2024. november 03.
Dr. Kiss Dóra Bernadett
2024. október 16-án a Párizsi Fellebbviteli Bíróság kimondta, hogy a megfizethető és felettébb stílusos francia cipőmárka, a Jonak tisztességtelen piaci magatartást követett el azzal, hogy jogosulatlanul felhasználta a Chanel híres Slingback modelljének jellegzetes stíluselemeit, úgymint a fekete – bézs színkombinációt, a pántok elhelyezését és a négyszögletes sarokformát. A jogsértő cipőmárkának így összesen 180 000 eurós kártérítést kell fizetnie a Chanelnek.
Az ügy 2020 májusában indult, amikor a Chanel felszólította a francia Jonak cipőmárkát, hogy hagyja abba az olyan cipők forgalmazását, amelyek kísértetiesen hasonlítanak a Chanel ikonikus Slingback modelljéhez.
Mivel a két cég nem tudott megegyezni, a Chanel végül perre vitte az ügyet. Az elsőfokú bíróság döntése részben a Chanel javára született: megtiltotta a Jonak számára az IVANA modell forgalmazását, de a Chanel által követelt kártérítési összeget nem ítélte meg teljes mértékben. A Chanel fellebbezett, és a fellebbviteli bíróság döntése már teljes mértékben a luxusmárka álláspontját támogatta.
A fellebbviteli bíróság megállapította, hogy a Jonak nemcsak az IVANA, hanem a DHAPOU és a DHAPOP esetében is lemásolta a Chanel kéttónusú dizájnját. A bíróság szerint az 1957-ben bemutatott, fekete orrú, bézs színű kéttónusú Slingback modell a Chanel identitásának meghatározó elemévé vált. A bíróság úgy ítélte meg, hogy a Jonak szándékosan használta ki a Chanel hírnevét és jellegzetes stílusjegyeit, megsértve a luxusmárka üzleti érdekeit.
A bíróság 150 000 euró összegű kártérítést és további 30 000 euró összegű sérelemdíjat ítélt meg a Chanel javára. Emellett elrendelte, hogy a Jonak szüntesse be a jogsértő modellek forgalmazását, vonja vissza a még piacon lévő készleteket, és törölje az ezeket a modelleket promótáló tartalmakat a közösségi médiából.
Ha a Jonak nem teljesíti ezeket az utasításokat egy hónapon belül, napi 1000 eurós bírságot kell fizetnie.
A döntés rávilágít a luxusipart fenyegető, jelen ügyhöz hasonló „inspirációs” esetekre. Nemrég egy másik jelentős jogvita kapcsán a dán Ganni márka perelte be szerzői jogi alapon az amerikai Steve Madden cipőgyártót, szintén a hasonló dizájnelemek lemásolása miatt. A Ganni azt állította, hogy Madden egyik cipőmodellje szinte megegyezett a balerinacipőjével. Ez ügyben is azt állapította meg a bíróság, hogy az amerikai márka „túlzott inspirációt” merített a Ganni stílusából, és a dán márka kreativitásával elért eredményt használta ki, anélkül, hogy erre engedélyt kért volna. A bíróság itt is a luxusmárka javára döntött, kiemelve a szellemi tulajdon fontosságát.
Az ítélet nemcsak a Jonak, hanem az egész divatvilág számára egyértelmű üzenet, különösen a „dupe” jelenség kapcsán. Manapság egyre több olyan termék jelenik meg, amelyek híres luxusmárkák dizájnját utánozzák, ám sokkal elérhetőbb áron kínálják őket. A közösségi média, különösen a TikTok és az Instagram, pedig csak tovább erősíti ezt a trendet, mivel a fiatal generációk örömmel osztják meg és vásárolják ezeket az alternatívákat. Ez a jelenség ugyanakkor jelentős kihívások elé állítja a luxusmárkákat, hiszen az ilyen hasonló dizájnok elérhetősége csökkenti az eredeti termékek exkluzivitását és értékét.
Coco Chanel híres mondása szerint
„A másolás a siker ára.”