A Szamárbőr királyfi története a legzavarbaejtőbb mese volt, amit gyerekként olvastam. Szokatlan karaktere és személyiségének alakulása az elfogadás sokrétűségének varázslatos metaforája. Önmagunk és a másik mássága, a belső szépség megismerése, a rút külsőnek tehetséggel és képességekkel való megszépítése, az utazással járó személyiségfejlődés… Oly sok minden van benne.
E történet ihletésében fogant a
KATTI ZOÓB DIVATHÁZ legutóbb bemutatott kollekciója. A 2018-as Tavaszi Fesztiválon, múlt héten, szerda este a Vigadó Dísztermében elsőként láthattuk a változatos darabokat.
A tervező különleges anyagok és szabásvonalak kavalkádjában fogalmazta meg sokrétű kulturális üzenetét.
A mese szimbólumai, a bujdokló, szamárbőrbe zárt királyfi országokon, kultúrákon átívelő utazása a magyar, a cseh, a szlovák és a lengyel népművészet jelképein keresztül friss, modern értelmezésben kelt életre a szemünk előtt.
Ahogy azt
Zoób Katinál máskor is tapasztalhattuk, az haute couture mívesség ezúttal is a fiatalság kortárs letisztultságával randevúzott.
A látványos öltözéksor vonalait, anyagait átszövi a tündérmese minden hangulata. A gyermek után vágyakozó, tündöklő gazdagságban élő királyné szomorúsága, a királyi udvar pompája, a Szamárbőr királyfi vándorlásának, az új világok, nemzetek felfedezésének szépsége a kollekció színvilágában is életre kel. Köztük a sejtelmes füstszürkében, a felséges mélykékben, az előkelő aranyban, a stílusos monokrómban, és a ragyogó téglaszínben.
A nemzeti jelképek, a stilizált népi motívumok, köztük a zsinór, valamint a szédítő és modern, nagy vonalakkal elrajzolt, bravúros szövésű virágminták, a míves hímzett és gobelin részletek és az örökérvényű csipke leheletfinom szépsége is fontos szerepet kapott a mese divatnyelvre való lefordításában.
A megfoghatatlan légiesség, az arisztokratikus elegancia és a modern eklektika egyaránt átvonul a kollekción, melyeket a Divatház kortárs kombinációkban keltett életre a kifutón. Ilyen például a tradicionális elemekkel szabott modern overál, a virágmintával szegélyezett kék-narancs csíkos ruha, az áttetsző anyagból varrt bő ujjú ing, és a gyászmagyarhoz társított csacsis póló.
A
tervező nagyon sok régi anyagot használt fel a darabok készítésekor.
A kislány pólókon megjelenő csacsi art deco stílusú figurája bőr kiegészítők, öv- és táskadíszek formájában, valamint a letisztult vonalú szatyrok mintájaként is visszaköszön.
Az est sajátos hangulatának alakításához nagyban hozzájárult a zene. Pál István Szalonna, népzenész, az Állami Népi Együttes Művészeti vezetője a megelevenedő látványhoz igazította hegedűjátékát, így idézve meg a különféle országok zenei motívumait is. A szürke zsakettben és cilinderben ő maga volt a varázslatos muzsikájával országokat járó szamár figura megtestesítője.
A szamárbőr királyfi szépeséges, emberi alakját elsőként megpillantó királylányt idéző, két, szűzies öltözékével zárom a sort:
A bemutató összes öltözéke: