A high fashion vizuális élménye soha nem volt még ennyire demokratikus.
A divatházak közel egy éve brillíroznak azért, hogy a járványhelyzet korlátozásai között a bemutatók varázsát a digitális platformokon keresztül elhozzák a nappalainkba.
Ugyanúgy nézheted a világ bármely kis falujából, ahol internet van, mint akár a szakma legismertebb arca és nagyasszonya: az amerikai Vogue főszerkesztő, Anna Wintour.
A divatbemutatók élménye sohasem csak a ruhákban rejlik. A helyszín, a díszlet, a zene, a fények, a modellek karaktere és a vonulás összhangja teremti meg azt a hatást, amiért imádunk benne lenni.
A digitalizálás egy dolgot nem tud pótolni: a személyes kapcsolódás lehetőségét a szakmabeliekkel, olyan alkotókkal és rajongókkal, akikkel együtt lüktet a lelkünk a fashion imádatunk ütemére. Ha te is így érzel, jelezd a cikk végén kommentben vagy lájkkal, hogy érezzük egymás jelenlétét.
A sort a legnagyobbakkal kezdem:
Balmain
“I don’t know where we’re going, but I do know that we are going somewhere. The point is not the destination but the actual going; the journey, the leaving - and the escape.” vezette fel Olivier Rousteing a Balmain őszi-téli szezonra tervezett darabjainak bemutatóját.
A repülőgép motívummal mindannyiunk utazási vágyára is reflektál, miközben maga az öltözéksor is az úton levés dinamikáját idézi. A férfi és női kollekció tele van kényelmes és mutatósan trendi darabokkal. A neon zöldet már a hetvenes években is imádta anyukám, amit vittem tőle tovább a kilencvenes évek elejére, most meg szedhetjük elő újra. A bőrszerkókkal, láncos övekkel és szalagos köpenyekkel tarkított szexi öltözékek futurisztikuságukkal együtt is idézik a múltat, és már megint megállapítottam, hogy a szüleim már 40 évvel ezelőtt is milyen qrva menők voltak.
Chanel
Úgy tűnik, ez a 'megyünk valahova' lesz az idei év fő motívuma. A Chanel ugyanis Diana Ross ‘Do You Know Where You’re Going To?' slágerének dallamaira vezette fel modelljeit a kihalt francia főváros utcáin. A fekete-fehér képkockákkal induló kisfilm szereplői a Castel klub felé tartanak, ahol a party időszakok női mosdóban bandázós hangulatát idézve készülnek fel a vonulásra. A fekete-fehér és színes felvételek játéka önmagában ad egy dinamikát a filmnek, amit az éjszakai klub zegzugos tereinek hangulata tesz még izgalmasabbá. Nem vagyok az a kifejezett Chanel rajongó, de ebbe a kollekcióba Virginie Viard anyira ügyesen vegyítette a divatház klasszikus elemeit a luxus partyszettek érzékiségével, hogy esküszöm, ha pénzem lenne rá, megvenném az egészet.
DIOR
Magam is meglepődöm, amikor ezt írom, de nekem a DIOR mostanában túl sok. A mesemondás és annak teatralitása annyira önmagáért való, hogy amikor már három perce hiába várok az ízig-vérig fashion-re, elunom magam még én is, aki pedig művészfilmes elemzői körből érkezem.
A Versailles kastélyban forgatott több mint 10 perces movie ettől még a fanatikus DIOR rajongóknak lehet igazi csemege. El lehet alélni például a táncosok koreográfiájától, meg a fény-árnyék játékoktól, viszont a ruhákat alig látni. Pedig van itt minden: kapucnis kiskosztüm, lézervágott ruhák, redőzött estélyik, állatminta, kockás szövet, buggyos ujj és napszemüveg…
Nézzétek meg a videót, és kommentben cáfoljátok meg az érvelésem!
Givenchy
Nálam idén a Givenchy az, aki mindent visz. Filmet, zenét, öltözéksort. Egyszerre van benne disztópikus jelenünk kiszámíthatatlansága, a mindennapok sötétsége és bezártsága elleni küzdelem, az ezekből eredő feszültségek, majd a vágy a fényre, a harmóniára.
A prêt-à-porter férfi és női öltözéksor első részét uralja a fekete. Az anyagok különbözősége és ezek kreatív rétegződése mégis megteremti azt a sokszínűséget, amiért a sötét időkben is érdemes felkelni. A bőr, szőrme, selyem és pamut kavalkádját úgy szakítja meg a meztelen női mellbimbó felvillanása, hogy miközben egyszerre utal a social media prűd szabályaira, olyan természetes és vagány, amilyen az egész kollekció maga.
A kiegészítők: cipők, sapkák, kesztyűk, táskák, kulacsok, ékszerek külön misét érdemelnének, de mostanában már azok sincsenek, ugye.
A sötét oldal felvonulása után jön a csupa fehér világos üzenete: a vágy a fényre, az együttlét harmóniájára.
A bézzsel, barnával, itt-ott pirossal, zölddel, lilával tarkított második részben mutat alternatívát a világ egyensúlyának helyreállítására Matthew M. Williams. És erre bíztat minket is.
Folyt. köv.
_____
Nyitókép: Givenchy