Bezárás

Keresés

Bezárás

Miért szervezünk egyáltalán fashion week-et?

Vanyovszki Mária

Röviden válaszolva mondhatnánk, hogy ugyanazért, mint sporteseményt, vagy zenei és filmfesztivált.
Egy divathét ugyanúgy kiemelkedő emberi teljesítményeknek ad teret, miközben kiszolgál több kreatív iparágat. Társadalmi eseményként működik, egyedülálló komunikációs és a szponzorációk révén más ágakat is bevonó együttműködési lehetőség.
 
Az egyre komplexebb elvárások a történelem folyamán fokozatosan alakultak ki.

A kezdeteket Párizsra vezethetjük vissza. 1858-ban egy angol úriember, Charles Frederick Worth nyitja meg itt a szalonját. A császári megbízásra is dolgozó divattervező, akit az haute couture atyjának is tekintenek, nemcsak a korabeli ruhákat, de az egész üzletágat forradalmasította.

Ő volt az első, aki címkéket varrt a ruháira, hogy egyértelműsítse a készítőt, és ő váltotta le elsőként a bábukat is élő modellekre. A kifejezetten erre a feladatra megfizetett hölgyek hamarosan a versenypályáktól a szalonokig különböző helyeken vonultatták fel a legfrissebb kínálatot, mely vonulás - "défilés de mode" néven - lassan önálló társadalmi eseménnyé vált.

A cél egyértelmű: növeljék az értékesítést, eleven környezetben szólítsák meg az úri közönséget, bemutassák és vonzóvá tegyék a divatház kínálatát a potenciális vásárlók számára.
 
A couture szalonok újfajta találkozási pontként a társasági élet egyik központjává is váltak.

Az amerikai kiskereskedők - valószínűleg a párizsi szalonok eseményeiből inspirálódva – a 20. század első éveitől rendszeres áruházi bemutatókat tartottak, mely hatékony módja lett a kínálat prezentálása mellett az üzletek népszerűsítésének és a státuszuk javításának is.

Az első tényleges divathetet a világháború kényszerűsége hívta életre. New York-ban 1943. július 19-én rendezték meg, amelynek célja az volt, hogy alternatívát nyújtson a divatipari dolgozóknak – ma úgy is hívhatnánk: buyereknek -, akik addig Párizsba utaztak ruhamodellekért. A II. világháború rettenete Párizs 1943-as náci megszállása után ezt ellehetetlenítette.

A háború után Párizsnak mindent be kellett vetnie, hogy visszaszerezze központi státuszát. Fontos szerepet játszottak ebben olyan divatforradalmi események, mint a legendás DIOR show, ahonnan a New Look hódító útjára indult Carmel Snow, az első sorokban ülő újságírónő, az amerikai Harper's Bazaar főszerkesztője mondatának köszönhetően: "My dear Christian, your dresses have such a new look!".
 
Az újságírók jelenléte egyre fontosabbá válik.
 
A jó érzékű és szakavatott szemek közvetítik a nagyközönség számára az öltözködési kultúra legfrissebb aktualitásait. Ismerve egy-egy divatház jegyeit, fejlődését, hátterét, a ruhamodellek mellé bemutatják annak inspirációs hátterét, anyaghasználatát, szakmai bravúrjait is. A kollekcióról írt beszámoló teljesíti ki azt a vágyott életérzést, amitől a kreáció igazán vonzóvá, vagy akár kultikussá válik. Szakmai trendfigyelő, trendelőrejelző, sőt trendalakítókként is fontos szerepet játszanak.

Az 1945-ös párizsi újraindulás után Európa fokozatosan felzárkózott Amerika mellé, sőt. Az európai divatheteknek művészileg azóta is egyre nő a presztízse, míg az államokbeli szervezésnél sokkal inkább az eladhatóság az elsődleges szempont.

A Milánói Divathetet az Olasz Kereskedelmi Kamara (Camera Nazionale della Moda Italiana) alapította 1958-ban, a Párizsi Divathetet 1973-ban a Francia Divatszövetség (Fédération de la Haute Couture et de la Mode) szervezte tovább, a Londoni Divathetet pedig a Brit Divat Tanács (British Fashion Council) alapította 1984-ben.

Az ernyőszervezetszerűen működő intézmények alakítják azóta is a divathetek programját, melyhez a fő bemutatók csatlakoznak, miközben minden városban vannak független rendezvények és gyártók is.

A nagy négyek mellett fokozatosan alakultak a további országok és régiók divathetei, melyek különböző tematika mentén, a nemzetközi célok mellett elsősorban a helyi igényekre reagálnak.
 
A szponzoráció kérdéskörének, más iparágakkal való összekapcsolódásának (beauty, autó stb.) külön jelentősége van.
 
Egy divathét mára nemcsak gazdasági és kommunikációs szerepe okán fontos, jegyzett társadalmi esemény is: a kreatív ipar ünnepe.

Az Európába 2020 februárjában lecsapó Covid-19 járvány – más iparágak eseményeihez hasonlóan – erősen megtépázta a divatheteket is.

A közönséggel futó bemutatók helyett egyik pillanatról a másikra digitális tartalomban, videóanyagokban kellett gondolkodni. A szükségből erény lett, látványos alkotások születtek, konkrétan új műfajok kezdtek kialakulni. Olyan digitális bemutatók és prezentációk jöttek ki, melyek az eddig megszokott, kísérletező divatfilmek stílusát is meghaladva, a klipes, művészfilmes és digitális art performanszos formákat újraértelmezve erősítették a divatmárkák kommunikációját.

A kijárási tilalmak idején, 2020-ban a nyári divathetek szinte kizárólag digitális bemutatkozást tettek lehetővé. Az őszi New York - London – Milánó - Párizs tengely résztvevői már választhattak, maradnak az online keretei között, vagy a szigorú szabályokat betartva, de mégis inkább fizikai bemutatót szerveznek. A szűkkörű eseményeket ezekben az esetekben is jól felszerelt forgatócsoport követi végig, hogy aztán mindezt a szélesebb közönség az otthona nyugalmából évezhesse, sok esetben azonnali, élő közvetítésben. A 2020-as őszi divathetek eseményeire így a fizikai és digitális szavak ötvözetéből teremtett „phygital” elnevezést kezdték el használni.

2021-től a személyesen látogatható show-k száma egyre nő.
 
A kreatív szakma igényli a személyes jelenlétet, a divathét célját tekintve továbbra is az egyik legfontosabb kommunikációs és társasági esemény.

A divat- és textiliparban a show események mellett nagy kereskedelmi és ipari jelentősége a kevésbé látványos, annál nagyobb üzleti jelentőségű, nemzetközi vásároknak, kiállításoknak van. Ezek a divathetektől függetlenül, de szezonalitásukban ahhoz hasonlóan kerülnek megszervezésre. Tervezők, gyártók és buyerek ezeken a nem szakmai közönség számára kevésbé ismert helyeken kötnek igazán üzleteket.
 

Több ilyen vásáron magyar designerként évről-évre jelen lenni nemcsak szakmai presztízs, de  jelentős üzleti potenciál is.




Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek