Egy divatfotózás megszervezése összetett és időigényes feladat, legyen az katalógus, lookbook, editorial vagy kampány jellegű fotózás.
Míg katalógus és lookbook esetében a termékekre helyeződik a hangsúly, az editorialnál és a kampánynál már a hangulaté, a közvetített életérzésé a főszerep. Közös viszont bennük, hogy a fotózás sikere ugyanazon a néhány kritikus tényezőn múlik.
1. Mood board
Minden fotózás előtt érdemes készíteni egy mood board-ot, ami közvetíti a megrendelő elképzeléseit a stáb felé. Ennek hiányában könnyen elbeszélünk egymás mellett. A mood board segítségével a csapat minden tagja látni fogja, hogy milyen képi világot, milyen hangulatot szeretnél megjeleníttetni a divatfotókon, és könnyebbé válik az együttműködés.
Ha nincs megadva az irány, mindenki megy a saját feje után, és az egymáshoz nem illő elemek miatt a fotók a diszharmónia érzését kelthetik.
2. A megfelelő modell
Egy divatanyag sikere ötven százalékban a modellen múlik. Nem az a kérdés, hogy jó-e az alakja, milyen fiatal, vagy szép-e az illető, hanem az, hogy a vásárlóid milyennek találják. Tudnak-e vele azonosulni vagy meglátják-e benne azt az ideált, amivé az adott dizájner ruha vagy kiegészítő viselésével válni szeretnének.
A modell kisugárzása a kampány és az editorial esetében különösen fontos. Minden terméknél, de a divattermékeknél hatványozottan igaz az, hogy valójában egy életérzést adnak el. Kardinális pontja a divatanyagnak, hogy a modell kisugárzása, az arckifejezése, a tartása és a mozdulatai azt az életérzést jelenítsék meg, amit a márka képvisel. Ehhez pedig elengedhetetlen egy rutinos modell közreműködése.
Napjainkban, amikor a personal branding az egyik legerősebb marketing tényező, az is szerencsés megoldás, ha alkalmanként készülnek olyan fotók, amiken a tervezők pózolnak a saját kreációikban.
Sokkal vonzóbbá teszi a terméket az, hogy nemcsak a modellen állhat jól. Az pedig, hogy az alkotó így bemutatkozik, növeli a bizalmat és a márka iránti elkötelezettséget is.
3. Ki legyen a fotós?
Nem árulok el újdonságot azzal, hogy a modellen kívül a fotós személye és szaktudása az a tényező, amin eldőlhet a fotózás sikere. Az alapvető hangulatot a fotós adja meg a fényekkel, a perspektívákkal és a plánokkal, éppen ezért érdemes hivatásos, profi divatfotóst választani, aki rendelkezik megfelelő tapasztalattal, felszereléssel, rutinnal és kreativitással.
Hogy stílusban kinek melyik a “jó fotó” és a “jó fotós”, szubjektív vélemény, ezért olyan szakembert keress, akinek a munkáját közel érzed a saját és a márkád világához.
4. A célközönség ismerete
Azért írok ilyen sokat erről a témáról, mert a vásárlóink azok, akikhez minden fotóval szólunk. Még mindig nagyon gyakran futok bele olyan szituációkba, hogy szervezzem meg a fotózást, de a márka nem tudja, nem jelölte ki, hogy kihez szólunk és mit üzenünk.
Egyik hazai magazin például így határozza meg a célcsoportját: “25–49 éves nők, AB státusszal, akik átlag feletti jövedelemmel rendelkeznek, nyitott gondolkodásúak, és a világot a nőiességükön keresztül élik meg.”
Egy fotózáshoz ez már kiindulópontnak elég is lenne, de tapasztalatom szerint a hazai divatipar szereplői gyakran inkább ösztönösen, és nem tudatos tervezés révén űzik a marketinget. Ezért azt javaslom, hogy a következő fotózás előtt gondold át, ki az a tipikus karakter, aki képviselhetné a vásárlóidat és képzeld el az életét. Hogyan él, milyen helyeken fordulhat meg, milyen hobbijai vannak, stb. Ez nagy segítség ahhoz, hogy a kommunikációd célba találjon.
5. A helyszín
Ha tudjuk, hogy az adott divatmárka vásárlói általában melyik korosztályból kerülnek ki, valamint milyen életmód jellemzi őket, már könnyű megtalálni azokat a helyszíneket, ahol ők sűrűn megfordulnak, vagy számukra különleges. Bár a nagy luxusmárkáktól láthatunk megbotránkoztató, figyelemfelkeltő divatanyagokat, ne felejtsük el, hogy mellette elkészítik a klasszikus katalógusfotókat is. Hazai viszonylatokban egy kollekció köré ritkán szerveződik több fotózás, így ha csak egy lehetőség van bemutatni a kollekciót, inkább menjünk biztosra.
+1 TIPP
Az Art Director
Fontos szerepe van a divatanyag tökéletes megjelenítésében annak a személynek, aki az egész kreatív munkát előre látja, és a résztvevők feladatait ennek jegyében hangolja össze. Filmeknél és reklámanyagoknál ez külön szakma, divatfotózásokon, főleg itthon ez a fajta vizualizációs előkészítés ha nem a fotós, akkor a stylist hatáskörébe tartozik. Ő készíti elő a szetteket, hogy mit mivel érdemes társítani, így ő látja maga előtt azt is, hogy mindez milyen hátterekkel, frizurával és sminkkel alkot olyan egységet, ami a termék előnyös arcát mutatja, a márka üzenetét és a vágyott életérzést hatékonyan közvetíti. Ő az, aki a fotóssal a legszorosabban együttműködve kívülről látja és folyamatosan segíti az egész csapat munkáját.
Összességében a feladat egyszerű: ismerd jól önmagad és a márkád! Tudd pontosan, hogy mit szeretnél, kihez kommunikálsz! És találd meg azt a profi csapatot, amelyik látványos képekben kelti életre a kollekciód üzenetét.
A te dolgod, hogy alkoss... A többit bízd ránk!
Facebook csoportunk:
_______
A szerző, Nerpel Nikoletta fotósként dolgozik, divatanyagai rendszeresen jelennek meg hazai és nemzetközi kiadványokban.