Bezárás

Keresés

Bezárás

Öltöztessük a világot szerelmes versekbe! - KATTI ZOÓB Balatonfüred 2022

Vanyovszki Mária

Két évvel ezelőtt, a Londonba utazásom előtti napon készítettem Katival interjút a Vigadóba szervezett retrospektív kiállításuk apropóján. Ritkán izgulok interjú előtt, ez ilyen kivétel volt, hiszen mi újat tudok kérdezni attól, aki a kortárs divatszcéna legismertebb alakjaként mindenhol nyilatkozott már.
 
Ez adta az ihletet az első kérdésre, hogy ne csak magam, hanem őt is provokáljam: hogyan mutatná be magát annak, aki netalán mégsem ismeri. Olyan választ kaptam, amibe belebizsergett mindenem. Már a londoni gépen ülve szerkesztettem az anyagot, és ahogy ezt az első mondatát visszahallgattam, nemcsak szó szerint, átvitt értelemben is a fellegekben jártam.
 
„Van egy nagyon fontos, visszatérő, önismereti játékom. Elképzelem, hogy ha majd egyszer ott állok a Teremtő előtt, és megkérdezi tőlem, hogy »Te ki vagy?«, akkor mit mondok. Még nem jutott eszembe annál jobb, hogy egy szerelmes asszony.” - válaszolta Kati.
 
Az interjú első gondolataival sikerült nemcsak a beszélgetés és az alkotói életút, de az élet esszenciáját is megfogni:
 
„Mert nagyon sokféle szerelem van! Az egyik nyilvánvalóan a férfi és nő közti szerelem, ami egy csodás élmény az én életemben is. De szerelmes az is, aki érzelmekkel teli él és dolgozik. Aki bármit csinál, azt mindig egy a szerelemhez hasonló, erős érzelmi gomolyagból építi fel. És úgy gondolom, hogy nekem ez a munkáimban és az egész eddigi életemen végigvonul.”
(A teljes interjú a Képmás felületén olvasható vissza, itt.)
 
Az akkor már unokáját váró tervező szerelem-definíciója olyan új perspektívát ad az élethez, ami világjárványok és szomszédos háborúk viszontagságai között is fényoszlopként tartja magát.
 
Ilyen fényoszlopként vonult végig augusztus 19-én Balatonfüreden száz fiatal lány, majd hat kislány a Katti Zoób divatház öltözékeiben.
 
 
Az életrajzi regényét "ruháival szövő" Kati az idei évtől az irodalom és a divat szintézisének missziójában folytatta a szerelmes asszonyi kiteljesedést. 
 
A járvány bezártsága után újraéledő hazai kulturális élet egyik nagy újdonságaként indította el a divatház a balatonfüredi Kattarzis Irodalmi Divatszalont. 
 
A változó tematikával, irodalmár vendégek közreműködésével tartott, rendszeres programok után nem lehetett kétségünk, hogy az augusztus 19-ei bemutató rendezésében is kapunk valami emelkedett költőit.

HIMFY


Már a cím sokat sejtetett, különösen a romantikus költemények iránt rajongó irodalmároknak, mint jómagam. A név mögött ugyanis a kalandos katonai pályát maga mögött tudó és nagy bonviván hírében álló Kisfaludy Sándor, a nemzeti romantika előkészítője áll.

Első verseskötete Himfy szerelmei: A kesergő szerelem 1801-ben hatalmas szenzációként jelent meg. Az elején senki sem tudta, ki van az álnév mögött. Hatása így is rendkívüli volt: az ismeretlen lírikus a női közönség bálványa lett. Sőt, olyan földesurak is elolvasták a költeményeit, akik azelőtt sohasem ereszkedtek le magyar könyvek forgatásához. (Ne felejtsük el, ez a nyelvújítás előtti korszak, amikor a nemesek és a kultúra nyelve a német.)
A versek címzettje egy 18 éves lány, Szegedy Róza, akit a költő nagy viszontagságok után feleségül is vett. Sokak meglepetésére az addig nőcsábász hírű nemesúr ezután más nőre rá sem nézett. Boldog szerelemben éltek, amit a versciklus második részeként kiadott Boldog szerelem című kötetben örökített meg a költő.

Neki köszönhetjük a róla elnevezett Himfy strófát is, továbbá számos kulturális fejlesztést, amiből egy párhuzamot szeretnék mindenképp kiemelni. Hatalmas energiát fektetett ugyanis a magyar nyelvű színjátszás balatonfüredi otthonának megteremtésébe, így az ő érdeme, hogy Pest és Kolozsvár előtt Balatonfüreden nyílt meg a Magyar Játékszín.

A Balatonfüreden irodalmi és divatszalont működtető, XXI. századi tervezőt, Zoób Katit egy az otthonában díszelgő, míves könyvsorozat ihlette meg a Himfy öltözékköltemények összeállítására.
 
 
A magyar klasszikusok felidézése természetesen hozza magával a korabeli hölgyek életérzésének és öltözködési szokásainak varázslatos világát.
 
 
A reformkor magyar nőalakjai nemcsak a daliás rajongók kényeztetése és a magyar nyelvű szerelmes kötetek révén érezhették magukat kivételezettnek. 1827-ben jelent meg például az első hazai divatlap is, igaz egyelőre még német nyelven, de annál nagyobb szenzációval: teljes alakos képekben lapozhatták a hölgyek a legújabb nyugat-európai divatot. A következő tizenöt évben további divatlapokat adtak ki, már nemcsak német, hanem magyar nyelven is.

A korszak egyébként is tele volt forrongással, és ezt jól visszakövethetjük az elegáns hölgyek öltözködésében is. A "trendek" folyamatosan változtak kezdve az empire stílusú, mell alatt szabott vonalvezetéssel, az egyre bővülő majd szűkülő ujj megoldásokkal, az alig díszített majd túldíszített részek váltakozásával, a szoknyahossz és a derékszabás alakulásával, a színek és anyagok sokféle variációjával.

A ruhákat értő szemekkel szemlélő olvasó könnyedén felfedezheti a reformkor változó divatjegyeit a kortárs Katti Zoób öltözékek megoldásaiban is.
 
 
Kati nagyon éli ezt a korszakot (is). Úgy ötvözi saját motívumait és míves anyagait a reformkor változatos trendjeivel, hogy abból a tőle megszokott, trendektől független, bátran bárhova vállalható öltözékek álljanak össze.
 
 
Olyan nő ruhatára ez, aki művelt, olvas, tanul. Akinek határozott véleménye van a világról; az élet történéseit értő szemekkel és empátiával figyeli. Aki nemcsak tudásával és cselekedeteivel, de szépségével is hozzájárul az őt körülvevő szűkebb vagy tágabb környezet folyamatos építéséhez és szépítéséhez. 
 
 

Szerelmes rajongó, aki nem egyszerűen a szerelemért él, hanem az életért szeret.

 

Ahogy a korábbi bemutatók szemlézésekor is mindig kiderül, hogy Kati gyakran használ régi, nemes anyagokat, újra ötvözi, újra alkotja és kreatívan beilleszti ezeket az aktuális öltözéksorba, úgy most is biztosak lehetünk benne, hogy a kelmék között soknak története van...
 
 
A viharjelzések miatt elhalasztott kora esti programok helyett az előrehozott, nagy, Blaha utcai show-n egyszerre láthatta mindenki a kivételes pompával felsorakoztatott, száz darabos, teljes öltözéksort.
 
 
Természetesen ilyenkor nemcsak a ruhákon, a lányokon is mindig ámulunk. 
 
 
 
 
 
 
 
A felnőtt öltözékeket követték a kislányruhák, majd a tervező, aki már nemcsak alkotóként, hanem a legkisebb Katti Zoób modell, kétéves unokája kíséretében boldog, büszke nagymamaként is vonult a kifutón.
 
 

A "Kezdjetek el élni" dal kíséretében újravonult öltözéksorral így lett a bemutató egyszerre időutazás a múltba és a jövőbe.

A visszatérő vendégek már tudják, hogy a Katti Zoób balatonfüredi bemutatóin mindig felvonulnak a divatház munkatársai is, a szabászok, modellezők, varrónők. A vonulás ezúttal kiegészült a backstage-ben dolgozó kollégákkal. 
 

A nagyszabású bemutató a fináléval így kifejezetten meghitt lett, mintha egy reformkori szalon vendéglátójának kertjében, egy családi eseményen jártunk volna...

 
_____
Képek: zsibi.com
 
Galéria:
 

 



Hasonló hírek