Ugye te is Helmut Newtonnal, Mario Testinoval vagy Annie Leibovitz-cal szeretnél dolgozni? Rossz hírem van, Helmut Newton már nem él, Mario Testino zaklatásos ügybe keveredett, Annie Leibovitz-nak meg tele a naptára kábé élete végéig.
Hogy kit válassz helyettük?
1. Ismerős fotós
Ma már nagyon sokan foglalkoznak fotózással. A legtöbben hobbiként kezdik el, közben gyorsan fejlődnek, és bármit elvállalnak. Attól viszont, hogy az ismerősöd szép fotókat készít a családtagjairól, ismerőseiről, még nem divatfotós. Nézd meg, mi a specialitása, ne válassz épületfotóst, tárgyfotóst, eseményfotóst sem, mivel a divatfotózás egy egészen másfajta látásmódot, tapasztalatot és felszerelést igényel.
2. Stílus
A legtöbb profi fotósnak kialakult művészi stílusa van. Hogy kinek melyik a “jó fotó” és a “jó fotós”, szubjektív vélemény. Ezért olyan szakembert keress, akinek a munkáját közel érzed a márkád, illetve az aktuális kollekciód, üzeneted világához. És ne várd el Pamela Hansontól, hogy Ellen von Unwerth stílusában készítsen divatanyagot.
3. Referencia
Hogy igazán biztosra menj, nézd át a fotósok referenciáit. Így győződhetsz meg róla, hogy valóban dolgozott már divatfotózáson, és hogy a munkái mennyire állnak közel a te stílusodhoz. Figyelj arra, hogy a fotós weboldalán található képek igaziak-e, azaz nem stock fotók, vagy másoktól "összeválogatott" képek, hanem az ő saját, igényes munkái. Amennyiben profi és gyenge minőségű képek váltogatják egymást, nagy eséllyel ál-referencia építésről van szó. Ilyennel ne dolgozz!
4. Nyers fotók
Egy profi fotós soha nem ad ki a kezéből utómunka nélküli képeket. Csak és kizárólag előválogatás céljából küldi át a megrendelőnek. Ez a te érdekedet szolgálja, így csak olyan képek kerülhetnek ki, amik maximális igénnyel képviselik a márkádat.
5. Utómunka
A divatfotónál különösen fontos az igényes utómunka, ami sok kihívást rejt magában. Nem elég a szokásos fényezés és a színek összehangolása, figyelni kell olyan apró részletekre, mint a háttérben zavaró elemek eltüntetése, a ruha nem oda illő gyűrődéseinek retusálása, a bőr ne legyen porcelán-szerű, maradjanak meg a textúrák, stb. De találkoztam már olyan kihívással is, amikor több modell szereplésével készült divatanyagban teljes fejeket kellett áthelyezni, mivel a pózok az egyik, az arckifejezések a másik képről tetszettek a megrendelőnek.
Mindemellett itt is igaz, hogy ahány fotós, annyi stílus. Nézd meg a korábbi munkákat, és annak alapján dönts.
6. Kapcsolati tőke
A tapasztalt fotós mögött nemcsak többéves gyakorlat, de kiterjedt szakmai hálózat is segíti a munkát. Az ügyfél elképzeléséhez így könnyedén tud javaslatot tenni helyszínre, sminkesre, fodrászra és modellre. Sőt, akár az egész szervezésben támasza lehet a megrendelőnek.
7. Szimpátia, egy hullámhossz
Nem elég a tapasztalat és a hasonló stílus, fontos az emberi kapcsolat. Tudj vele együtt dolgozni! Beszélgessetek a fotózás előtt, bizonyosodj meg róla, hogy érti, mit szeretnél és meg is tudja valósítani. Legyen segítőkész, nyitott, kreatív!
+ 1 tipp
Ne a divatfotókon spórolj!
Egy kollekció elkészítése rengeteg idő, energia és pénz. Ezért sokan járnak úgy, hogy a képanyag elkészítésének költségein próbálnak spórolni, így nagyon olcsó, vagy ingyenes megoldást keresnek. Miközben a divattermékek legnagyobb értékét még mindig a kommunikáció, a brand értéke, az üzenet, a közvetített életérzés adja. Hiába készítünk minőségi, drága terméket, olcsónak tűnő képekkel nehéz vagy akár lehetetlen lesz értékén eladni.
A te dolgod, hogy alkoss... A többit bízd ránk!
Facebook csoportunk:
Fotózz Velünk! - Képben a Divat
_______
A szerző, Vanyovszki Mária, az
asalon.hu főszerkesztője. Általa rendezett és stylingolt divatfotó anyagok rendszeresen jelennek meg hazai és nemzetközi magazinokban.
Elérhetősége: