Bezárás

Keresés

Bezárás

Slingback háború: Pert nyer a Chanel a kéttónusú szandálcipő felett

Dr. Kiss Dóra Bernadett

2024. október 16-án a Párizsi Fellebbviteli Bíróság kimondta, hogy a megfizethető és felettébb stílusos francia cipőmárka, a Jonak tisztességtelen piaci magatartást követett el azzal, hogy jogosulatlanul felhasználta a Chanel híres Slingback modelljének jellegzetes stíluselemeit, úgymint a fekete – bézs színkombinációt, a pántok elhelyezését és a négyszögletes sarokformát. A jogsértő cipőmárkának így összesen 180 000 eurós kártérítést kell fizetnie a Chanelnek.


Véletlen egybeesés vagy szándékos másolás?


Az ügy 2020 májusában indult, amikor a Chanel felszólította a francia Jonak cipőmárkát, hogy hagyja abba az olyan cipők forgalmazását, amelyek kísértetiesen hasonlítanak a Chanel ikonikus Slingback modelljéhez.

A Chanel szerint a Jonak által piacra dobott DHAPOU, DHAPOP és IVANA modellek túl sok részletükben idézik az 1957-ben bemutatott Slingback dizájnt: a kéttónusú, bézs alapon fekete orr-rész, a pántok elhelyezkedése és a különböző sarokmagasságok mind a Chanel stílusjegyeire emlékeztetnek. A Jonak azonban azzal védekezett, hogy a kéttónusú kialakítás és a fekete orr régóta jelen lévő, hagyományos stíluselem, amelyeknek egyike sem sajátítható ki egyetlen márka által.

Mivel a két cég nem tudott megegyezni, a Chanel végül perre vitte az ügyet. Az elsőfokú bíróság döntése részben a Chanel javára született: megtiltotta a Jonak számára az IVANA modell forgalmazását, de a Chanel által követelt kártérítési összeget nem ítélte meg teljes mértékben. A Chanel fellebbezett, és a fellebbviteli bíróság döntése már teljes mértékben a luxusmárka álláspontját támogatta.

 


Fellebbezés és az ítélet indokolása


A fellebbviteli bíróság megállapította, hogy a Jonak nemcsak az IVANA, hanem a DHAPOU és a DHAPOP esetében is lemásolta a Chanel kéttónusú dizájnját. A bíróság szerint az 1957-ben bemutatott, fekete orrú, bézs színű kéttónusú Slingback modell a Chanel identitásának meghatározó elemévé vált. A bíróság úgy ítélte meg, hogy a Jonak szándékosan használta ki a Chanel hírnevét és jellegzetes stílusjegyeit, megsértve a luxusmárka üzleti érdekeit.

 
 

A bíróság 150 000 euró összegű kártérítést és további 30 000 euró összegű sérelemdíjat ítélt meg a Chanel javára. Emellett elrendelte, hogy a Jonak szüntesse be a jogsértő modellek forgalmazását, vonja vissza a még piacon lévő készleteket, és törölje az ezeket a modelleket promótáló tartalmakat a közösségi médiából.

 

Ha a Jonak nem teljesíti ezeket az utasításokat egy hónapon belül, napi 1000 eurós bírságot kell fizetnie.


Hasonló esetek: Ganni vs. Steve Madden


A döntés rávilágít a luxusipart fenyegető, jelen ügyhöz hasonló „inspirációs” esetekre. Nemrég egy másik jelentős jogvita kapcsán a dán Ganni márka perelte be szerzői jogi alapon az amerikai Steve Madden cipőgyártót, szintén a hasonló dizájnelemek lemásolása miatt. A Ganni azt állította, hogy Madden egyik cipőmodellje szinte megegyezett a balerinacipőjével. Ez ügyben is azt állapította meg a bíróság, hogy az amerikai márka „túlzott inspirációt” merített a Ganni stílusából, és a dán márka kreativitásával elért eredményt használta ki, anélkül, hogy erre engedélyt kért volna. A bíróság itt is a luxusmárka javára döntött, kiemelve a szellemi tulajdon fontosságát.


A „Dupe” jelenség és a luxusipar kihívásai


Az ítélet nemcsak a Jonak, hanem az egész divatvilág számára egyértelmű üzenet, különösen a „dupe” jelenség kapcsán. Manapság egyre több olyan termék jelenik meg, amelyek híres luxusmárkák dizájnját utánozzák, ám sokkal elérhetőbb áron kínálják őket. A közösségi média, különösen a TikTok és az Instagram, pedig csak tovább erősíti ezt a trendet, mivel a fiatal generációk örömmel osztják meg és vásárolják ezeket az alternatívákat. Ez a jelenség ugyanakkor jelentős kihívások elé állítja a luxusmárkákat, hiszen az ilyen hasonló dizájnok elérhetősége csökkenti az eredeti termékek exkluzivitását és értékét.


Coco Chanel híres mondása szerint

„A másolás a siker ára.”

A luxusmárkák számára valóban állandó kihívás, hogy megvédjék dizájnjaikat és érvényesítsék szellemi tulajdonjogaikat. Az ítélet pedig egyértelmű figyelmeztetés minden márka számára: az inspiráció és az egyszerű másolás között éles határ húzódik.
 
_____
jogi érdekességek sorozat szerzője Dr. Kiss Dóra Bernadett ügyvéd, az Oppeinheim ügyvédi iroda munkatársa, védjegyjog, szellemi alkotások joga, informatikai, média- és hírközlési jog témák szakértője.
 
Linkedin: linkedin.com/in/dora-bernadett-kiss
Web: oppenheimlegal.com

 




Hírlevél feliratkozás
A hírlevélküldéssel kapcsolatos adatkezelési tájékoztatót elolvastam és tudomásul veszem

Hasonló hírek