegzet. A gravitációt könnyű leheletként megélő szereplők úgy suhannak egyik épületről a másikra, mintha egy jövőbeli világ dimenzióugrásainak úttörői lennének.
Eszméletlen nézőpontok, látványos képek, bravúros kameramozgások… Elképesztő az operatőri, rendezői és vágómunka összhangja, ahol a divatbemutató hagyományos catwalk elemeit részben idézik, de nagyban újra is írják.
A film, a bemutató szereplői minden gyakorlottságukkal együtt is a lét és a lehetetlen mezsgyéjén brillíroznak. A modellek és a parkour gyakorlók észrevétlen egyvelegében a rögvalóság találkozik az álomvalóval, ami viszont ugyanolyan élő, mint az előbbi. Sőt! A merészség és az őszinteség adják meg azt az extra izgalmat, amitől az egész igazán valósággá válik.
Divatcikkek filmes eszközökkel való ábrázolásának apoteózisa.
«I wish you were here»
A kb. 24 órával ezelőtt felkerült női show díszletében teljes kontrasztja a férfi kollekció filmadaptációjának. Míg ott az ember alkotta világban mutatkoztak meg a gravitációt és a valóságot maguk mögött hagyó öltözékek, itt a végeláthatatlan sivatag puszta terében vonulnak a női modellek. A természet erőinek, a szélnek és a napfénynek kitett ruhákban zseniálisan keveredik a légiesen könnyed és a darabosan maszkulin hatás.
A gyakorlott modellek stabil mozdulatai miatt alig vesszük észre, de homokban sétálni tudnivaló, hogy extra nehéz, tűsarkúban viszont majdnem olyan képtelenség, mint egyik háztetőről átugrálni a másikra.
A
Saint Laurent filmes alkotócsapata mindkét anyagban úgy teremt irreális világot, hogy közben mindvégig a realitás talaján maradva mutatja meg, hogy a lehetetlen lehetséges, hogy a kreativitás nem ismer korlátokat, és hogy a járványhelyzet bezártsága nem jár együtt az elme és a lélek bezárásával.
Ezzel a gondolattal biztatok mindenkit arra, hogy a túlélés funkció helyett kreativitását kapcsolja turbóra és merjen élni.
___________
Kreditek:
Anthony Vaccarello.
Video by Nathalie Canguilhem
Soundtrack by Sebastian
Ékszerek: Claude Lalanne